Inlägg från: Anonym (Linköping) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linköping)

    Ni som har barn på internationella engelska skolan

    Jag har en ung släkting (nej inte mitt barn), som gick på Engelska skolan i Linköping. Hon gick dock ut för sex år sedan, så mycket kan ha hänt på den tiden. Men då var det i alla fall väldigt bra: arbetsro, disciplin, ordning och reda. Hon lärde sig bland annat att tala engelska som en infödd under åren där - en fantastisk tillgång!


    Anonym (...) skrev 2023-08-03 11:19:33 följande:

    Det sköts nog olika bra på olika orter men Skolinspektionen har ju ögonen på dem och på vissa orter har de kritiserat en hel del,

    ex Stockholm:


    www.mitti.se/nyheter/skolinspektionen-slar-ner-pa-engelska-skolan-6.3.44247.2bc7944e55

    Artikel från lärartidningen: 
    www.vilarare.se/nyheter/arbetsmiljo/sveriges-larare-darfor-anmaler-vi-ies-skolorna/

    och så klart det hemska som rullats upp i Karlstad sista tiden: 

    www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/utredning-efter-barnporrskandalen-pa-engelska-skolan-i-karlstad-klar
    www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/anstalld-misstanks-for-barnpornografibrott-foraldrar-kraver-ledningens-avgang-pa-engelska-skolan


    Ja, fast den kritiken behöver man inte bry sig om:

    "undervisning på engelska" - ja det är väl klart att det är undervisning på engelska i Engelska skolan - det är ju själva syftet... *suckar*. Det ger eleverna ett fantastiskt försprång i en internationell värld. 

    "anpassningar" - det är inte meningen att barn som behöver anpassningar ska gå på Engelska skolan. Det är en skola som är avsedd för högbegåvade och högpresterande elever - men det får man inte säga i Sverige, och därför blir det så dumt.

    "lärarlegitimation" - det här behöver man inte heller bry sig om. Lärarlegitimationen säger precis INGET om lärarens pedagigiska förmåga eller språkkunskaper. Kraven är så låga för att bli lärare i Sverige, att typ en apa skulle kunna få ut "lärarlegitimation" här.

    Engelska skolan lånar in infödda lärare från engelskspråkiga länder, och det är en fantastisk tillgång för eleverna! I de länderna behövs ingen "lärarlegitimation" - och det gör som sagt inte lärarna sämre. Jag har stött på språklärare i vanliga grundskolor (ja med "lärarlegitimation") som har talat språket de undervisar i så illa, att de knappt skulle kunna ta sig fram i landet där språket talas...
  • Anonym (Linköping)
    AndreaBD skrev 2023-08-11 14:01:17 följande:
    Det där var en väldigt okvalificerad och dum kommentar. Man läser minst 4, 5 år på högskolan för att bli lärare. Och det är bara under de senaste åren som kraven har varit låga, eftersom de har svårt att hitta folk som vill bli lärare. När jag läste till lärare var kravet ett genomsnitt av 4,7 av 5. Nästan lika hög som för läkarstuderande. Och det är nog fortfarande inget fel på utbildningen och det är löjligt och dumt att påstå att vem som helst utan utbildning kan göra jobbet! Även om det ibland kan vara med unga människor, det finns ju de som har bra kontakt med ungdomarna då. Som elevassistent kan man gärna ha några yngre utan speciell utbildning. 
    Kraven har varit låga från minst 1990-talet och framåt. Jag kommer t.ex. ihåg när jag läste enstaka kurser på Stockholms universitet tillsammans med studenter på högstadie- och gymnasielärarlinjerna. Då var det LÄGRE gräns för godkänt för dem än det var för oss "enstaka-kursare", för att det skulle bli några godkända alls! Fastän de som skulle lära andra väl i så fall borde ha haft HÖGRE krav på sig än de som bara läste ämnena för nöjes skull - OM det nu skulle vara olika gränser (vilket jag inte tycker att det ska). 

    "obehörig lärare" är ju inte samma som "outbildad lärare" - de flesta har läst sina ämnen som enstaka kurser, eller inom andra utbildningsprogram, och då ofta på en högre nivå och med högre krav än lärarstudenterna behöver för att få ut sina "legitimationer". Och pedagogbiten, och det sociala, är inget som man kan lära sig på en lärarhögskola - utan snarare något som man måste ha i sig när man föds. Det kräver auktoritet, självförtroende, en förmåga att "ta" eleverna, lite skådespelarbegåvning också för att kunna lägga fram materialet på ett intressant sätt... och inte minst måste man ha ett hjärta. Man måste BRY SIG OM sina elever.

