• Anonym (Gjort är gjort)

Behöver råd att gå vidare efter otrohet/svek

Jag och min man har det riktigt kämpigt efter att det uppdagats att han varit otrogen mot mig för 1,5 år sedan med en kvinna via jobbet som jag inte känner. Jag visste redan för 1 år sedan att de haft en dialog och setts en del då jag råkade se sms men han garanterade då att det inte var varit något fysiskt även om det var illa nog. För 1 månad sedan hittade jag ett brev skrivet för 1,5 år sedan från henne till honom som innehöll en kärleksförklaring från henne samt detaljer om deras relation som visst hade varit både fysisk och flera möten med långa samtal. Jag hamnade i en djup kris och har sedan dess haft svårt att äta och sova och är så oerhört ledsen och sviken. Vi har varit tillsammans i över 30år, har vuxna barn och vi har bestämt att fortsätta tillsammans och ta oss igenom detta. Jag har dock så svårt att hantera mina känslor som är mest sorg men också ilska och besatthet och ibland hat mot den andra kvinnan. Jag kan inte få brevet med alla detaljer eller bilden henne och min man tillsammans ur mitt huvud. 

Tar gärna emot råd och stöd och pepp från er som varit/är i samma situation på hur man tar sig ur detta och slutar tänka på detaljer och den andra personen och istället försöka fokusera framåt när man valt att fortsätta och kämpa tillsammans. Det som är gjort är ju gjort. 

• Svar på tråden Behöver råd att gå vidare efter otrohet/svek
  • Anonym (Min man svek mig)

Jag har tyvärr gått i dina skor. Jag valde att satsa på vårt äktenskap. Han valde att göra allt för att rädda oss. Hade han inte gjort det hade jag gett upp efter en vecka.

Vad säger din man? Vad sa han när du konfronterade honom? Har han valt att berätta sanningen nu när du hittade det här brevet eller slingrar han sig?
    Har han avslutat med kvinnan? Arbetar de fortfarande tillsammans? Är han beredd att byta jobb?
    Är han beredd att göra jobbet för att ni ska kunna fortsätta tillsammans? Har han sagt vad han är beredd att göra?
    Hur hanterar han din ilska och tårar?

För din del rekommenderar jag att du omedelbart hittar någon att prata med. Du är i chock nu och behöver kunna hitta någon form av ventil där du kan få ventilera dina tankar och känslor. 

• Anonym (Varför?)

Ok så du vill att vi ska hjälpa dig ljuga för dig själv och "bortse" ifrån verkligheten, släta över alla "detaljer" för att få allt att se bättre ut än vad det var?

Jag tycker snarare du borde fråga dig om det är så friskt att försöka lura sig själv till att fortsätta en trasig relation?

Anonym (Min man svek mig) skrev 2023-08-11 14:54:20 följande:

Jag har tyvärr gått i dina skor. Jag valde att satsa på vårt äktenskap. Han valde att göra allt för att rädda oss. Hade han inte gjort det hade jag gett upp efter en vecka.

Vad säger din man? Vad sa han när du konfronterade honom? Har han valt att berätta sanningen nu när du hittade det här brevet eller slingrar han sig?
    Har han avslutat med kvinnan? Arbetar de fortfarande tillsammans? Är han beredd att byta jobb?
    Är han beredd att göra jobbet för att ni ska kunna fortsätta tillsammans? Har han sagt vad han är beredd att göra?
    Hur hanterar han din ilska och tårar?

För din del rekommenderar jag att du omedelbart hittar någon att prata med. Du är i chock nu och behöver kunna hitta någon form av ventil där du kan få ventilera dina tankar och känslor. 

Tack för ditt svar! Tråkigt att höra att du varit med om samma sak. För hur länge sedan skedde detta och hur mår du idag?

Min man kunde inte förneka sanningen men säger att det inte betydde något och att det var ett misstag. Han blev uppvaktad och blev smickrad och vår relation var inte på topp när det hände. Han avslutade relationen direkt när han fick brevet för 1,5 år sedan då han tyckte det hade gått för långt.  Han säger att han älskar mig och inte vill lämna mig vilket jag vet att han gör och har alltid gjort. Kvinnan arbetar inte på hans jobb utan på ett företag de samarbetar med. Han har lovat att han brytit all kontakt med henne och spärrat henne på alla sociala medel, något jag tvingat honom till. Vet inte varför jag krävde det men det är väl ett sätt att få henne att "försvinna" och inte ha insyn i hans liv. Jag vill inte annat än att radera henne och det som hänt från mitt huvud men lyckas inte och det gör mig riktigt ledsen och nere.

