• Anonym (Städning)

Påverkar en städad hemma miljö din sexlust

Hej du kvinna/tjej. Har du någonsin använt förklaringen att hemmet inte är städat och fint som anledning till bristande sexlust?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Påverkar en städad hemma miljö din sexlust
  • Anonym (JB)

Nja. Det är väl snarare så att jag inte går igång på (mans-)bebisar.

• Anonym (Lolita)

Det är inte precis så att man känner sig avslappnad och sexig i en ostädad miljö. För många så kan det kännas stressande att se alla måsten och sänkande att bli påmind om att man ofta tvingas ta itu med det själv.

Men framförallt är det en avtändande egenskap med partner som inte gör sin del av det vardagliga.

• jsmalmo

Det finns en växande föreställning i vårt samhälle att hur städar vi har det i vårt hem direkt påverkar kvinnors lust och intimitet. Jag förkastar denna förenkling. Att tillskriva hemmets skick som den enda eller huvudsakliga faktorn för kvinnors minskade lust kan vara en förenkling som potentiellt skadar kvinnans självbild.

Lust är inte ett resultat av hur skinande våra golv är eller hur välorganiserade våra bokhyllor står. Lust är en djup, komplex känsla som är vävd av otaliga trådar, från vår emotionella anslutning till vår självkänsla. Att säga annorlunda är att förminska den upplevelsen vi får av lust!

Genom att låta  hur städat det är där hemma avgörs kvinnans känsla av lust underminerar vi vår egen förståelse av intimitetens  och lustens kärna. Vi kvinnor hamnar i en fälla där vi tror att externa förhållanden, som städning, helt och hållet styr vår inre värld. Det är en farlig koppling som kan skada vår inre känsla av självvärde.

Så till de kvinnor som är snabba att peka finger åt oordningen hemma som orsaken till deras minskade lust säger jag: tänk om. Om ni verkligen tror att städning står mellan er och genuin lust, kanske ni behöver granska era prioriteringar. Vår lust och vår förmåga till anslutning som kvinnor sträcker sig mycket djupare än hur städat det 

Livet och relationer är oerhört komplexa. Att begränsa kvinnans upplevelse av lust till yttre faktorer gör oss en otjänst. Vi kvinnor förtjänar att uppleva och förstå intimitet i alla dess former, bortom städat eller ostädat.

• Anonym (M)

Nej, för mig spelar det inte så stor roll för sexlusten om hemmet är städat eller ostädat. Däremot skulle jag bli avtänd om mannen överlät hela ansvaret för hemmet på mig.

• Anonym (M)
    Anonym (Städning) skrev 2023-08-26 00:55:47 följande:

Jag förstår att om ens partner inte deltar lika mycket i hushållsbestyren kan det påverka intimiteten. Vad som är svårt för mig att greppa är hur dessa dagliga sysslor kan påverka kärleken mellan oss. Under småbarnsåren var det jag som sov vår dotter varje natt, medan jag såg till att min sambo fick vila. Jag städade huset varje kväll och jag försökte alltid dela på ansvaret. Men ändå kände hon att jag inte gjorde tillräckligt. Hon kände att hon var den som Projektlede När vi pratade om vår relation och intimitet, kom alltid dessa känslor upp. Under de första 3 åren åren skötte jag nästan allt i hushållet. Utom tvätten, för det var något hon ville ta hand om själv. Hon ville fortfarande inte ha någon närhet eller intimitet  så jag valde att lämna. Då alla mina försök att tillförställa hennes behov var om intet. Kan någon förklara den känslan  som min sambo hade att jag aldrig Var tillräckligt bra för   mig?  

Jag tror inte att det berodde på städningen utan på något annat som hon kanske var för feg för att säga.
  • Anonym (Lis)
    jsmalmo skrev 2023-08-27 03:07:18 följande:

Det finns en växande föreställning i vårt samhälle att hur städar vi har det i vårt hem direkt påverkar kvinnors lust och intimitet. Jag förkastar denna förenkling. Att tillskriva hemmets skick som den enda eller huvudsakliga faktorn för kvinnors minskade lust kan vara en förenkling som potentiellt skadar kvinnans självbild.

