• Krulligadamen

Hjälp mig tänka rätt kring barnomsorg & föräldraledighet

Hej. Jag hoppas att få lite hjälp med hur jag och min sambo ska tänka kring barnomsorg & föräldraledighet.

Vi har en pojke som är 1,5 år och är gravida med beräknad förlossning i mitten på januari. Jag är fortsatt hemma med pojken och tanken var att han skulle skolas in på förskola nu i september och jag börja jobba i början av oktober. Jag har panik! För jag tycker det känns väldigt jobbigt att han ska behöva gå på förskola (samt att vi ska betala 1600 kr/ månaden för platsen) när jag ändå ska vara hemma hela nästa år. Jag vill gärna vara hemma med båda barnen & slippa den extra kostnaden samt massa sjukdomar som alltid cirkulerar på förskola.

Min sambo tycker att våran pojk ska gå på förskolan fram tills det att jag går hem på föräldraledighet igen, vilket alltså bara blir ca 2 månader. Och att vi sedan säger upp platsen. Men det gör ont i mitt hjärta att vänja honom vid något för att sedan ?ta bort? det. Jag mår så dåligt över detta och vet inte alls vilket som blir det bästa! Jag skulle önska att min sambo kan vara föräldraledig den tiden så jag får återgå till arbetet lite men det förlorar vi ju rätt rejält på ekonomiskt. Ett annat alternativ är att jag hoppar in i vården (är undersköterska i botten) på kvällar o helger så länge jag orkar.

Jag blir jätte tacksam om jag får lite inputs i frågan.

• Svar på tråden Hjälp mig tänka rätt kring barnomsorg & föräldraledighet
  • LFF

Om tanken ändå är att barn 1 inte ska gå på förskolan alls när barn 2 kommer så hade jag hittat en lösning för att låta bli att skola in barn 1 och skjuta på det hela tills barn 2 ska börja. 

Alternativt är ju att ni skolar in barn 1 på förskolan och att han går 15 timmar/vecka (eller vad det nu är som gäller i er kommun när man är föräldraledig). 

Varför förlorar ni "rätt rejält" på att pappan är föräldraledig? Ska han inte vara det alls? Om hans arbetsgivare har kollektivavtal så brukar det finnas "föräldralön" vilket innebär att arbetsgivaren täcker upp lönen vid föräldraledighet så man får ut 90% av lönen.

• Krulligadamen

Min sambo tjänar rätt så rejält mycket mer än mig men det är klart att han har ju inte kollat upp vad som gäller med sin arbetsgivare. Det ska jag säga åt honom att göra så kanske det kan lösa sig trots allt. 

Jag vill ju helst slippa förskola överhuvudtaget nu för barn 1 p g a att jag ändå ska vara hemma med barn 2 och oavsett om det bara skulle vara 15h/veckan så kommer platsen på förskolan kosta 1600 i månaden. Jag tänker att han i så fall kan börja förskolan nästa höst eller tidigare om behovet skulle finnas, men just nu så fyller vi våra dagar bra ändå & har ett socialt liv.

• Studentpappa

Allt kan ju inte mätas i pengar, vad gör två månader med lite lägre inkomst? Förstår ju om man hamnar hos fogden utan dom där tusenlapparna men inte annars.

Alla mina kollegor tjänar mycket, vi skippar inte att vara FL ändå. 

Ride it like you stole it
  • LFF
    Krulligadamen skrev 2023-08-21 14:45:00 följande:

Min sambo tjänar rätt så rejält mycket mer än mig men det är klart att han har ju inte kollat upp vad som gäller med sin arbetsgivare. Det ska jag säga åt honom att göra så kanske det kan lösa sig trots allt. 

Jag vill ju helst slippa förskola överhuvudtaget nu för barn 1 p g a att jag ändå ska vara hemma med barn 2 och oavsett om det bara skulle vara 15h/veckan så kommer platsen på förskolan kosta 1600 i månaden. Jag tänker att han i så fall kan börja förskolan nästa höst eller tidigare om behovet skulle finnas, men just nu så fyller vi våra dagar bra ändå & har ett socialt liv.

Vi hade också stor inkomstskillnad men sina 3 månader tog ju sambon ändå och då täckte föräldralönen upp en stor portion av hans inkomst. Även jag hade föräldralön då även fast jag jobbade som ambulerande receptionist på ett bemanningsföretag (=inte speciellt bra betalt) så jag fick 90% av min inkomst.
  • Alexi

Men alltså jag blir sjukt provocerad av att pappan inte ska vara hemma för att han har högre lön! Och ni har inte kollat upp ens det ekonomiska ordentligt. 

varför, varför vill inte föräldrar ge sina barn och sin familj det bästa?! Att ha två föräldrar som varit föräldralediga, som delat på ansvaret och jobbet. Två föräldrar som kan sin barns behov och rutiner. 

skärpning! 

• Nässelfjärilen

Vad tråkigt att pengar ska vara något som hindrar din man från att vara föräldraledig. 

Jag förstår din ångest. Jag hade turen att jag blev gravid så att jag gick på graviditetspenning de sista två månaderna och det råkade infalla exakt när min man skulle börja jobba efter att ha varit hemma med barn 1. Tanken var att barn 1 skulle skolas in men jag tyckte det var så onödigt att sätta hen på förskola (hen var 1,5 år) när jag ändå skulle vara hemma med barn 2.

Det är det bästa valet jag har gjort. Jag tyckte nr 1 var för liten för förskola och såg ingen vits med att hen skulle börja. Jag slapp vabba. Jag slapp riskera att nr 2 skulle bli sjuk (född när RS/Covid/influensan/magsjukan gick i vintras). Vi sparade dessutom pengar då vi inte behövde betala för förskola. 

Jag har en kompis vars barn (1,5 år) gick 15h/v och hon räknade ut att han var där i snitt 5 dagar/månaden då det var så mycket vabb. Snacka om att slänga pengarna i sjön för något som barnet inte har behov av. 

Jag hade försökt lösa det hela. Är det så pass att ni inte kan leva utan din mans lön dessa två månader eller är det så att din man helt enkelt inte vill förlora pengar men ni skulle klara er fint med din lön + hans föräldrapenning? Det handlar om att prioritera. 

Svar på tråden Hjälp mig tänka rätt kring barnomsorg & föräldraledighet