• Anonym (nattjobb)

Hur mycket måste jobbet anpassa schemat för min skull?

Jag ska börja ett nytt jobb om några veckor. Heltidsanställning inom hemtjänsten. Det som är mitt "krux" är att jag är ensamstående till fyra barn som jag har på växelvis basis. 

Jag har dem varannan vecka, jämna veckor. Deras pappa har dem ojämna veckor. Nattis här är stängt jämna helger fre 18.00-mån 06.00. 

Har sagt till att jag helst inte, verkligen inte vill jobba jämna helger - just för att då blir det svårt att ordna med hur vi ska lösa det för barnens del. Visst, min särbo / pojkvän kan ta dem emellanåt men det ska ju inte ligga på honom heller så sett. Så.. Hur mycket måste arbetsgivaren i det här fallet anpassa det schemat jag får?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-07-30 08:07
    Tillägg: Glömde säga att jag får mitt schema imorgon - så har inte hunnit kika på det än men.. Ligger lite i förväg och funderar på detta.

• Svar på tråden Hur mycket måste jobbet anpassa schemat för min skull?
  • Anonym (Penna)

Om de vet om det, sa de något om att de kommer vara tillmötesgående nu när du blir fast?

För det är en sak att anpassa sig efter en timvikarie och sommarvikare, och en helt annan för en fast anställd.

På mitt jobb hade vi några med speciallösningar och det funkade eftersom det inte gick ut över kollegornas arbetstider. 

Att ha önskemål om varannan helg jämna eller ojämna veckor ser jag inget större problem med. Det skulle dock vara ett problem om mer än hälften i arbetsgruppen har dessa önskemål eftersom det då inte skulle gå ihop.

Du borde varit tydligare med att få ett svar innan papper skrevs på, för som sagt så måste de inte anpassa något alls. Dock så tänker jag att de känner dig och du känner dem och arbetsgruppen och om du vet med dig att de är schyssta borde det ju inte vara något problem.

• Anonym (Enhetschef hemtjänst)

De är inte skyldiga att anpassa sig, men om din chef är mån om sin personal så arbetar den för att få till det ändå så att folk kan komma till jobbet. Om du har haft en dialog om detta innan så bör de veta om det och borde kunna planera dig på rätt helger. Men varför inte fråga chefen redan imorgon? Skulle det nu vara så att det inte går ihop sig för dig så sök då jobb i din grannkommun istället och var supertydlig redan från start - de flesta behöver hemtjänstpersonal. 

• Anonym (Mx)

I mina öron låter det som en salig röra, när du dessutom står mitt i en rättsprocess.

Detta behöver man ta upp innan anställning såklart, arbetsgivaren måste ingenting. Men däremot kan du säkert på ett trevligt sätt i efterhand be om olika förändringar i schemat, eller byta pass med dina kollegor efter att du fått ok från arbetsgivare.

• Anonym (Penna)
    Anonym (Mx) skrev 2023-07-30 10:08:06 följande:

I mina öron låter det som en salig röra, när du dessutom står mitt i en rättsprocess.

Detta behöver man ta upp innan anställning såklart, arbetsgivaren måste ingenting. Men däremot kan du säkert på ett trevligt sätt i efterhand be om olika förändringar i schemat, eller byta pass med dina kollegor efter att du fått ok från arbetsgivare.

Iom alla regler som finns nu med dygnsvila, veckovila etc är det jättesvårt att byta pass med varandra, om man ens får.
    Förr bytte vi pass hejvilt med varandra, inga problem, senaste åren är det som att springa in i en tegelvägg om man vill byta bort ett pass, knappt ens att man får semester om man verkligen inte kan jobba.
    Så att behöva fippla med det ofta i ett schema blir nog väldigt svårt för ts.
  • Anonym (S)

AG har en långtgående skyldighet att anpassa schemat utifrån ens förutsättningar, men samtidigt ska du i första hand prata med kommunen om nattis och tillsyn på helger, de är skyldiga att hjälpa dig med detta. Det innebär att schemat kanske inte ändras så mycket, men AG är som sagt ändå skyldiga att anpassa så länge det inte stör verksamheten. Det betyder t ex att om de kan sätta in någon annan på dessa pass så ska de göra det.

