Hjälp mig tänka rätt kring barnomsorg & föräldraledighet
Hej. Jag hoppas att få lite hjälp med hur jag och min sambo ska tänka kring barnomsorg & föräldraledighet.
Vi har en pojke som är 1,5 år och är gravida med beräknad förlossning i mitten på januari. Jag är fortsatt hemma med pojken och tanken var att han skulle skolas in på förskola nu i september och jag börja jobba i början av oktober. Jag har panik! För jag tycker det känns väldigt jobbigt att han ska behöva gå på förskola (samt att vi ska betala 1600 kr/ månaden för platsen) när jag ändå ska vara hemma hela nästa år. Jag vill gärna vara hemma med båda barnen & slippa den extra kostnaden samt massa sjukdomar som alltid cirkulerar på förskola.
Min sambo tycker att våran pojk ska gå på förskolan fram tills det att jag går hem på föräldraledighet igen, vilket alltså bara blir ca 2 månader. Och att vi sedan säger upp platsen. Men det gör ont i mitt hjärta att vänja honom vid något för att sedan ?ta bort? det. Jag mår så dåligt över detta och vet inte alls vilket som blir det bästa! Jag skulle önska att min sambo kan vara föräldraledig den tiden så jag får återgå till arbetet lite men det förlorar vi ju rätt rejält på ekonomiskt. Ett annat alternativ är att jag hoppar in i vården (är undersköterska i botten) på kvällar o helger så länge jag orkar.
Jag blir jätte tacksam om jag får lite inputs i frågan.