• Anonym (.)

Förälder som aldrig tagit kontakt

Blev far mot sin vilja är väl en tänkbar anledning.

• Anonym (.)
    Anonym (Barnet) skrev 2023-08-26 08:38:46 följande:
    Men nu finns ju barnet! 
    Mannen har barn sedan tidigare och vet uppenbarligen hur de blir till och hur barn fungerar. Väljer ändå att aldrig träffa ett av sina barn. Obs att barnet är jag och idag vuxen. 
    Vad säger din mamma då? Vilka var förutsättningarna när du blev till? Det är ju omöjligt att veta hur din pappa tänkt. Men att en man blir far mot sin vilja och väljer att klippa helt är tyvärr knappast unikt. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Barnet) skrev 2023-08-26 09:20:58 följande:
    Min mamma är mycket speciell. Helt avstängd när det gäller att prata om djupare saker. Mycket konflikträdd, har nog aldrig ställt ett enda krav i hela sitt liv. Inga vänner. Det går inte att prata om detta.

Han vet garanterat inte mer än att det finns ett barn som han medgett att han är far till juridiskt. Mina morföräldrar vet inte vem han är. 

Jag har vuxit upp i tron att jag inte är värd mer. Ingen har sagt det men man har ju hela livet förstått att man har en far. 
    Det hade varit 100% bättre om min mamma sagt att hon fick barn med en idiot. 
    Då kan det vara dags för dig att ställa krav då. Konfrontera din mamma och kräv att hon berättar?

Spontant låter hon inte som någon toppenförälder direkt - frågade du inte efter din pappa när du var liten?
  • Anonym (.)
    Anonym (Barnet) skrev 2023-08-26 10:38:32 följande:
    Ja, hon har stora problem med alla sociala kontakter. Jag har vuxit upp som ett maskrosbarn inklusive allt man kan tänka sig i form av sexuella övergrepp från den som skulle varit min styvfar etc. Jag bodde mina första år hos min mammas syskon. Det är inte så att min mamma tänkt på mig som en orsak till att inte ha kontakt med min pappa. Hon har nog bara inte brytt sig. 
    Så din mamma kunde inte ens ta hand om dig? Låter ju som att det är din mamma som är det största problemet.

Kan du prata med din mammas syskon och med dina morföräldrar? Din mamma kan ju inte gärna bara klivit innanför dörren hux flux med ett barn - någon i familjen borde väl ha uppfattat omständigheterna.

Sen tycker även jag att du ska kontakta din far. Om du aldrig frågar kommer du aldrig få svar.
  • Anonym (.)
    Anonym (Barnet) skrev 2023-08-26 11:09:29 följande:
    Ingen har pratat om det. Mina morföräldrar sa när jag var barn att de undrade men att de aldrig frågade för hon är som hon är. Sedan har ingen pratat om det, det är en sådan där sak som försvunnit i tystnad. Jag har varit en duktig flicka som alltid fått klara mig själv. 
    Nu har jag levt mitt liv utan dem i många år så idag är det inte läge att prata om det. 

Har du ingen kontakt med din mammas familj alltså? 

Oavsett det. Vill du ha svar angående din far så får du fråga, frågar du inte så får du inga svar. Om ingen i din familj vet något eller ens vill prata om det får du fråga din far. Vill han inte svara så har du i alla fall försökt.

Svar på tråden Förälder som aldrig tagit kontakt