Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Att ha lågstadiekompisar hemma

Jemp skrev 2023-07-29 17:32:57 följande:
    Att ha lågstadiekompisar hemma

Jag är nyfiken på hur andra gör, resonerar och förväntar mig. Känns som att äldsta är i en ålder nu där många regler/rutiner skiljer sig åt i familjer.

Kan börja med att säga att det inte finns någon konflikt utan jag är mer nyfiken på hur andra resonerar. Svaret "prata med varandra" är kanske förvisso också aktuellt men inte riktigt var jag är ute efter. 

Gäller 7åringar som börjar ettan till hösten. Vad gäller hos er när barnet har kompisar hemma gällande:
    - middag? Om dom är här över middag givetvis.
    - vara ensam hemma en kort stund? Absolut om det är ok för deras päron.
    - skärmtid? Är sällan ett problem 
    - vara ute själva i närområdet? Ja 
    - hur gör ni med bilåkning? Kör bilen om det behövs 
    - att under pågående lek byta i vilket hem barnen leker? Varför skulle dom byta hem? Leker dom med grannen eller vill springa någon annanstans så varför inte?

Ride it like you stole it
  • Studentpappa

Ang bilåkande, finns det barn som inte får åka bil så det skulle vara ett problem?

• Studentpappa
    Fliselisan skrev 2023-07-30 22:42:17 följande:
    Det är väl en fråga om man känner sig trygg med att barnet åker med den andra familjen.

Som exempel har min son en kompis i klassen vars mamma röker i bilen och spelar jättehög musik när hon åker runt med sina barn. Har sett pappan köra väldigt fort flertalet gånger. Skulle således inte tillåta sonen att åka bil med dom.
    Nej det förstås, vi ser normalt till att undvika stolpskott men det finns ju såklart...Tyst
  • Studentpappa
    Jemp skrev 2023-07-30 23:32:51 följande:
    Jag tänkte också på hur barnet åker osv. Här hämtar de flesta med bil trots hyfsat korta avstånd.
    Alla vi känner med barn i åldrarna där man sitter i bilstol/kudde har alltid haft extra så jag har nog aldrig tänkt på det som ett problem.
Svar på tråden Att ha lågstadiekompisar hemma