Att ha lågstadiekompisar hemma
Jag är nyfiken på hur andra gör, resonerar och förväntar mig. Känns som att äldsta är i en ålder nu där många regler/rutiner skiljer sig åt i familjer.
Kan börja med att säga att det inte finns någon konflikt utan jag är mer nyfiken på hur andra resonerar. Svaret "prata med varandra" är kanske förvisso också aktuellt men inte riktigt var jag är ute efter.
Gäller 7åringar som börjar ettan till hösten. Vad gäller hos er när barnet har kompisar hemma gällande:
- middag?
- vara ensam hemma en kort stund?
- skärmtid?
- vara ute själva i närområdet?
- hur gör ni med bilåkning?
- att under pågående lek byta i vilket hem barnen leker?
Det går inte att komma ifrån prata med varandra, för det är helt enkelt så vi gjort. Rutiner skiljer sig så mycket att vi alltid stämmer av med föräldrarna.
Jag skulle aldrig släppa ut, köra bil med, ge middag eller lämna ensamt hemma någon annans barn utan att först ha stämt av med deras förälder. Och så gör kompisarnas föräldrar också. Det är det som är rutinen. (Skärmtid har aldrig varit aktuellt. De leker med andra saker när de ses.)
Efter några gånger lär man sig vad olika familjer är ok med. Har de sagt att deras barn får leka på gården utan vuxen en gång räknar jag med att det gäller tillsvidare.