• Anonym (Städning)

Påverkar en städad hemma miljö din sexlust

Hej du kvinna/tjej. Har du någonsin använt förklaringen att hemmet inte är städat och fint som anledning till bristande sexlust?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Påverkar en städad hemma miljö din sexlust
  • Anonym (S)

Om jag inte ens orkar hålla rent hemma så orkar jag definitivt inte ha sex, så på det viset finns det ett samband.

Om någon avlastar mig med städningen får jag förstås lite mer energi över, men det är inte alltid det räcker. Ofta är det jobbet, årstiden eller något annat orelaterat till städning som dränerar mig på energi.

• Anonym (Temporärt)

I den här frågan tror jag det är viktigt att kvinnor lär sig följande: (nej det gäller inte alla men generellt)

Din städ-standard är högre än hans. Han stör sig inte på att det är stökigt. Anledningen att han städar är inte att det skall bli städat, utan för att göra dig glad/undvika att du blir sur. Det är inte för er bägges skull, för hans egen del, utan för din skull. Det är inte gemensamt hushållsarbete som skall delas lika, utan han hjälper dig att städa. Han kan välja att göra hälften av din nivå som du bestämmer är rätt, men det är din nivå inte en självklarhet.

Han kan hjälpa dig att uppnå din nivå, men det är inte gemensamt. Så försök vara tacksam för att han gör hushållsarbete, det är inget självklart och han gör det för DIN skull inte gemensamt. 

• Anonym (Man4)
    Anonym (Städning) skrev 2023-08-24 19:22:24 följande:
    Påverkar en städad hemma miljö din sexlust

Hej du kvinna/tjej. Har du någonsin använt förklaringen att hemmet inte är städat och fint som anledning till bristande sexlust?

Jag är man och det påverkar min sexlust. Att ha sex när det är ostädat är som att börja med efterrätten.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Temporärt) skrev 2023-08-25 16:26:46 följande:

I den här frågan tror jag det är viktigt att kvinnor lär sig följande: (nej det gäller inte alla men generellt)

Din städ-standard är högre än hans. Han stör sig inte på att det är stökigt. Anledningen att han städar är inte att det skall bli städat, utan för att göra dig glad/undvika att du blir sur. Det är inte för er bägges skull, för hans egen del, utan för din skull. Det är inte gemensamt hushållsarbete som skall delas lika, utan han hjälper dig att städa. Han kan välja att göra hälften av din nivå som du bestämmer är rätt, men det är din nivå inte en självklarhet.

Han kan hjälpa dig att uppnå din nivå, men det är inte gemensamt. Så försök vara tacksam för att han gör hushållsarbete, det är inget självklart och han gör det för DIN skull inte gemensamt. 

Och det är just det synsättet som leder till att det ofta blir problem, att mannen tänker att han hjälper kvinnan, istället för att ta sitt ansvar. Samt att han skyller på att hennes nivå är för hög istället för att bara göra sin del. 

män generellt, inte alla, behöver lära sig att inte leva i en svinstia och Att man dammsuger för att slippa dammråttor istället för att vänta tills de kryper fram överallt.
    Din städstandard är för låg, ska andra människor trivas och må bra i samma hem så behöver du ta halva ansvaret för hemmet. Det är en självklarhet att man hjälps åt, inget kvinnan ska gå omkring och vara tacksam över samtidigt som hon aldrig får ett tack från mannen.

• Anonym (Temporärt)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-25 18:30:03 följande:

Och det är just det synsättet som leder till att det ofta blir problem, att mannen tänker att han hjälper kvinnan, istället för att ta sitt ansvar. Samt att han skyller på att hennes nivå är för hög istället för att bara göra sin del. 

män generellt, inte alla, behöver lära sig att inte leva i en svinstia och Att man dammsuger för att slippa dammråttor istället för att vänta tills de kryper fram överallt.
    Din städstandard är för låg, ska andra människor trivas och må bra i samma hem så behöver du ta halva ansvaret för hemmet. Det är en självklarhet att man hjälps åt, inget kvinnan ska gå omkring och vara tacksam över samtidigt som hon aldrig får ett tack från mannen.

