• Jemp

Att ha lågstadiekompisar hemma

Jag är nyfiken på hur andra gör, resonerar och förväntar mig. Känns som att äldsta är i en ålder nu där många regler/rutiner skiljer sig åt i familjer.

Kan börja med att säga att det inte finns någon konflikt utan jag är mer nyfiken på hur andra resonerar. Svaret "prata med varandra" är kanske förvisso också aktuellt men inte riktigt var jag är ute efter. 

Gäller 7åringar som börjar ettan till hösten. Vad gäller hos er när barnet har kompisar hemma gällande:
    - middag?
    - vara ensam hemma en kort stund?
    - skärmtid? 
    - vara ute själva i närområdet?
    - hur gör ni med bilåkning? 
    - att under pågående lek byta i vilket hem barnen leker?

• Svar på tråden Att ha lågstadiekompisar hemma
  • fjanten
    Jemp skrev 2023-07-29 17:32:57 följande:

Jag är nyfiken på hur andra gör, resonerar och förväntar mig. Känns som att äldsta är i en ålder nu där många regler/rutiner skiljer sig åt i familjer.

Kan börja med att säga att det inte finns någon konflikt utan jag är mer nyfiken på hur andra resonerar. Svaret "prata med varandra" är kanske förvisso också aktuellt men inte riktigt var jag är ute efter. 

Gäller 7åringar som börjar ettan till hösten. Vad gäller hos er när barnet har kompisar hemma gällande:
    - middag?
    - skärmtid? 

Middag: Bjuder barnets kompisar om de är här, oftast har detta redan kommits överens om med deras föräldrar förstås och vice versa.
    Ensam hemma: Nej, lämnar dem inte själva en kort stund.
    Skärmtid: Mina ungar får 1h/dag, den timmen brukar de sällan nyttja när kompisar är här.
    Vara ute själva: Nej, jag/maken är med.
    Bilåkning: Bara om alla barnen kan sitta säkert.
    Byta hem: Sker sällan. Lekträffarna sker oftast varannan gång här, varannan gång hos kompis, och är förankrat hos alla vuxna sedan innan.
  • Anonym (Molly)

- middag?
    - skärmtid? 

Det går inte att komma ifrån prata med varandra, för det är helt enkelt så vi gjort. Rutiner skiljer sig så mycket att vi alltid stämmer av med föräldrarna.

Jag skulle aldrig släppa ut, köra bil med, ge middag eller lämna ensamt hemma någon annans barn utan att först ha stämt av med deras förälder. Och så gör kompisarnas föräldrar också. Det är det som är rutinen. (Skärmtid har aldrig varit aktuellt. De leker med andra saker när de ses.)

Efter några gånger lär man sig vad olika familjer är ok med. Har de sagt att deras barn får leka på gården utan vuxen en gång räknar jag med att det gäller tillsvidare. 

• Anonym (Emilia)

Middag: ja bjuder självklart och oftast är det också avtalat iom bestämmelse om när de blir hämtade (innan eller efter middag)
    Ensam hemma: ja upp till en timme
    skärmtid: 1 h på helgerna, 30 min vardagar
    vara ute själv: ja, överenskommelse var de är. Telefonklocka på
    byta hem: nej vi bor inte på promenadavstånd

• Anonym (Siri)

- middag?
    - skärmtid? 

Har en dotter i samma ålder:
    - middag, bjuder om de stannar så länge. Stämmer av med föräldrarna.
    - vara ensam hemma, nej, bara om jag går ut med sopor eller i trädgården 
    - skärmtid, när de har kompisar använder de inte i-pad. Ibland kan de få titta på tv på slutet innan förälder hämtar. Efterfrågan brukar vara väldigt liten när de har kompisar här 
    - vara ute själva, i trädgården och på lekplatsen bredvid om vi själva är i trädgården. Absolut inte gå iväg själva än. 
    - bilåkning, stämmer av med förälder om vi ska åka någonstans, då får de ta med bilkudde.
    - byta hem under lek händer ibland och då ringer föräldern och kollar om det är ok. Vanligast att de leker varannan gång hos varandra.
  • Jemp
    Anonym (Molly) skrev 2023-07-29 18:22:51 följande:

Det går inte att komma ifrån prata med varandra, för det är helt enkelt så vi gjort. Rutiner skiljer sig så mycket att vi alltid stämmer av med föräldrarna.

