• Anonym (Barnet)

Förälder som aldrig tagit kontakt

Vad tänker ni är anledningen när en förälder aldrig tagit kontakt med ett barn trots att det inte gäller långt avstånd geografiskt?
    Föräldern vet att barnet finns och har medgett faderskap. Barnet är nu vuxet. 

• Svar på tråden Förälder som aldrig tagit kontakt
  • Anonym (Hej)

Ville inte ha barn, fel att säga att blev lurad eftersom de alltid kan skydda sig själva men säger kvinna att hon har skydd så.... 

• Anonym (.)

Blev far mot sin vilja är väl en tänkbar anledning.

• Anonym (Barnet)
    Anonym (Hej) skrev 2023-08-26 08:34:54 följande:

Ville inte ha barn, fel att säga att blev lurad eftersom de alltid kan skydda sig själva men säger kvinna att hon har skydd så.... 

Men nu finns ju barnet! 
    Mannen har barn sedan tidigare och vet uppenbarligen hur de blir till och hur barn fungerar. Väljer ändå att aldrig träffa ett av sina barn. Obs att barnet är jag och idag vuxen. 
  • Anonym (Skam)

Skulle ju kunna handla om rädsla och skam.

Har själv en person i min närhet som är pappa till ett barn som han har svårt att träffa. Mamman har åsikter om precis allt. Jag har pratat med mamman och hon har åsikter om precis allt hos pappan. Alltifrån hur han doftar, om skorna är ekologiska och miljömärkta som pappan själv har på sig och det finns ingenting som han gör som är rätt. Hon vill kontrollera och regissera precis allt. Tillslut orka han inte träffa barnet med alla regler, för känslan blev ju tillslut att allt han gjorde va fel. 

• Anonym (Barnet)
    Anonym (Skam) skrev 2023-08-26 08:46:46 följande:

Skulle ju kunna handla om rädsla och skam.

Har själv en person i min närhet som är pappa till ett barn som han har svårt att träffa. Mamman har åsikter om precis allt. Jag har pratat med mamman och hon har åsikter om precis allt hos pappan. Alltifrån hur han doftar, om skorna är ekologiska och miljömärkta som pappan själv har på sig och det finns ingenting som han gör som är rätt. Hon vill kontrollera och regissera precis allt. Tillslut orka han inte träffa barnet med alla regler, för känslan blev ju tillslut att allt han gjorde va fel. 

Här handlar det om att min mor aldrig ställt krav eller pratat med mig om min pappa. Han har alltid varit en okänd men som vuxen har jag gjort efterforskningar. Vi bor i samma stad. Han vill inte veta av mig. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Barnet) skrev 2023-08-26 08:38:46 följande:
    Men nu finns ju barnet! 
    Mannen har barn sedan tidigare och vet uppenbarligen hur de blir till och hur barn fungerar. Väljer ändå att aldrig träffa ett av sina barn. Obs att barnet är jag och idag vuxen. 
    Vad säger din mamma då? Vilka var förutsättningarna när du blev till? Det är ju omöjligt att veta hur din pappa tänkt. Men att en man blir far mot sin vilja och väljer att klippa helt är tyvärr knappast unikt. 
  • Anonym (777)
    Anonym (Barnet) skrev 2023-08-26 08:54:01 följande:
    Här handlar det om att min mor aldrig ställt krav eller pratat med mig om min pappa. Han har alltid varit en okänd men som vuxen har jag gjort efterforskningar. Vi bor i samma stad. Han vill inte veta av mig. 
    Är du helt hundra på att han vet att det är DU som är barnet? Han kanske bara vet att det finns et barn, och han har inte tagit reda på mer? 

Hur vet du att din mamma ens ville att han skulle ha kontakt med dig? Finns en del mammor som väljer att skaffa barn och ha dem på egen hand, för att de inte vill ha pappan med. 

Oavsett om din pappa är en skitstöbel som verkligen låtsas om att du inte finns, så måste du ta reda på fakta från din mamma först. Jag vet en person när jag växte upp som blev pappa oplanerat, som lovade  mamman att aldrig höra av sig till barnet, för det ville inte hon. 
  • Anonym (Barnet)
    Anonym (777) skrev 2023-08-26 09:09:44 följande:
    Är du helt hundra på att han vet att det är DU som är barnet? Han kanske bara vet att det finns et barn, och han har inte tagit reda på mer? 

Hur vet du att din mamma ens ville att han skulle ha kontakt med dig? Finns en del mammor som väljer att skaffa barn och ha dem på egen hand, för att de inte vill ha pappan med. 

Oavsett om din pappa är en skitstöbel som verkligen låtsas om att du inte finns, så måste du ta reda på fakta från din mamma först. Jag vet en person när jag växte upp som blev pappa oplanerat, som lovade  mamman att aldrig höra av sig till barnet, för det ville inte hon. 
    Min mamma är mycket speciell. Helt avstängd när det gäller att prata om djupare saker. Mycket konflikträdd, har nog aldrig ställt ett enda krav i hela sitt liv. Inga vänner. Det går inte att prata om detta.

Han vet garanterat inte mer än att det finns ett barn som han medgett att han är far till juridiskt. Mina morföräldrar vet inte vem han är. 

Jag har vuxit upp i tron att jag inte är värd mer. Ingen har sagt det men man har ju hela livet förstått att man har en far. 
    Det hade varit 100% bättre om min mamma sagt att hon fick barn med en idiot. 
  • Anonym (E)

Din mamma verkar inte uppmuntrat kontakt precis. Inte för att det är hennes fel att han inte är involverad men hon bar dig i 9 månader, han kan ha svårare att visualisera ett barn och ju längre tid det gick tänkte han att du hade det bättre utan.

• Anonym (Jessica)

Min mamma gör så. Hon struntar fullständigt i mig. Frågar jag varför får jag bara som svar att hon såååå gärna vill ha kontakt ju, att hon saknar mig så mycket. Ljuger en rätt upp i ansiktet. Inte hört av henne på två år, märkte sen att jag var blockerad. 

Svar på tråden Förälder som aldrig tagit kontakt