Inlägg från: Anonym (Gjort är gjort) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gjort är gjort)

Behöver råd att gå vidare efter otrohet/svek

Jag och min man har det riktigt kämpigt efter att det uppdagats att han varit otrogen mot mig för 1,5 år sedan med en kvinna via jobbet som jag inte känner. Jag visste redan för 1 år sedan att de haft en dialog och setts en del då jag råkade se sms men han garanterade då att det inte var varit något fysiskt även om det var illa nog. För 1 månad sedan hittade jag ett brev skrivet för 1,5 år sedan från henne till honom som innehöll en kärleksförklaring från henne samt detaljer om deras relation som visst hade varit både fysisk och flera möten med långa samtal. Jag hamnade i en djup kris och har sedan dess haft svårt att äta och sova och är så oerhört ledsen och sviken. Vi har varit tillsammans i över 30år, har vuxna barn och vi har bestämt att fortsätta tillsammans och ta oss igenom detta. Jag har dock så svårt att hantera mina känslor som är mest sorg men också ilska och besatthet och ibland hat mot den andra kvinnan. Jag kan inte få brevet med alla detaljer eller bilden henne och min man tillsammans ur mitt huvud. 

Tar gärna emot råd och stöd och pepp från er som varit/är i samma situation på hur man tar sig ur detta och slutar tänka på detaljer och den andra personen och istället försöka fokusera framåt när man valt att fortsätta och kämpa tillsammans. Det som är gjort är ju gjort. 

• Svar på tråden Behöver råd att gå vidare efter otrohet/svek
    Anonym (Min man svek mig) skrev 2023-08-11 14:54:20 följande:

Jag har tyvärr gått i dina skor. Jag valde att satsa på vårt äktenskap. Han valde att göra allt för att rädda oss. Hade han inte gjort det hade jag gett upp efter en vecka.

Vad säger din man? Vad sa han när du konfronterade honom? Har han valt att berätta sanningen nu när du hittade det här brevet eller slingrar han sig?
    Har han avslutat med kvinnan? Arbetar de fortfarande tillsammans? Är han beredd att byta jobb?
    Är han beredd att göra jobbet för att ni ska kunna fortsätta tillsammans? Har han sagt vad han är beredd att göra?
    Hur hanterar han din ilska och tårar?

För din del rekommenderar jag att du omedelbart hittar någon att prata med. Du är i chock nu och behöver kunna hitta någon form av ventil där du kan få ventilera dina tankar och känslor. 

Tack för ditt svar! Tråkigt att höra att du varit med om samma sak. För hur länge sedan skedde detta och hur mår du idag?

Min man kunde inte förneka sanningen men säger att det inte betydde något och att det var ett misstag. Han blev uppvaktad och blev smickrad och vår relation var inte på topp när det hände. Han avslutade relationen direkt när han fick brevet för 1,5 år sedan då han tyckte det hade gått för långt.  Han säger att han älskar mig och inte vill lämna mig vilket jag vet att han gör och har alltid gjort. Kvinnan arbetar inte på hans jobb utan på ett företag de samarbetar med. Han har lovat att han brytit all kontakt med henne och spärrat henne på alla sociala medel, något jag tvingat honom till. Vet inte varför jag krävde det men det är väl ett sätt att få henne att "försvinna" och inte ha insyn i hans liv. Jag vill inte annat än att radera henne och det som hänt från mitt huvud men lyckas inte och det gör mig riktigt ledsen och nere.

Han är väldigt ledsen för att ha sårat mig och är väldigt tillgänglig på alla mina frågor som tyvärr blir väldigt på detalj vilket sårar ännu mer.

Han har också gått med på att gå på parterapi och vi har hunnit gå en gång innan semestern och det var jättebra. Vi skall fortsätta gå dit. 

Märkligt nog har vår relation ändå blivit bättre senaste veckorna, vi har börjat prata känslor och vara mer fysiska med varandra. Det är ju bra, men jag får inte ur detta ur mitt huvud och kan inte sluta se bilder av dem tillsammans. 

Han är orolig för mig och vill att jag söker hjälp men är lite osäker på vad det är för hjälp man bör söka. 

Jag har ingen att prata med för jag vill inte dra in våra barn, familj eller vänner så det är nog det som är jobbigast. Vart vänder man sig för att få hjälp?

Anonym (Varför?) skrev 2023-08-11 17:30:24 följande:

Ok så du vill att vi ska hjälpa dig ljuga för dig själv och "bortse" ifrån verkligheten, släta över alla "detaljer" för att få allt att se bättre ut än vad det var?

Jag tycker snarare du borde fråga dig om det är så friskt att försöka lura sig själv till att fortsätta en trasig relation?

Hej, förklara gärna vad du menar jag förstår inte riktigt ditt resonemang. 
Svar på tråden Behöver råd att gå vidare efter otrohet/svek