Han är väldigt ledsen för att ha sårat mig och är väldigt tillgänglig på alla mina frågor som tyvärr blir väldigt på detalj vilket sårar ännu mer.

Han har också gått med på att gå på parterapi och vi har hunnit gå en gång innan semestern och det var jättebra. Vi skall fortsätta gå dit. 

Märkligt nog har vår relation ändå blivit bättre senaste veckorna, vi har börjat prata känslor och vara mer fysiska med varandra. Det är ju bra, men jag får inte ur detta ur mitt huvud och kan inte sluta se bilder av dem tillsammans. 

Han är orolig för mig och vill att jag söker hjälp men är lite osäker på vad det är för hjälp man bör söka. 

Jag har ingen att prata med för jag vill inte dra in våra barn, familj eller vänner så det är nog det som är jobbigast. Vart vänder man sig för att få hjälp?

Anonym (Varför?) skrev 2023-08-11 17:30:24 följande:

Ok så du vill att vi ska hjälpa dig ljuga för dig själv och "bortse" ifrån verkligheten, släta över alla "detaljer" för att få allt att se bättre ut än vad det var?

Jag tycker snarare du borde fråga dig om det är så friskt att försöka lura sig själv till att fortsätta en trasig relation?

Hej, förklara gärna vad du menar jag förstår inte riktigt ditt resonemang. 
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Gjort är gjort) skrev 2023-08-11 17:55:49 följande:
    Hej, förklara gärna vad du menar jag förstår inte riktigt ditt resonemang. 
    Dessa "detaljer" som du vill ha vår hjälp att bortse ifrån ÄR ju trotts allt saker som hänt. Och att fortsätta en relation genom att försöka bortse ifrån verkligheten tycker iaf inte jag är någon bra idé. Om man tycker något känns vidrigt, så beror det ju kanske på att det ÄR vidrigt, vad är då poängen med att försöka intala sig själv att det inte är det? Är inte det ren verklighetsflykt?

Det som har hänt har hänt, det är sant, men det betyder ju inte att man måste acceptera det, och speciellt inte tvinga sig själv till det.
  • Anonym (Tiden är din vän)
    Anonym (Gjort är gjort) skrev 2023-08-11 17:50:57 följande:

Tack för ditt svar! Tråkigt att höra att du varit med om samma sak. För hur länge sedan skedde detta och hur mår du idag?

Min man kunde inte förneka sanningen men säger att det inte betydde något och att det var ett misstag. Han blev uppvaktad och blev smickrad och vår relation var inte på topp när det hände. Han avslutade relationen direkt när han fick brevet för 1,5 år sedan då han tyckte det hade gått för långt.  Han säger att han älskar mig och inte vill lämna mig vilket jag vet att han gör och har alltid gjort. Kvinnan arbetar inte på hans jobb utan på ett företag de samarbetar med. Han har lovat att han brytit all kontakt med henne och spärrat henne på alla sociala medel, något jag tvingat honom till. Vet inte varför jag krävde det men det är väl ett sätt att få henne att "försvinna" och inte ha insyn i hans liv. Jag vill inte annat än att radera henne och det som hänt från mitt huvud men lyckas inte och det gör mig riktigt ledsen och nere.

Han är väldigt ledsen för att ha sårat mig och är väldigt tillgänglig på alla mina frågor som tyvärr blir väldigt på detalj vilket sårar ännu mer.

Han har också gått med på att gå på parterapi och vi har hunnit gå en gång innan semestern och det var jättebra. Vi skall fortsätta gå dit. 

Märkligt nog har vår relation ändå blivit bättre senaste veckorna, vi har börjat prata känslor och vara mer fysiska med varandra. Det är ju bra, men jag får inte ur detta ur mitt huvud och kan inte sluta se bilder av dem tillsammans. 

Han är orolig för mig och vill att jag söker hjälp men är lite osäker på vad det är för hjälp man bör söka. 

Jag har ingen att prata med för jag vill inte dra in våra barn, familj eller vänner så det är nog det som är jobbigast. Vart vänder man sig för att få hjälp?