Håller inte med. Att kvinnan tyranniskt bestämmer nivån utan att ens inse att det är hennes nivå, utan gör den allmän är det som skapar sådana här problem. 

Mannen borde förstå att det inte är hans ansvar eller plikt att leva upp till hennes nivå, utan han kan välja att göra det och då hjälper han henne. Vägrar hon ta till sig det, att han städar för hennes skull, inte deras och är tacksam över det, så är hon inget att ha. Män klarar sig bättre utan sådana narcissistiska kravmaskiner i sina liv.
  • Pixie99

Jag själv är stalinistiskt (eller kanske preussiskt) noggrann med att ha rent och snyggt hemma. Som tur är, är min man likadan, så vi matchar rätt bra. Hade det däremot varit tvärtom, att han klampar in i köket med skor, låter den tomma toarullen sitta kvar på hållaren, slänger sina smutsiga strumpor på golvet under sängen, eller skvätter ner badrumsspegeln med tandtråd, så hade jag upplevt en gradvis allt större irritation, vilket tveklöst hade inverkat negativt på sexlivet.

Så det är inte så att en dammråtta under sängen skulle få mig att bli mindre kåt, men det är snarare så att jag vill känna mig samspelt med min partner för att kunna släppa loss min sexualitet utan andra tankar.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Nu handlar ju inte tråden om vilken städnivå som är rimlig, utan om sexlust.

För mig finns ingen direkt koppling mellan sexlust och hur rent och snyggt hemmet är, men en indirekt koppling. Lite stök eller skit i hörnen har aldrig stört mig. Men mycket skit eller damm, högar med disk och smutstvätt, gör mig stressad. Och stress är en riklig lustdödare.

Man måste inte ha ett fläckfritt hem, man man kan inte låta det bli en svinstia. Särskilt inte när man har barn. Utifrån det ganska självklara synsättet, borde det väl inte vara omöjligt att hitta en nivå som båda kan acceptera? Och sedan hjälpas åt. 

Pedanten får tagga ner. Grisen får skärpa sig. Annars får man leva ensam.

Och nej, det är inte självklart att den med högst krav ska sätta standarden. Ska båda trivas får man kompromissa. Men det får som sagt inte förfalla.d

• Anonym (Städning)

Jag förstår att om ens partner inte deltar lika mycket i hushållsbestyren kan det påverka intimiteten. Vad som är svårt för mig att greppa är hur dessa dagliga sysslor kan påverka kärleken mellan oss. Under småbarnsåren var det jag som sov vår dotter varje natt, medan jag såg till att min sambo fick vila. Jag städade huset varje kväll och jag försökte alltid dela på ansvaret. Men ändå kände hon att jag inte gjorde tillräckligt. Hon kände att hon var den som Projektlede När vi pratade om vår relation och intimitet, kom alltid dessa känslor upp. Under de första 3 åren åren skötte jag nästan allt i hushållet. Utom tvätten, för det var något hon ville ta hand om själv. Hon ville fortfarande inte ha någon närhet eller intimitet  så jag valde att lämna. Då alla mina försök att tillförställa hennes behov var om intet. Kan någon förklara den känslan  som min sambo hade att jag aldrig Var tillräckligt bra för   mig?  

TS, då handlade det nog om något annat. Hon kanske inte visste själv vad den bristande lusten berodde på? Men skyllde på ditten och datten.

Sen får man ha realistiska förväntningar. Det är vanligt att lusten går upp och ner, särskilt under småbarnsåren. Problemet är om den upphör helt och inte kommer tillbaka. Det är stor skillnad på ett samliv som går upp och ner, och ett samliv som är dött.

Svar på tråden Påverkar en städad hemma miljö din sexlust