Lust är inte ett resultat av hur skinande våra golv är eller hur välorganiserade våra bokhyllor står. Lust är en djup, komplex känsla som är vävd av otaliga trådar, från vår emotionella anslutning till vår självkänsla. Att säga annorlunda är att förminska den upplevelsen vi får av lust!

Genom att låta  hur städat det är där hemma avgörs kvinnans känsla av lust underminerar vi vår egen förståelse av intimitetens  och lustens kärna. Vi kvinnor hamnar i en fälla där vi tror att externa förhållanden, som städning, helt och hållet styr vår inre värld. Det är en farlig koppling som kan skada vår inre känsla av självvärde.

Så till de kvinnor som är snabba att peka finger åt oordningen hemma som orsaken till deras minskade lust säger jag: tänk om. Om ni verkligen tror att städning står mellan er och genuin lust, kanske ni behöver granska era prioriteringar. Vår lust och vår förmåga till anslutning som kvinnor sträcker sig mycket djupare än hur städat det 

Livet och relationer är oerhört komplexa. Att begränsa kvinnans upplevelse av lust till yttre faktorer gör oss en otjänst. Vi kvinnor förtjänar att uppleva och förstå intimitet i alla dess former, bortom städat eller ostädat.

Det är ingen här som säger att lusten enbart har med städningen att göra. Och som du säger vore det dumt att skylla bara på det.
    Däremot att den påverkar de flesta är väldigt tydligt. Antingen som ett stressmoment, det är forskat på att ett ostädat hem ger ett stresspåslag. Eller för att det ostädade hemmet ofta beror på en partner som inte drar sin del av lasset vilket leder till irritation och extra arbetsbelastning på kvinnan, hon vet att det är hon som kommer behöva städa och då sinar lusten. Likaså är hon kanske inte så sugen på sex efter att hon städat hela hemmet medan mannen tex suttit och spelat tv-spel...
  • Anonym (Halvt)

Ett stökigt hem påverkar inte lusten i sig. Men ett väldigt stökigt hem stressar mig, gör det svårt att slappna av. En partner som går runt i stöket och inte bryr sig alls eller bara lutar sig tillbaka tills dess att jag fixar det är oerhört avtändande. Båda sakerna för sig och tillsammans i kvadrat. Så halvt påverkar faktiskt ett stökigt hem mig.

Däremot, i nuläget, kan det vara rejält stökigt hemma och jag prioriterar sex över att städa alltid. Men det är ju med min man som jag vet ser skiten och tar ansvar för skiten (det är alltså stökigt eller skitigt för att ingen har hunnit städat, inte för att jag inte har hunnit det) och då har vi såklart sex före vi städar. Eftersom jag kan slappna av i att VI tar det sen. Hade det bara varit jag som skulle ta det sen hade intresset varit mindre pga stressen i att veta att jag har det kvar. Är det dessutom han som slutar ner hälften så att jag har saker att göra sen, delvis pga honom så tappar jag respekten för honom om han låter mig göra allting själv. Dvs ingen lust att ligga med honom.

• Anonym (J)

Jag mår bättre när det är städat. Så även om jag inte använt "ursäkten" så påverkar det nog till viss del. 

Vem som gör vad påverkar också. Känner jag mig utnyttjad för hushållsarbete (dvs om vi inte fördelar det jämställt) har jag knappast lust med sex. 

• Anonym (Kvinna 37)

Nej. För mig fungerar det inte så. Är jag stressad så vill jag gärna ha sex, för att det fungerar avstressande för mig och får mig att varva ner. Sex ger mig positiv energi.
    Om jag upplever mannen lat däremot kan jag bli avtänd. Men han behöver inte göra lika mycket som mig i hemmet, det handlar inte om det. Om han jobbar mer än mig är jag nöjd att göra mer hemma. Det gäller att dela upp som det passar båda.

• Anonym (Nja)

Inte alls om vi pratar om ett normalstökigt hem. Det som påverkar är däremot partnerns samarbete kring städningen, om man bara tittar på just den delen av en relation.

Svar på tråden Påverkar en städad hemma miljö din sexlust