• EpicF

Arbetsgivaren är inte skyldig att anpassa ditt schema någonting. Men en bra chef brukar vara tillmötesgående med att ex slippa jobba jämna helger. 

Du måste ta ek diskussion med din chef om ditt chema, när du har fått det. 

• Anonym (Penna)

Anonym S, dock är det ju så att ts skrivit kontrakt på ett jobb som innebär dag, kväll och helg.

Inom hemtjänst så måste det vara bemannat alla timmar och det kan göra det svårt att anpassa för enskild individ, särskilt om det är många som kommer och vill ha det anpassat.

Sedan tycker jag förstås att jobba varannan helg inte borde vara svårt att tillmötesgå att man får de vh på schemat som passar. Problemet är om tex arbetsgruppen redan har många som är i samma sits som ts. Därför är det bra att få det klart redan innan kontraktskrivningen, att det är jämna eller ojämna helger som kan jobbas.

Med en bra chef och en bra arbetsgrupp borde det mesta gå att lösa, för folk kan ju ha saker de vill göra en speciell kväll i veckan tex. Men en arbetsplats som enbart har skift-schema kan omöjligt anpassa efter varje enskild individ och har heller inte skyldighet att göra detta. 

• elmadumle

Arbetsgivaren är inte skyldig till något förutom att se till att regler följs. Du har skrivit på för en anställning där det ingår jobb dygnet runt, årets alla timmar och har då godkänt arbetstiderna. Det är upp till dig att lösa för dina barn, inte arbetsgivaren, inte dina arbetskamrater. 

• Anonym (D)

Arbetsgivaren måste inte anpassa sig alls. Finns ingen sådan lag eller skyldighet. 

Däremot har du rätt att gå ner i arbetstid sålänge barnen är små.

• Anonym (Ellen)
    Anonym (S) skrev 2023-07-30 10:32:36 följande:

AG har en långtgående skyldighet att anpassa schemat utifrån ens förutsättningar, men samtidigt ska du i första hand prata med kommunen om nattis och tillsyn på helger, de är skyldiga att hjälpa dig med detta. Det innebär att schemat kanske inte ändras så mycket, men AG är som sagt ändå skyldiga att anpassa så länge det inte stör verksamheten. Det betyder t ex att om de kan sätta in någon annan på dessa pass så ska de göra det.

Den regeln kickar främst in när du söker föräldraledighet på deltid. Då är det medarbetarens önskemål om schemaläggning som ska gälla om det inte innebär störningar i verksamheten.
    Men annars är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet.
    Diskrimineringslagen säger att man ska verkar för att föräldrar ska kunna förena arbete med föräldraskap men hur långt det sträcker sig har inte riktigt prövats än. I dialog med kollegor kanske det går att göra byten rakt av så att du får ett schema som passar. Eller om man införde önskescheman/individuell schemaläggning där man x antal veckor i förväg önskar och planerar kommande 6-8 veckor. Det är inte ovanligt  inom sektorn. 
  • Anonym (Uska)

Har du  ett fast schema?  Första perioden förstår jag att du får en rad som någon annan lagt men  undrar eftersom vi lägger våra egna scheman och det finns inget fast. 
    Jag lägger nytt var fjärde vecka. Avskyr det personligen. 
    Väldigt många har småbarn och är ensamstående och de lägger schema utefter sina barnveckor. Till exempel aldrig kväll ena veckan och enbart kväll andra. Tycks funka. 

• Anonym (Uska)
    "
    Anonym (Ellen) skrev 2023-07-30 20:30:20 följande:
    Eller om man införde önskescheman/individuell schemaläggning där man x antal veckor i förväg önskar och planerar kommande 6-8 veckor. Det är inte ovanligt  inom sektorn. 

Precis så menar jag. Vi har 4-veckorsintervaller och verksamhetens behov styr hur många och när de jobbar. 

• Anonym (Uska)
    Anonym (Uska) skrev 2023-07-30 20:43:23 följande:
    "
    Precis så menar jag. Vi har 4-veckorsintervaller och verksamhetens behov styr hur många och när de jobbar. 
    4 eftersom behovet ändras ofta så 8 v blir för lång period.
  • ElaineBenes
    Arbetsgivarens arbete med aktiva åtgärder

4 §   Arbetsgivaren ska inom ramen för sin verksamhet bedriva ett arbete med aktiva åtgärder på det sätt som anges i 2 och 3 §§. Lag (2016:828).

