• Bruno97

Gravid med BF MAJ 2024!!

Mammamiao skrev 2023-10-07 20:25:55 följande:
    Ingen aning, hur har det gått? Annars får du ju uppsöka vård. Tänker på dig!
    Asså jag fått två värkar i magen som ?mensvärk? som inte varar mer än 5-10min. de kommer som mörk rinnande men bara när jag kissar. Kommer ingeting på pappret eller i trosan (vad jag vet) då jag har svarta Menstrosor på mig. ska se om jag hittar någon binda här hemma så jag kan ha koll på det Under natten.

jag kontaktade ju gyn i onsdags där jag berätta om att symtomen gått bort och att jag var orolig men fick inte göra ett ul men nu tänker jag förbaskat inte ge mig, jag ska in och kolla oavsett vad de säger på måndag. För jag är såååå orolig. Jag spelar ju även fotboll och vet liksom inte om jag ska spela match imorgon eller inte och om de är bra?

tack ❤️
  • Bruno97
    Janbo skrev 2023-10-07 20:34:14 följande:
    Det är vanligt med blödningar, sköra slemhinnor, känsligare livmodertapp, lågt sittande moderkaka etc. Är du väldigt orolig så åk in ❤️ (jag hade åkt in och gynakuten förstår ofta oron).

Men när jag åkte in i fredags förra veckan då jag mådde piss så brydde de sig inte alls om att kolla fostret eller något utan de tog bara prover på mig och kolla slag. 

så tror nog att jag måste vänta på måndag och ringa in gyn och verkligen säga att nu får ni kolla upp detta för annars kommer jag att ringa varannan dag av oro.

men hur länge och hur mycket blödning och vad för färg ska de vara? Asså när man läser om detta så får man så dåliga svar så vill ha all info jag kan få.

mina är mörkare röd/brun rinnande.
    haft ont i magen två ggr som varar 5-10sek.
    kommer inget på toalettpappre utan bara i toan.

• Bruno97
    Bruno97 skrev 2023-10-07 21:53:19 följande:
    Asså jag fått två värkar i magen som ?mensvärk? som inte varar mer än 5-10min. de kommer som mörk rinnande men bara när jag kissar. Kommer ingeting på pappret eller i trosan (vad jag vet) då jag har svarta Menstrosor på mig. ska se om jag hittar någon binda här hemma så jag kan ha koll på det Under natten.

jag kontaktade ju gyn i onsdags där jag berätta om att symtomen gått bort och att jag var orolig men fick inte göra ett ul men nu tänker jag förbaskat inte ge mig, jag ska in och kolla oavsett vad de säger på måndag. För jag är såååå orolig. Jag spelar ju även fotboll och vet liksom inte om jag ska spela match imorgon eller inte och om de är bra?

tack ❤️
    5-10sek ska de stå :)
  • Bruno97
    Linnski skrev 2023-10-07 23:26:29 följande:

Hej! 
    jag har besökt gynakuten två gånger och varje gång kollade dom med vaginalt med ultraljud dels för att se hur det ser ut (kan ju vara cysta eller annat som spökar) men också för att se fostret! Tycker det känns sjukt att du inte har fått det? Är också jobbigt att man ska behöva stå på sig.. Har verkligen upplevt världens sämsta människor och världens bästa på gynakuten. jag tycker du ska åka in imorgon! Dels för att minska din oro samt att det är skönt att få veta vad som händer! Hoppas verkligen att allt går bra! ❤️

De har ju tyvärr ingen gynakut här så fick åka in via den vanliga akuten. Så troligtvis människor som absolut inte jobbar med detta och visste inte alls vad de behövde göra troligtvis. Därav tyckte jag att gyn ändå kunde ta in mig när jag sen ringde dom men nopp. De hänvisade mig bara till att gå till privata kliniker om jag ville se ultraljud om allt var okej, sååå jävla sjukt.

INFO

ringde 1177 där de säger att de är nog ingen fara då jag inte har smärta smärta utan bara blödning som kan vara att fostret förflyttat sig och då kan de bli en blödning. Fick heller inte stressa nu så vet inte riktigt vad de innebär men ska bara sitta framför tvn imorgon och äta god mat och försöka tänka på annat (försöka iafall).

