• Anonym (Förälder)

    Ni som har barn på internationella engelska skolan

    Vad tycker ni om skolan? Hur fungerar era skolor? Med ordning och reda, information, struktur osv? Vad tycker era barn om detta med att man gör om klasserna varje år och inte får nya klasslistan förrän strax före skolstart?

     


     


    Mitt barn går i högstadiet på IES och vi ser bara att skolan blir sämre och sämre. Det är ingen ordning, stökiga barn tillåts stöka alldeles för mycket och lärarna hotar med massa straff men det händer ingenting, eller åtminstone inget som skapar ordning. De är kassa på administration, barn med samma förnamn sammanblandas när det gäller resultat på prov och betyg osv.


    Det sades från början att mentor ska ringa föräldrarna varje månad ? det händer i bästa fall två gånger per läsår. Och eftersom mentorerna ofta inte undervisar i kärnämnena så har de ingen koll på eleven eller klassen ändå.


     


    Och detta med att man gör om klassen skapar en enorm stress hos mitt barn ? en oro stor del av sommarlovet för att inte hamna med rätt kompisar osv. Om de åtminstone kunde ge ut klasslistorna före midsommar så slipper man oron.


     

  • Svar på tråden Ni som har barn på internationella engelska skolan
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (inte) skrev 2023-08-11 12:51:59 följande:

    Mitt barn har inte gått på Engelska skolan, men går nu på gymnasiet och har klasskompisar som gått på Engelska. Och de verkar ha fått en hel del glädjebetyg, för de som fått höga betyg från högstadiet verkar inte alls klara kraven nu i gymnasiet. 

    Har även vänner som är gymnasielärare som beskriver detsamma, iofs inte bara Engelska skolan utan även andra friskolor, att eleverna kommer med höga betyg men dåliga grundkunskaper. Att de under högstadiet haft många obehöriga lärare, tid utan lärare alls (istället för att ta in vikarier) och att betygen inte stämmer med kunskaperna. 


    Det är samma vad jag hört om IES. Mina barn som gick på Kunskap lärde sig dock jättemycket och var väl förberedda till kommunalt gymnasium. På Kunskap lär man sig också att planera sitt arbete, det hade de stor nytta av även i högre studier.
  • Anonym (inte)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-08-11 13:35:45 följande:
    Det är samma vad jag hört om IES. Mina barn som gick på Kunskap lärde sig dock jättemycket och var väl förberedda till kommunalt gymnasium. På Kunskap lär man sig också att planera sitt arbete, det hade de stor nytta av även i högre studier.
    Det finns säkert bättre och sämre skolor även inom samma koncern. Men detta är vad jag hört i alla fall i min begränsade lilla klick av erfarenhet. 
  • AndreaBD
    Anonym (Linköping) skrev 2023-08-11 12:20:54 följande:

     


    "lärarlegitimation" - det här behöver man inte heller bry sig om. Lärarlegitimationen säger precis INGET om lärarens pedagigiska förmåga eller språkkunskaper. Kraven är så låga för att bli lärare i Sverige, att typ en apa skulle kunna få ut "lärarlegitimation" här.
    Det där var en väldigt okvalificerad och dum kommentar. Man läser minst 4, 5 år på högskolan för att bli lärare. Och det är bara under de senaste åren som kraven har varit låga, eftersom de har svårt att hitta folk som vill bli lärare. När jag läste till lärare var kravet ett genomsnitt av 4,7 av 5. Nästan lika hög som för läkarstuderande. Och det är nog fortfarande inget fel på utbildningen och det är löjligt och dumt att påstå att vem som helst utan utbildning kan göra jobbet! Även om det ibland kan vara med unga människor, det finns ju de som har bra kontakt med ungdomarna då. Som elevassistent kan man gärna ha några yngre utan speciell utbildning. 
  • AndreaBD
    Anonym (Linköping) skrev 2023-08-11 12:20:54 följande:

     


    Engelska skolan lånar in infödda lärare från engelskspråkiga länder, och det är en fantastisk tillgång för eleverna! I de länderna behövs ingen "lärarlegitimation" - och det gör som sagt inte lärarna sämre.as...
    Och vad skulle det vara för länder? Kina? Afghanistan? Eller? I alla civiliserade länder har lärarna en utbildning. 
  • Anonym (Linköping)
    AndreaBD skrev 2023-08-11 14:01:17 följande:
    Det där var en väldigt okvalificerad och dum kommentar. Man läser minst 4, 5 år på högskolan för att bli lärare. Och det är bara under de senaste åren som kraven har varit låga, eftersom de har svårt att hitta folk som vill bli lärare. När jag läste till lärare var kravet ett genomsnitt av 4,7 av 5. Nästan lika hög som för läkarstuderande. Och det är nog fortfarande inget fel på utbildningen och det är löjligt och dumt att påstå att vem som helst utan utbildning kan göra jobbet! Även om det ibland kan vara med unga människor, det finns ju de som har bra kontakt med ungdomarna då. Som elevassistent kan man gärna ha några yngre utan speciell utbildning. 
    Kraven har varit låga från minst 1990-talet och framåt. Jag kommer t.ex. ihåg när jag läste enstaka kurser på Stockholms universitet tillsammans med studenter på högstadie- och gymnasielärarlinjerna. Då var det LÄGRE gräns för godkänt för dem än det var för oss "enstaka-kursare", för att det skulle bli några godkända alls! Fastän de som skulle lära andra väl i så fall borde ha haft HÖGRE krav på sig än de som bara läste ämnena för nöjes skull - OM det nu skulle vara olika gränser (vilket jag inte tycker att det ska). 

    "obehörig lärare" är ju inte samma som "outbildad lärare" - de flesta har läst sina ämnen som enstaka kurser, eller inom andra utbildningsprogram, och då ofta på en högre nivå och med högre krav än lärarstudenterna behöver för att få ut sina "legitimationer". Och pedagogbiten, och det sociala, är inget som man kan lära sig på en lärarhögskola - utan snarare något som man måste ha i sig när man föds. Det kräver auktoritet, självförtroende, en förmåga att "ta" eleverna, lite skådespelarbegåvning också för att kunna lägga fram materialet på ett intressant sätt... och inte minst måste man ha ett hjärta. Man måste BRY SIG OM sina elever.

    ...och det är det inte många lärare som gör, skulle jag säga. De gör än idag oerhört oempatiska saker, som gör livet svårare för de elever som är utanför i klassen. T.ex. att de låter eleverna välja helt öppet vilka de ska grupparbeta med eller sova i samma tält med på skolresan - och då står en elev där som får försöka tigga sig till att få vara med någonstans, klasskamraterna säger nej, de får gå till nästa grupp... och läraren *ser ingenting, fattar ingenting*.

    Jag har heller inte varit imponerad av mina ungars lärare, skoltiden igenom. På gymnasiet var de lite bättre, och på Kunskapsskolan där min dotter gick på högstadiet var de också ganska bra (i alla fall var de engagerade). Men i de kommunala grundskolorna i grundskolan - hu jeda mig. Det var lärare som inte kunde stava, som särskrev, som inte kunde något om sina ämnen om eleverna frågade någonting som var det allra minsta utanför det som stod i kursplanen för den årskursen. Min man, som är civilingenjör, brukade roa sig med att ta upp saker ur matematikens, fysikens och teknologins värld med respektive lärare, och det var så uppenbart att de inte hängde med... men inte ville låtsas om det.
  • Anonym (inte)
    AndreaBD skrev 2023-08-11 14:01:17 följande:
    Det där var en väldigt okvalificerad och dum kommentar. Man läser minst 4, 5 år på högskolan för att bli lärare. Och det är bara under de senaste åren som kraven har varit låga, eftersom de har svårt att hitta folk som vill bli lärare. När jag läste till lärare var kravet ett genomsnitt av 4,7 av 5. Nästan lika hög som för läkarstuderande. Och det är nog fortfarande inget fel på utbildningen och det är löjligt och dumt att påstå att vem som helst utan utbildning kan göra jobbet! Även om det ibland kan vara med unga människor, det finns ju de som har bra kontakt med ungdomarna då. Som elevassistent kan man gärna ha några yngre utan speciell utbildning. 
    Fast det är extremt lätt att komma in på lärarutbildningarna med låga intagningspoäng. Och det är inte bara de senaste åren utan det har ju pågått rätt länge. Sen har lärarutbildningen ganska låg nivå jämfört med andra akademiska utbildningar med motsvarande poäng.