    ...och det är det inte många lärare som gör, skulle jag säga. De gör än idag oerhört oempatiska saker, som gör livet svårare för de elever som är utanför i klassen. T.ex. att de låter eleverna välja helt öppet vilka de ska grupparbeta med eller sova i samma tält med på skolresan - och då står en elev där som får försöka tigga sig till att få vara med någonstans, klasskamraterna säger nej, de får gå till nästa grupp... och läraren *ser ingenting, fattar ingenting*.

    Jag har heller inte varit imponerad av mina ungars lärare, skoltiden igenom. På gymnasiet var de lite bättre, och på Kunskapsskolan där min dotter gick på högstadiet var de också ganska bra (i alla fall var de engagerade). Men i de kommunala grundskolorna i grundskolan - hu jeda mig. Det var lärare som inte kunde stava, som särskrev, som inte kunde något om sina ämnen om eleverna frågade någonting som var det allra minsta utanför det som stod i kursplanen för den årskursen. Min man, som är civilingenjör, brukade roa sig med att ta upp saker ur matematikens, fysikens och teknologins värld med respektive lärare, och det var så uppenbart att de inte hängde med... men inte ville låtsas om det.
  • Anonym (Linköping)
    AndreaBD skrev 2023-08-11 14:03:51 följande:
    Och vad skulle det vara för länder? Kina? Afghanistan? Eller? I alla civiliserade länder har lärarna en utbildning. 
    Inte på högre stadier. Det brukar finnas motsvarande vårt gamla småskollärarsemnarium, för att få undervisa de mindre barnen. Men högre upp i årskurserna, när det blir ämneslärare i stället för klasslärare, så räcker det att de har läst sina ämnen på universitetet. Och då vanligen på en mycket högre nivå än vad som krävs för att bli lärare för elever på samma stadium i Sverige.

    Det är inte alls konstigt att vi har så mycket sämre resultat i PISA-undersökningarna än exempelvis Kina (som du tog upp). I Afghanistan är nog problemet snarare att landet är så fattigt, att folk inte har råd att ha sina barn i skolan längre än den obligatoriska Koranskolan för pojkarna - och flickorna släpper de ju inte ut utan övervakning av religiösa skäl. 
  • Anonym (Linköping)
    Anonym (Hanna) skrev 2023-08-11 16:18:39 följande:

    Som tillägg till alla kommentarer om lärarutbildningen, lyssna gärna på senaste veckans input i den diskussionen ifrån Anna-Karin Wyndhamn.
    Dels podden Under all kritik från den 4 augusti. 
    Klockren analys.
    Och sen var hon med i Sveriges radio häromdagen också, tror det var igår.
    Om det är så att man har för avsikt att kräva högre betyg i svenska samt i det ämne man tänker sig att bli ämneslärare i (logiskt!) så vore det ett lyft.


    Kan du inte sammanfatta lite?
  • Anonym (Linköping)
    AndreaBD skrev 2023-08-11 19:22:35 följande:
    Jag har aldrig ens funderat på om gränserna för godkänt var höga eller låga och för vem. Jag tror inte riktigt att man blir en bättre lärare om gränsen för godkänt ligger på 70 % jämnfört med 60 % i engelsk litteratur eller annat. Man pluggar väl på så bra man kan ändå? 

    Det låter som väldigt osäkra kriterier på att det skulle ha varit låga krav. 
    "så bra man kan" är nog nyckelordet här, ja... Cool
  • Anonym (Linköping)
    AndreaBD skrev 2023-08-11 19:29:10 följande:
    Jaja, men skulle det vara bra om vi bara skulle ha en massa folk i skolan som "går hem" hos eleverna, trots att de inte har någon bra utbildning. Jag har upplevt hemska såna exempel, engelsklärare som inte kunde den grundläggande grammatiken i språket, men som hade varit nåt år i USA och det lät väl bra. Bara ett exempel av många. Jag skulle ha klagat om mina barn hade haft en sån.  
    Ja, jag har väl aldrig sagt något annat än att läraren måste ha en universitetsexamen i sina ämnen..? Svensk eller utländsk. Lärarutbildningen däremot, gör varken till eller från på högre stadier. 