Men skulle de bli värre och jag skulle få klumpar samt smärta så skulle jag ringa igen annars avvakta till måndag och ringa min barnmorska och se vad hon säger ifall hon kanske kan göra hjärtslag iafall om hon inte kan få in mig på gyn. För jag sa att 3,5 vecka att vänta tills jag ska få veta är alldeles för lång väntan och en stor onödan av oro om de nu skulle visa sig vara bra. Skulle de visa sig vara mf så får jag ändå beskedet nu och kan slippa tänka på de också. Så känner att oavsett svar så vill jag veta de nu Inte om 3,5 vecka. Så hoppas min barnmorska kan förstå och hjälpa mig. Uppdaterar mer imorgon om allt och även hur samtalet med bm går på måndag. Tack för ert stöd ❤️
  • Bruno97
    Anonym (Bf2023) skrev 2023-10-08 18:10:52 följande:
    Tänker på dig o håller tummarna ❤️
    Tack❤️

UPPDATERING!

idag har jag haft mörkt rinnande blod men bara i början av kissandet sen har de bara varit vanligt. Inget på Bindan eller på toalettpappret heller.

nyligen var jag på toaletten och nu var det ingeting alls.

jag tänker att jag ringer barnmorskan imorgon ändå och kollar ifall de kan göra hjärtljud för oron. Uppdaterar mer om vad barnmorskan säger imorgon. Håller tummarna att de bara var fostret som förflyttat och därav kom blod.
  • Bruno97
    Mammamiao skrev 2023-10-09 12:21:45 följande:

Hej,
    Hur har det gått? 

tänker på dig ❤️

Halloj!❤️

UPPDATERING

ringde vid 07:00 och invänta att de skulle ringa mig vid 08:00. då jag inte visste hur jag skulle få tag i min barnmorska så tryckte jag på 3 som var gravid.
    När hon då ringde mig vid 08:00 så sa hon att de är för tidigt att ta hjärtslag och hänvisade mig till gyn.

där och då kände jag bara hopplösheten att de bara skickar över mig överallt som om de inte tar mig seriös.

jag testar att ringa fast då tryckte jag på 1 som var gyn. De skulle då ringa upp mig 10:40.

10:40 ringer gyn upp och jag berättar allting igen och allt jag varit med om. Jag berättade att jag inte har några symtom kvar och allt med blodet Och att detta var samma som sist med mf fast med ryggont och mer blod. Hon förstod och även om mitt blod har försvunnit så fick jag äntligen en tid in, 14:30❤️

återkopplar efter besöket och jag tackar för all stöttning jag fått här. Då jag inte berättat för någon utan min familj som Bara en varit gravid så känns de skönt att få skriva ut och veta hur många här som bryr sig och stöttar en till 100%. ALL KÄRLEK TILL ER❤️
  • Bruno97

UPPDATERING!

nu har jag varit på gyn. fick göra ett urinprov samt kolla ultraljud. Allting såg bra ut❤️❤️❤️❤️ men som sagt som gyn sa ?de ser bra ut nu men du är fortfarande tidig (9+6) så man kan ju inte garantera att de kommer gå vägen men just nu ser allt bra ut? så nu ska jag försöka släppa oron och hålla mig lugn fram till den ?riktiga? ultraljudet 30/10.

så nu kommer jag försöka att inte vara här inne nu ett tag för att tänka positivt men kommer in och uppdaterar er när de ?riktiga? ultraljudet varit. 

TACK FÖR ALL STÖTTNING OCH JAG HOPPAS DE GÅR VÄGEN FÖR ER. SES OM 3 VECKOR IGEN❤️

• Bruno97

Hellu I?m back :)

här räknar man ner till måndag där man ska få göra KUB Och på onsdag träffa barnmorska.

?Hur många brukar ta med sig sin partner till KUB och första besöket hos barnmorskan (haft ett samtal tidigare)? Då detta är första barnet så har man noll koll och man får så lite information så känner mig bara förvirrad :)

?tips på bra kost för en som är hård i magen och enkelt att ha med sig till jobbet?

?är de någon mer här som är ?liten i maten? som bara äter samma kost och fått tips på vad ni kan göra för att få fostret att må bra? Eller mår den bra oavsett vad man äter bara man äter något?

• Bruno97
    Noelani skrev 2023-10-25 20:26:54 följande:
    Man ska göra som man känner. Min man var med på allt under vår IVF resa så nu när vi är gravida har jah gått på en del själv och det känns bra.. 

