• LFF

Hjälp mig tänka rätt kring barnomsorg & föräldraledighet

Om tanken ändå är att barn 1 inte ska gå på förskolan alls när barn 2 kommer så hade jag hittat en lösning för att låta bli att skola in barn 1 och skjuta på det hela tills barn 2 ska börja. 

Alternativt är ju att ni skolar in barn 1 på förskolan och att han går 15 timmar/vecka (eller vad det nu är som gäller i er kommun när man är föräldraledig). 

Varför förlorar ni "rätt rejält" på att pappan är föräldraledig? Ska han inte vara det alls? Om hans arbetsgivare har kollektivavtal så brukar det finnas "föräldralön" vilket innebär att arbetsgivaren täcker upp lönen vid föräldraledighet så man får ut 90% av lönen.

• LFF
    Krulligadamen skrev 2023-08-21 14:45:00 följande:

Min sambo tjänar rätt så rejält mycket mer än mig men det är klart att han har ju inte kollat upp vad som gäller med sin arbetsgivare. Det ska jag säga åt honom att göra så kanske det kan lösa sig trots allt. 

Jag vill ju helst slippa förskola överhuvudtaget nu för barn 1 p g a att jag ändå ska vara hemma med barn 2 och oavsett om det bara skulle vara 15h/veckan så kommer platsen på förskolan kosta 1600 i månaden. Jag tänker att han i så fall kan börja förskolan nästa höst eller tidigare om behovet skulle finnas, men just nu så fyller vi våra dagar bra ändå & har ett socialt liv.

Vi hade också stor inkomstskillnad men sina 3 månader tog ju sambon ändå och då täckte föräldralönen upp en stor portion av hans inkomst. Även jag hade föräldralön då även fast jag jobbade som ambulerande receptionist på ett bemanningsföretag (=inte speciellt bra betalt) så jag fick 90% av min inkomst.
Svar på tråden Hjälp mig tänka rätt kring barnomsorg & föräldraledighet