    ...och just när det gäller språk, så är det helt grundläggande att läraren måste ha bott många år - minst fem, skulle jag säga - i landet där språket talas. Och då helt integrerad i samhället, inte bara som medföljande hemmafru till någon som arbetar där. Det är av en ANLEDNING, som Engelska, Franska och Tyska skolan importerar sina lärare. 
  • Anonym (Linköping)
    ratyk skrev 2023-08-12 11:54:08 följande:

    Har bara hört negativa saker om IAS från en gammal klasskamrat som hade sina barn där, tydligen ligger fokuset endast på att krama ut så mycket pengar ur det svenska skolsystemet som möjligt. Lärarna består till största del av personer som inte lyckades skaffa ett jobb i sitt hemland och fick söka sin utomlands istället.

    Sedan känns hela konceptet som en relik från 80-talet när svenskarna inte var så bra på engelska "Mina barn ska minsann vara bättre på engelska än svenska så att dom kan flytta till Amerikat och bli en Hollywood-hemmafru"

    Tycker mig även höra dessa elver på tunnelbanan när de pratar med varandra i någon slags blandning av svenska och engelska med tillgjord dialekt från kalifornien och knappt gör sig förstådda av vanliga människor.

    Nej, barnen mår bäst av att studera engelska på engelskalektionen och svenska på svenskalektionen. På så sätt håller man språken väl separerade i huvudet.


    Detta är inte min erfarenhet alls. "Hollywood-fruar"??? De som har Hollywoodfruar som sina idoler får inte tillräckligt begåvade barn, för att dessa skulle klara av Engelska skolan. Jag undrar lite om du kanske fantiserar..?

    Engelska är ju viktigare än någonsin. På universitetet - oavsett vad du läser - så är nästan all kurslitteratur på engelska, t.ex.. I forskarvärlden klarar man sig inte utan engelska. Även om du ska jobba som ingenjör, kemist, läkare eller något annat tekniskt-naturvetenskapligt så har du massor med internationella kontakter idag. Och det gemensamma språket är engelska. Och då måste språket flyta på, man ska inte ens behöva tänka på att det är ett främmande språk man talar eller skriver.

    Förutom då, att man har en helt annan frihet att resa vart man vill och flytta vart man vill på jorden, om man kan engelska riktigt bra. Och detta går lättast att få till, om man får i sig mycket av språket före eller under puberteten. Höra det, tala det - hela skoldagen. När puberteten är avslutad blir det genast mycket svårare. Tre lektioner i veckan som på vanliga skolor, räcker ju ingenstans. Eleverna där kan knappast prata engelska när de går ut.
  • Anonym (Linköping)
    AndreaBD skrev 2023-08-12 14:54:57 följande:
    Där måste jag dock säga att min erfarenhet är en annan. Har undervisat engelska i 25 år nu, på högstadiet. Och om man nu tänker årskurs 9 - man gör ju nationella prov då, även muntliga. Många elever är väldigt duktiga på att prata engelska. Uppgiften brukar ju då vara att två eller tre elever ska diskutera kring några ämnen, som de får då. Och det kräver att man verkligen kan säga sin åsikt och uttrycka sig ganska bra. Jag blir ofta imponerad av att många faktiskt pratar nästan flytande och kan uttrycka sig väl. 

    Nej, det kanske inte skulle räcka med tre lektioner i veckan. Men du glömmer TV, internet och alla möjligheter som man har nuförtiden.  Det fanns även möjligheter när jag var tonåring - man lyssnade på engelsk-språkig radio eller läste böcker i orginal. Men det är enklare numera. Och därför är det också fler som klarar det bra idag. Och kraven i 9:an är ju egentligen också utformade efter det. Utan TV, internet, m.m. skulle eleverna ha svårare att nå upp till de högre betygen.  
    Absolut, men allt detta är ju inte heller den kommunala skolans förtjänst! (Att eleverna håller på med engelskan på sin fritid på olika sätt.)

    Egentligen är det viktigare med B-språket idag - d.v.s vanligen tyska, franska eller spanska - eftersom man inte får i sig det så mycket naturligt. Min son stod faktiskt i kö till Tyska skolan, men sedan flyttade vi från Stockholm, och något motsvarande fanns inte där vi bodde sedan.

    Även på Tyska skolan importerar de lärare från de tysktalande länderna, och jag råkar veta att de även väljer dem mycket noga - för att tanken är att de även ska vara ambassadörer för Tyskland utomlands. Så de ska inte bara vara skickliga lärare, de ska även vara trevliga, öppna och engagerade som personer. En SÅ stor tillgång för de barn som får gå där... jämfört med de vanliga tråkiga, trötta lärarna i de kommunala skolorna. 
  • Anonym (Linköping)
    AndreaBD skrev 2023-08-12 16:24:39 följande:
    Men det är inte heller de kommunala skolornas fel att de lär sig engelska på annat sätt. Det är för övrigt så med de flesta ämnena, har du tänkt på det? 

