• sitter

    BMI 35,7

    Vill du följa min vikt- och träningsresa? Det kommer att bli tufft för mig så jag kommer att behöva pepp från er ibland!
         För tre år sedan, innan en olycka som förändrade mitt liv, joggade jag tre gånger i veckan, ca 2 mil i veckan. Jag kunde stå i plankan i över två minuter och göra mer än 10 armhävningar på tå. Jag vägde 65 kg till mina 163 cm. Så ingen superatlet (som ni ser) men jag var nöjd med min kropp och jag kände mig frisk och stark. 
         Olyckan ledde mig in i en lång period av smärta, som gav upphov till ond cirkel: det gör ont att jogga = jag äter istället. Och ju mer jag gick upp i vikt, desto svårare blev det att motivera sig att jogga. Mest av allt var jag ledsen för att min kropp inte fungerade fullt ut längre, och som tröst åt jag. På dessa tre år har jag gått upp till 94,9 kg, när jag nu äntligen känner att jag sörjt färdigt över min kropp och måste vända skeppet! 
         Utgångsläge: 94,9 kg, BMI 35,7, midjemått: 107 cm, ork: ingen (det är jobbigt att knyta skorna).
         Mål: 65 kg (juni 2025, när maken och jag firar silverbröllop och ska familjefotograferas) Delmål: springa vårruset våren 2024.
         Metod: LCHF (jag vet att ny forskning visar att den ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, men det gör ju ett BMI på 35 också). Så fort jag blivit av med plantar fasciit som jag dragits med sedan i februari (ska få stötvågsbehandling i september och räknar med att kunna gå promenader efter det) ska jag börja gå ett varv i springspåret för att på sikt kunna ta några joggningssteg också. 

    På måndag börjar jag! De sista dagarna innan måndag ska jag trappa ned och förbereda mig mentalt. Nu är det dags!

  • Svar på tråden BMI 35,7
  • Guldnovan

    Hejsan och hejja dig 👍
    Jag är lika tung men 163 kort. Har en ond stortåled och tränar därför med stakmaskin, crosstrainer, roddmaskin och träningscykel för att slippa smärta. Måste ju kunna gå på jobbet.  Tänkte att det kunde passa dig som har hälsporre. Jag körde 100 min på de maskinerna i går utan problem. 
    I övrigt varierar jag med måltidsersättning och vanlig mat. 

  • sitter

    Nackdelar med att vara mycket överviktig: 

    * jag orkar så lite och blir andfådd direkt
    * sover sämre och behöver därför sova längre
    * stör makens nattsömn eftersom jag börjat snarka
    * kläderna passar inte längre
    * det är aptråkigt att handla nya kläder 
    * kroppen protesterar: det blir för tungt för knäna, fötterna, många olika kroppsfunktioner fungerar sämre (hade kanske sluppit plantar fasciit om jag inte vägt så mycket)
    * sämre hållning eftersom brösten blivit så stora och tunga
    * jag ogillar mig själv och hatar hur jag ser ut och min dåliga karaktär och trivs inte i eller med mig själv
    * tyngre andning, kroppen låter hela tiden, stönar och stånkar
    * alla omkring mig ser att jag mår dåligt
    * hoppar över sociala evenemang eftersom jag känner mig så obekväm
    * det är dyrt att köpa massa godis och öl och allt som jag känner för att äta när jag är på dåligt humör/behöver tröstäta
    * jag orkar inte och vill inte och kan inte motionera
    * låg energi

    Så.... helt klart dags att göra något åt eländet! Fyra dagar kvar. 

  • sitter
    Guldnovan skrev 2023-08-09 11:04:39 följande:

    Hejsan och hejja dig 👍
    Jag är lika tung men 163 kort. Har en ond stortåled och tränar därför med stakmaskin, crosstrainer, roddmaskin och träningscykel för att slippa smärta. Måste ju kunna gå på jobbet.  Tänkte att det kunde passa dig som har hälsporre. Jag körde 100 min på de maskinerna i går utan problem. 
    I övrigt varierar jag med måltidsersättning och vanlig mat. 


