BMI 35,7
Vill du följa min vikt- och träningsresa? Det kommer att bli tufft för mig så jag kommer att behöva pepp från er ibland!
För tre år sedan, innan en olycka som förändrade mitt liv, joggade jag tre gånger i veckan, ca 2 mil i veckan. Jag kunde stå i plankan i över två minuter och göra mer än 10 armhävningar på tå. Jag vägde 65 kg till mina 163 cm. Så ingen superatlet (som ni ser) men jag var nöjd med min kropp och jag kände mig frisk och stark.
Olyckan ledde mig in i en lång period av smärta, som gav upphov till ond cirkel: det gör ont att jogga = jag äter istället. Och ju mer jag gick upp i vikt, desto svårare blev det att motivera sig att jogga. Mest av allt var jag ledsen för att min kropp inte fungerade fullt ut längre, och som tröst åt jag. På dessa tre år har jag gått upp till 94,9 kg, när jag nu äntligen känner att jag sörjt färdigt över min kropp och måste vända skeppet!
Utgångsläge: 94,9 kg, BMI 35,7, midjemått: 107 cm, ork: ingen (det är jobbigt att knyta skorna).
Mål: 65 kg (juni 2025, när maken och jag firar silverbröllop och ska familjefotograferas) Delmål: springa vårruset våren 2024.
Metod: LCHF (jag vet att ny forskning visar att den ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, men det gör ju ett BMI på 35 också). Så fort jag blivit av med plantar fasciit som jag dragits med sedan i februari (ska få stötvågsbehandling i september och räknar med att kunna gå promenader efter det) ska jag börja gå ett varv i springspåret för att på sikt kunna ta några joggningssteg också.
På måndag börjar jag! De sista dagarna innan måndag ska jag trappa ned och förbereda mig mentalt. Nu är det dags!