    Det är sant, det är annorlunda med B-språket. Där får de inte så mycket gratis. För 15 - 20 år sedan var det mycket tysk musik som var populär hos ungdomarna (Tokio Hotel, Tote Hosen, Ramstein), det var en fördel. Men numera är det inte så bra band. Eller så känner jag inte till dem. Ja, det är svårt med B-språken numera. T.ex. för att vi får elever i gruppen som har kämpigt med svenska och engelska. De bör inte läsa B-språk, det blir ju för mycket. Nu tänker jag på såna som inte har varit i Sverige längre än två, tre år. Och tyvärr så har man också splittrade, oseriösa elever med. Det var inte riktigt så för 20 år sedan.

    Tyska skolan har jag aldrig velat skicka mina barn till, trots att tyska är mitt modersmål och barnen har varit två-språkiga. Jag ville att mina barn går i skolan med barn som alla bor i samma område, de blir lätt isolerade om de går på en skola i stan. Dessutom har den skolan en auktoritär, otrevlig pedagogik. 
    Vi har tittat mycket på ZDF och ORF i min familj, så kidsen har fått tyskan därifrån i stället! "Der Bergdoktor" (vi var nere i Tyrolen i sommar och kollade in inspelningsplatserna till och med), "Die Bergretter",  "Der Kommissar und das Meer", "Um Himmels Willen" och så många andra bra tyska TV-serier! Och sedan finns det så många underbara operor och vissångare på tyska. Just nu lyssnar jag mycket på Günter Wewel (som tyvärr avled nyligen) och Hannes Wader... Men nu är vi OT! :)
  • Anonym (Linköping)
    AndreaBD skrev 2023-08-12 16:24:39 följande:
    Men det är inte heller de kommunala skolornas fel att de lär sig engelska på annat sätt. Det är för övrigt så med de flesta ämnena, har du tänkt på det? 

    Det är sant, det är annorlunda med B-språket. Där får de inte så mycket gratis. För 15 - 20 år sedan var det mycket tysk musik som var populär hos ungdomarna (Tokio Hotel, Tote Hosen, Ramstein), det var en fördel. Men numera är det inte så bra band. Eller så känner jag inte till dem. Ja, det är svårt med B-språken numera. T.ex. för att vi får elever i gruppen som har kämpigt med svenska och engelska. De bör inte läsa B-språk, det blir ju för mycket. Nu tänker jag på såna som inte har varit i Sverige längre än två, tre år. Och tyvärr så har man också splittrade, oseriösa elever med. Det var inte riktigt så för 20 år sedan.

    Tyska skolan har jag aldrig velat skicka mina barn till, trots att tyska är mitt modersmål och barnen har varit två-språkiga. Jag ville att mina barn går i skolan med barn som alla bor i samma område, de blir lätt isolerade om de går på en skola i stan. Dessutom har den skolan en auktoritär, otrevlig pedagogik. 
    Jättebra förresten, att du som modersmålstalare undervisar i tyska på en kommunal skola, det glömde jag säga. Fantastiskt! :)
  • Anonym (Linköping)
    birgitt skrev 2023-12-23 21:42:40 följande:

    Jag avsluta min tid på engelska skolan. Mina barn har diagnos. Därav behöver dom stöd. dom ringde till socialtjänsten för att bli av med oss. 


    mina barn sa dock att det är hög mobbning i skolan eftersom lärarna inte kan svenska. 
    massor med läxor. Stor stress på barnen. eftersom barnen inte gillar gå till skolan hatar dom varandra. 


    englska skolan är där för att tjäna pengar. det är 35 ungar i varje klass. Eftersom ingen har lärarlegitimation så kan vem som helst jobba där, du kan till och med vara skolpsykolog utan någon backning till utbildning. Då behöver skolan inte betala lärarlöner. 


    Fast vi har en så flummig lärarutbildning i Sverige, och det är så lätt att både komma in på den och ut från den, att jag inte skulle förutsätta att någon är bättre bara för att de har gått den utbildningen. Man kan vara en boren pedagog också. Personligheten är oerhört viktig för läraryrket, och den kan man inte lära sig till, utan den måste man ha i sig från början.
Svar på tråden Ni som har barn på internationella engelska skolan