    Å, vad bra att det funkar bra för dig! Dessvärre är det min axel som gått sönder så jag kan inte göra några övningar som involverar högerarmen.
    Hoppas det går fortsatt bra för dig och att du når ditt mål (om du har något). 
  • Guldnovan
    sitter skrev 2023-08-10 12:42:44 följande:
    Å, vad bra att det funkar bra för dig! Dessvärre är det min axel som gått sönder så jag kan inte göra några övningar som involverar högerarmen.
    Hoppas det går fortsatt bra för dig och att du når ditt mål (om du har något). 
    Ok. Se då till att fixa axeln. Min var också trasig så nu har jag en helprotes. Under tiden kan du träna på en motionscykel, då slipper du belasta fot och axel. 

    Jo målet är -25 kg. 
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2023-08-10 18:14:29 följande:
    Ok. Se då till att fixa axeln. Min var också trasig så nu har jag en helprotes. Under tiden kan du träna på en motionscykel, då slipper du belasta fot och axel. 

    Jo målet är -25 kg. 
    Sen finns det hundratals övningar du kan göra utan att belasta axel och fot. Att träna styrka behöver vi också, inte bara kondition. 
    Ta hjälp av en PT för inspiration/uppstart; en eller flera gånger. 
  • sitter

    Snart fyra dagar till ända, och det går bra. Ja, jag mår ju inte speciellt bra - men så brukar det vara första veckan. Huvudvärk, lite diffust illamående, trött.... Kommer jag bara förbi första veckan så kommer det att kännas lättare!

    Vågen stod på hemska 96 kg i måndags. Det är första gången i mitt liv jag varit närmare 100 kg än 90. Förvånad

    Så hur har dessa fyra dagar sett ut?
    Äggröra med ost och skinka till frukost. Protein (kyckling, lax, halloumi eller pannbiff) med matiga sallader, till både lunch och middag. Cyklat till/från jobbet. Rehab (dvs sådan sorts styrketräning som min kropp med trasig axel och hälsporre klarar av) fyra gånger per dag. (Rehab 4/dag är inte nytt, det har jag kört sedan jag fick hälsporren i februari). 

    Ser fram emot att väga mig på måndag! 

  • sitter

    Usch vad otrevligt det är med alla omställningsbesvär. Trodde inte det skulle hålla på så här länge. Huvudvärk och illamående är de största besvären, men i princip är det mesta i kroppen lite "upp och ned". Riktigt stora skillnader jämfört med förra veckan. Men jag tänker inte ge upp!

    Det viktigaste är ju att allt går som planerat, och det gör det. Jag har gjort min första arbetsvecka efter semestern, och foten (plantar fasciit) har gjort ovanligt lite ont. Så med lite stötvågsbehandling ska jag nog komma igång med promenader om några veckor. Följt LCH den här veckan, men äter alla grönsaker - även lök, morot mm. Så det blir väl inte strikt LCHF men nog strikt för mig, i alla fall. Ska bli mycket spännande att se vad vågen säger i morgon, efter första veckan på diet. 

  • Lilalampa

    Vad duktig du är! Heja dig! Du verkar ha bestämt dig, det är det första hindret. När du väl har bestämt dig och har ett mål så är mycket av det svåra (att börja) avklarat! Jag gick ner mycket med lchf. Det var några år sen. Vill bara ge tips, som någon skrev, skynda långsamt. Gå inte ut för hårt så du blir trött och får träningsvärk i flera dagar. Äter du "fel" en dag är det inte hela världen; du kan inte ångra gårdagen. Drick mycket vatten! När jag åt lchf hade jag alltid "tillåtna" snacks redo i kylen, så blir man sugen på något snabbt finns det alltid något; t.ex ölkorv, kokta ägg och ost. Ät När du är hungrig. Annars blir det också ohållbart och trist. Lycka till!

Svar på tråden BMI 35,7