Jag skulle aldrig släppa ut, köra bil med, ge middag eller lämna ensamt hemma någon annans barn utan att först ha stämt av med deras förälder. Och så gör kompisarnas föräldrar också. Det är det som är rutinen. (Skärmtid har aldrig varit aktuellt. De leker med andra saker när de ses.)

Efter några gånger lär man sig vad olika familjer är ok med. Har de sagt att deras barn får leka på gården utan vuxen en gång räknar jag med att det gäller tillsvidare. 

Ja, jag menar väl mest att enbart "fråga föräldrarna" inte ger mycket till diskussion. Däremot värdefull input att ni stämmer av allt! 
  • Jemp

Ni som inte låter barnen vara ute själva, rör det egen trädgård, lägenhetsgård eller park längre bort?

• Studentpappa

- middag? Om dom är här över middag givetvis.
    - vara ensam hemma en kort stund? Absolut om det är ok för deras päron.
    - skärmtid? Är sällan ett problem 
    - vara ute själva i närområdet? Ja 
    - hur gör ni med bilåkning? Kör bilen om det behövs 
    - att under pågående lek byta i vilket hem barnen leker? Varför skulle dom byta hem? Leker dom med grannen eller vill springa någon annanstans så varför inte?

Ride it like you stole it
  • nnnnnnnn

- middag? Skickar snabbt meddelande till förälder/föräldrarna - vi tänkte äta lite och hoppas det är OK att vi bjuder x på mat.
    Första gången... Om det inte finns allergier eller föräldrarna inte godkände det första gången, så bjuder vi bara i fortsättningen, kanske ber barnet skicka sms till sin förälder och kolla att barnet får äta (om barnet har telefon)

- vara ensam hemma en kort stund? Det har hänt, men då kollar jag med föräldern såklart, i förväg om jag kan räkna ut att det kommer ske och bara om någon annan är hemma tex storasyskon som är bra mycket äldre eller tex mormor osv. Hade inte lämnat 2 st 7-åringar ensamma om det inte handlade om att gå till postlådan (2 min) eller hänga upp en tvätt utomhus.

- skärmtid? En kortare stund tex om de leker 2 h kan de spela på tv/dator 30 min. 

- vara ute själva i närområdet? I vår trädgård såklart, där finns gott om lekytor, studsmatta, gungor osv.

- hur gör ni med bilåkning? Har plats för många och extra bilkuddar, såklart vet föräldrarna om detta tex att vi kommit överens om att det är OK att åka och handla mat med barnen eller att vi skjutsar kompisen hem.

- att under pågående lek byta i vilket hem barnen leker? Det har nästan aldrig hänt, men någon kompis har bott supernära oss och då har de ibland gått över till kompisens hus för att leka med något där tex att kompisen har ett husdjur att gosa med eller en ny leksak.
    Då har jag skickat meddelande till föräldern: "om det är OK för er så går barnen helst hem till er och leker, skicka tillbaka dem om det inte passar!"

• Jemp
    Kan ju såklart svara själv också.

- middag?
    Självklart får barnet äta om resten äter. Vi äter dock ofta rätt sent jämfört med många andra. När vårt barn leker borta äter han ibland även utan att det stäms av (har inget emot det).

Vill inte lämna andras barn utan att fråga. Vår egen är själv när syskonet hämtas emellanåt. Kände mig vid nåt tillfälle lite överdriven som drog med flera barn gåendes dock.

- skärmtid? 
    Har tidigare inte tillåtit skärm vid kompisbesök, tyckt att det är bättre att prioritera leken. Nu börjar de bli så stora att aktivt spelande blir ett intresse de pratar om, vill spela ihop/varandras spel osv så måste nog börja omvärdera det. Men inte majoriteten av tiden i alla fall.

Bara på tomten. Inget annat har varit aktuellt.

Med bilstol (och bara varit aktuellt när föräldrarna är medvetna om det). Har börjat fundera på om alla andra fortfarande är så noga med bilstol...

Barnen har ibland börjat fundera över detta. De hämtas/lämnas fortfarande dock och går inte själva.
  • Jemp

Blev förvånad däremot första gången barnet varit till närliggande park själv med kompisen när de lekte hos annan. 

Svar på tråden Att ha lågstadiekompisar hemma