Kub tror jag många går båda två.. jag gick själv dock. 

Köp katrinplommon torkade.. eller barnmatspure plommon... det fick jag köra 😅

Jag har mått så illa att jag typ bara kunnat äta kex o bröd ett par veckor..  men BM sa det är inga problem. Försök peta i dig tex Keso, kyckling eller ägg och lite grönsaker plus något bröd så blir det kanon!  Bebisen tar det den behöver o det är väldigt lite i början.. 
    okej! Jag tog med mig min sambo idag på ultraljud och gjorde då även kub då. Allt såg bra ut och jag trodde eller min app trodde bf 7 maj men visade sig vara 4 maj :) så det gjorde ju inget.

det var en liten rackare som var envis och ville absolut inte vara med på kort 😂

okej! Jag testar ett pulver nu så får se hur de går.

vad bra. vill ju att mitt barn ska må bra i magen.
  • Bruno97
    Anonym (Bfmaj24) skrev 2023-11-01 20:13:03 följande:

Är ni andra törstiga? Jag har varit jättetörstig, men det börjar jämna ut sig lite. Jag har ju läst att man inte ska dricka för mycket vatten heller, så för att ha lite koll åkte jag till Rusta och köpte deras 2 liter vattenflaska de har nu. Den är jättebra tycker jag! Och nu de senaste dagarna har jag sett att jag dricker ungefär 2 liter om dagen, så det känns ändå som en okej mängd.

Min barnmorska sa 1,5 liter/dag om de så är vatten eller något annat bra. Men jag känner mig uttorkad och vill också ha vatten att dricka nu, hatar vatten annars.
  • Bruno97

Idag var jag hos min barnmorska. Jag fick veta att jag hade väldigt låg järnvärde. Jag hade 16 men normalt är 120. Så ja väldigt lågt. De sjuka är att när jag åkte in till akuten för någon vecka sedan då jag kände mig yr och fick huvudvärk osv så sa de att allting såg bra ut men nu visade sig de inte vara sant. Blir så arg och besviken på vården ibland som bara skiter i en.

men skönt nu att få veta varför man har huvudvärk hela tiden och varför man är otroligt trött. Så nu är de bara att äta järntabletter samt få i sig, plommon, ärtor, ägg, jordgubbar, blåbär. har ni fler idéer på järn produkter som är vanligt för folk att äta så tar jag gärna till mig det (Äter inte ovanliga saker).

• Bruno97
    Noelani skrev 2023-11-02 07:59:09 följande:
    Vet hur det känns. Hade 5 i våras och har fått upp det till 15 nu.. inte undra på att man är så sliten. Tips är järntabletterna sideral. De påverkar inte magen alls som många andra gör ❤️
    trodde jag var den ända med så låg järnvärde. Skönt att höra att man inte är ensam.

jag frågade apoteket om deras bästa så ska testa de och se men får nog dricka löspulver med :)
  • Bruno97
    Janbo skrev 2023-11-02 11:21:53 följande:
    Jag fick veta vid provtagning för två veckor sedan att mitt värde låg på 8. Så verkligen superlågt! Tar Sideral sedan två veckor tillbaka.. pratade med bm som sa att låga järnreserver är ingen jättefara men att man (såklart) ändå ska försöka jobba upp dem då de sjunker ytterligare i andra trimestern. Äpple, aprikos, russin och spenat är också väldigt järnrika 😊
    Okej! Vet du om de spelar någon roll om de är röda eller gröna äpplen Som är bäst? :)
  • Bruno97
    Anonym (Bfmaj24) skrev 2023-11-02 14:34:10 följande:
    1,5 liter låter som lite, speciellt om du känner dig uttorka! Är du törstig så drick mer. I normalfallet ska man dricka ca 1,5-2 liter vatten per dag, men som gravid ska man gärna dricka 0,3 eller 0,4 liter extra. Och ännu mer om man ammar såklart.

Så känner du dig uttorka borde du dricka mer. Din kropp ska öka sin blodvolym och du ska göra fostervatten och allt möjligt, då behöver man vätska :)
    Jasså ojdå. Då behöver jag dricka mer. Hatar vatten men antar att vatten är de bästa? Eller finns de något mer som är bra att dricka? :)
Svar på tråden Gravid med BF MAJ 2024!!