    Dessutom är det rätt många som går lärarutbildningen utan att ens vilja bli lärare, särskilt de som blir ämneslärare. De är bara intresserade av eller bra på matte, historia eller nåt och tänker att då kan de ju bli lärare i alla fall... så får de jobba inom sitt specialintresse, men är usla pedagoger. 
  • Anonym (Linköping)
    AndreaBD skrev 2023-08-11 14:03:51 följande:
    Och vad skulle det vara för länder? Kina? Afghanistan? Eller? I alla civiliserade länder har lärarna en utbildning. 
    Inte på högre stadier. Det brukar finnas motsvarande vårt gamla småskollärarsemnarium, för att få undervisa de mindre barnen. Men högre upp i årskurserna, när det blir ämneslärare i stället för klasslärare, så räcker det att de har läst sina ämnen på universitetet. Och då vanligen på en mycket högre nivå än vad som krävs för att bli lärare för elever på samma stadium i Sverige.

    Det är inte alls konstigt att vi har så mycket sämre resultat i PISA-undersökningarna än exempelvis Kina (som du tog upp). I Afghanistan är nog problemet snarare att landet är så fattigt, att folk inte har råd att ha sina barn i skolan längre än den obligatoriska Koranskolan för pojkarna - och flickorna släpper de ju inte ut utan övervakning av religiösa skäl. 
  • Anonym (inte)
    AndreaBD skrev 2023-08-11 14:03:51 följande:
    Och vad skulle det vara för länder? Kina? Afghanistan? Eller? I alla civiliserade länder har lärarna en utbildning. 
    Utbildning ja, men legitimation är det inte så många andra länder som har. Den verkar mest vara ett sätt att försöka höja statusen på läraryrket, men frågan är om det inneburit nån skillnad i yrket egentligen. 
  • Anonym (momma)
    HejsanJenny skrev 2023-08-04 09:11:01 följande:

    Blir ledsen när jag läser sådana här inlägg! Jag gick på IEG innan det blev den vinstdrivande institution det är idag och jag hade en otrolig skolupplevelse. Jag gick på högstadiet (och senare gymnasiet) under tidigt 2000-tal på den första skolan som öppnades i Enskede i Stockholm och hade helt fantastiska, engagerade lärare i varenda ämne. Det var struktur och disciplin men på ett sätt man mådde bra av och en miljö man utmanades i. Barbara Bergström var fortfarande ?bara? en rektor och kunde namnet på i princip varenda elev i skolan. Jag mötte henne på stan flera år efter att jag gått ut skolan och hon mindes fortfarande mitt namn och hälsade och pratade en stund. 


    Idag skulle jag nog inte sätta mina egna barn i IES. 


    IEG har väl alltid varit vinstdrivande? Det har aldrig varit en kommunal skola. 

    Men visst har den blivit sämre sedan de sålde den. 
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (momma) skrev 2023-08-11 14:59:22 följande:
    IEG har väl alltid varit vinstdrivande? Det har aldrig varit en kommunal skola. 

    Men visst har den blivit sämre sedan de sålde den. 
    Enig!
Svar på tråden Ni som har barn på internationella engelska skolan