Inlägg från: Nässelfjärilen |Visa alla inlägg
  • Nässelfjärilen

Hjälp mig tänka rätt kring barnomsorg & föräldraledighet

Vad tråkigt att pengar ska vara något som hindrar din man från att vara föräldraledig. 

Jag förstår din ångest. Jag hade turen att jag blev gravid så att jag gick på graviditetspenning de sista två månaderna och det råkade infalla exakt när min man skulle börja jobba efter att ha varit hemma med barn 1. Tanken var att barn 1 skulle skolas in men jag tyckte det var så onödigt att sätta hen på förskola (hen var 1,5 år) när jag ändå skulle vara hemma med barn 2.

Det är det bästa valet jag har gjort. Jag tyckte nr 1 var för liten för förskola och såg ingen vits med att hen skulle börja. Jag slapp vabba. Jag slapp riskera att nr 2 skulle bli sjuk (född när RS/Covid/influensan/magsjukan gick i vintras). Vi sparade dessutom pengar då vi inte behövde betala för förskola. 

Jag har en kompis vars barn (1,5 år) gick 15h/v och hon räknade ut att han var där i snitt 5 dagar/månaden då det var så mycket vabb. Snacka om att slänga pengarna i sjön för något som barnet inte har behov av. 

Jag hade försökt lösa det hela. Är det så pass att ni inte kan leva utan din mans lön dessa två månader eller är det så att din man helt enkelt inte vill förlora pengar men ni skulle klara er fint med din lön + hans föräldrapenning? Det handlar om att prioritera. 

Svar på tråden Hjälp mig tänka rätt kring barnomsorg & föräldraledighet