Tråkigt att du har det så jobbigt men tänk på att tiden är din vän i det här sammanhanget. Du har redan börjat märka att relationen börjar bli bättre och när ni nu efter semestern återupptar terapin så får du ett forum att uttrycka dig på. Om du känner att det inte räcker så kan du fråga er terapeut om råd vart du bäst vänder dig.

Tror på dig och att du kommer att klara detta!  

Lycka till
    Anonym (Gjort är gjort) skrev 2023-08-11 17:50:57 följande:

Det hela hände för 3,5 år sedan. Första året var pest och pina men nu mår jag bra. Vi hade pandemin som hjälpte oss. Man skulle jobba hemifrån, allt stängde ner. Vi var hemma väldigt mycket båda två. Vi var ute och gick på långa promenader och pratade jättemycket för tiden fanns!!

Min man valde att göra alla förändringar som han kände behövdes för att vi skulle kunna gå vidare tillsammans. Han hade ingen kontakt med henne längre när jag konfronterade honom men varje morgon loggade han in på sin jobbdator så att jag såg det och fick se vem han hade fått mail ifrån osv. Det var hans ide för att ge mig ro för dagen. 
    Vi hade väldigt mycket kontakt under dagen, både sms och samtal. Han jobbade hemifrån under pandemin, det gjorde inte jag. Han kom till mitt jobb 3-4-5 dagar i veckan så att vi kunde äta lunch tillsammans. Jag hörde av mig ett par gånger när jag kände att jag höll på att gå under och bad honom komma. Han gjorde det alltid. Avbokade möten om det krävdes och kom till mitt jobb. 

Vi valde att inte berätta för familjen. Vi har inte den typen av relation. Och jag ville inte riskera att någon sa något inför barnen! Barnen vet att vi hade en kris, att vårt förhållande inte mådde bra och att vi jobbade på det. Det kom frågor om vi skulle skiljas. Min man höll på att dö när ett av barnen frågade det. Jag var tvärsäker och sa att det skulle absolut inte hända (dumt så här i efterhand för jag hade ju inte någon koll på vad som skulle hända....)
    Jag valde att berätta för två vänner som står mig väldigt nära. De har stöttat mig, jag har kunnat gråta ut, släppa ut hatkänslor, skrika... ja hela känsloregistret. Jag kommer inte att glömma en kväll när vi hade druckit några flaskor vin och jag då kände ett stort hat mot den andra kvinnan. Vi skojade om att vi skulle åka dit och kasta hundskit på hennes dörr. Det gav mig så mycket skratt och avdramatiserade allt för mig så jag kunde släppa känslorna och traska vidare på min stig och fokusera framåt. 

Det är jätte bra att ni går i terapi! Fortsätt med det. Din man har rätt att du borde prata med någon du med. Har du någon nära vän? Annars finns det samtalsstöd man kan få på annat håll än genom vården. Din man borde också prata med någon. 
    Jag tycker inte att man ska dra in barnen i det hela. Det är en sak att de vet att man har det tufft och jobbar på det. Men att veta att ena föräldern har varit otrogen tycker jag inte är något som barn ska bära
    Anonym (Varför?) skrev 2023-08-11 17:30:24 följande:

Så pepp och stöd är att ljuga? Är det att ljuga att ge råd till någon hur man tar sig vidare efter en kris?

Det tycker inte jag. Många förhållanden hamnar i enorma kriser (inte enbart skapade pga otrohet) och man kan ta sig ur det och vidare och förhållanden kan överleva. Allt beror på parterna som hamnat i krisen, vad de vill, hur de arbetar med krisen och hur de väljer att arbeta med sig själv för att tillsammans kunna växa och utvecklas. 
  • MR INTUITIV

Det han gjorde var hans val. Han valde bort dig och det ni hade. Det kan inte ursäktas på något sätt. Om ni hade problem då borde han väl prata om det med dig och försöka lösa det, inte välja att gå bakom ryggen på dig. Han kommer aldrig mer att vara samma person för dig. Du lurar dig själv om du tror att ni kan bli som förr. 

• Mrs Okänd

Du kommer förmodligen aldrig mer lita på honom. Det kommer att blekna en aning men alltid finnas där. Du får bestämma om du vill fortsätta leva så. 

Svar på tråden Behöver råd att gå vidare efter otrohet/svek