5 §   Arbetsgivarens arbete med aktiva åtgärder ska omfatta
       1. arbetsförhållanden,
       2. bestämmelser och praxis om löner och andra anställningsvillkor,
       3. rekrytering och befordran,
       4. utbildning och övrig kompetensutveckling, och
       5. möjligheter att förena förvärvsarbete med föräldraskap.
    Lag (2016:828).

Ur diskrimineringslagen kap 3 §5
    Jo, arbetsgivaren behöver om det är möjligt vidta åtgärder för att underlätta för föräldrar att arbeta. 

Men undrar som andra varför detta inte ens kom på tal innan du skrev kontrakt? Jag själv är småbarnsförälder och med begränsade möjligheter att vara flexibel med mitt schema men jag var övertydlig med det innan jag tackade ja till mitt jobb. 

Som arbetsgivare hade jag även uppskattat om det var tydligt även från början. Om en av mina timanställda söker ett tjänst där de vet att både kvällar och helger förekommer utan att säga något skulle jag förutsätta att barnomsorg var ordnat. Inte vänta tills man får schemat med att säga något, tänkt så mycket tid arbetsgivaren lagt på ett schema för att sen behöva ändra det. Det påverkar ju hela avdelningens schema
  • Anonym (Ellen)
    ElaineBenes skrev 2023-07-30 21:11:44 följande:
    Arbetsgivarens arbete med aktiva åtgärder

4 §   Arbetsgivaren ska inom ramen för sin verksamhet bedriva ett arbete med aktiva åtgärder på det sätt som anges i 2 och 3 §§. Lag (2016:828).

5 §   Arbetsgivarens arbete med aktiva åtgärder ska omfatta
       1. arbetsförhållanden,
       2. bestämmelser och praxis om löner och andra anställningsvillkor,
       3. rekrytering och befordran,
       4. utbildning och övrig kompetensutveckling, och
       5. möjligheter att förena förvärvsarbete med föräldraskap.
    Lag (2016:828).

Ur diskrimineringslagen kap 3 §5
    Jo, arbetsgivaren behöver om det är möjligt vidta åtgärder för att underlätta för föräldrar att arbeta. 

Men undrar som andra varför detta inte ens kom på tal innan du skrev kontrakt? Jag själv är småbarnsförälder och med begränsade möjligheter att vara flexibel med mitt schema men jag var övertydlig med det innan jag tackade ja till mitt jobb. 

Som arbetsgivare hade jag även uppskattat om det var tydligt även från början. Om en av mina timanställda söker ett tjänst där de vet att både kvällar och helger förekommer utan att säga något skulle jag förutsätta att barnomsorg var ordnat. Inte vänta tills man får schemat med att säga något, tänkt så mycket tid arbetsgivaren lagt på ett schema för att sen behöva ändra det. Det påverkar ju hela avdelningens schema
    Det stämmer. Men det är inte prövat hur långt den här skyldigheten sträcker sig. Inte på samma sätt som när man utgår från föräldraledighetslagen. Är det fler föräldrar i arbetsgruppen tex så kan man inte särbehandla vissa.
    Särskilt inte om det är så som TS beskriver det och som du också är inne på. Att man varit timavlönad förut (och bör ha insyn i hur turerna/schemat ser ut) och sen efter att man skrivit på om en anställning - uppger att schemat inte kommer funka.
    Bemanning och schemaplanering tar mycket tid. 
  • Elin P

Det finns ingen lag på att arbetsgivaren måste anpassa så du är ledig vissa helger. Utan de kan lägga schemat hur de vill bara du får schema 14 dagar innan det börjar gälla. Rent krasst är det så. Däremot kan de ju vara rädd om dig som anställd. Risken är ju att du i längden inte kan jobba kvar om schemat inte funkar för dig. Jag skulle råda dig att ha en dialog med din chef och förklara problemet. Och glöm inte att "ge och ta". Dvs ställ upp och var flexibel mot arbetsgivaren det du kan så kanske arbetsgivaren blir mer villig att hjälpa dig.

Svar på tråden Hur mycket måste jobbet anpassa schemat för min skull?