• Anonym (Hanna)

Min son har så stökigt hemma

Sonen är 20 år och flyttade till egen lägenhet förra året.
    De senaste åren han bodde hemma hade vi problem med att han inte höll ordning, hans rum var en katastrof, gammal disk och skräp och otvättade luktande kläder, gamla otvättade lakan.
    Har verkligen försökt få honom att inse att det är äckligt, men på tonåringars vis struntade väl han i det..
    Dagliga bråk och diskussioner.
    Jag hade naivt nog hoppats att han skulle ha bättre ordning i sin egna lägenhet, han skyllde nämligen ofta på när han bodde hemma  att hans rum var så litet och svårstädat.
    Så blev det inte, hans lägenhet luktar illa, smutsiga kläder slängda i hallen, döda krukväxter, ölburkar och smutsig disk osv.
    Det kliar i fingrarna att storstäda hans lägenhet, men min man tycker att det inte är min sak längre? 

• Svar på tråden Min son har så stökigt hemma
  • Anonym (No no)

Vad du än gör så städa inte ditt vuxna barns lägenhet! 
    Tvätta inte hans kläder! 
    Skärp dig nu mamma, skapa inte en mansbebis! 

• FuckGoggleAskMe

Kopierar in min kommentar från en annan tråd

Herre gud, om jag hade någon i min närhet som hade fått en låsning om något, min son, en kompis, en granne, en faster etc - jag hade hjälpt dem. 

Jag hade städat tillsammans med sonen, gjort en lista, nu börjar vi med att bära ut allt som inte ska vara här, sen tar vi hand om alla kläder, sen ? 

Så hade vi städat upp allt tillsammans och sedan gjort en plan över hur ordningen kan bibehållas senare. Varje kväll gör vi xxx och varje söndag kväll gör vi xxx.

Detta är inte curling, det är att hjälpa någon som fastnat. Jag har tex sorterat ut ett stort skafferi åt en kompis, hon hade fått någon slags fobi mot detta och hade svårt att göra det, men jag fixade det. Sen har hon lyckats hålla det ok. 

Min son har lärt sig sedan har var typ 2år att han ska städa upp sina saker och har skött en del av sin tvätt sen 15års åldern etc, men jag förstår att det är mycket svårare om ens son varit sjuk, då fixar man förstås allt.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (No no) skrev 2023-07-29 00:06:14 följande:

Vad du än gör så städa inte ditt vuxna barns lägenhet! 
    Tvätta inte hans kläder! 
    Skärp dig nu mamma, skapa inte en mansbebis! 

Ne, du har rätt.
    Han är en vuxen människa och väljer själv hur han vill ha det i sin lägenhet.
    Men jag tycker inte om att han bor i ett sånt stök och smuts:( 
  • Anonym (Hanna)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-29 00:22:11 följande:

Kopierar in min kommentar från en annan tråd

Herre gud, om jag hade någon i min närhet som hade fått en låsning om något, min son, en kompis, en granne, en faster etc - jag hade hjälpt dem. 

Jag hade städat tillsammans med sonen, gjort en lista, nu börjar vi med att bära ut allt som inte ska vara här, sen tar vi hand om alla kläder, sen ? 

Så hade vi städat upp allt tillsammans och sedan gjort en plan över hur ordningen kan bibehållas senare. Varje kväll gör vi xxx och varje söndag kväll gör vi xxx.

Detta är inte curling, det är att hjälpa någon som fastnat. Jag har tex sorterat ut ett stort skafferi åt en kompis, hon hade fått någon slags fobi mot detta och hade svårt att göra det, men jag fixade det. Sen har hon lyckats hålla det ok. 

Min son har lärt sig sedan har var typ 2år att han ska städa upp sina saker och har skött en del av sin tvätt sen 15års åldern etc, men jag förstår att det är mycket svårare om ens son varit sjuk, då fixar man förstås allt.

Det har jag gjort med honom när han bodde hemma, men det hjälpte inte långt.  
    Han har också lärt sig att städa sitt rum och hålla ordning sen han var typ 3 år,  och han har fått tvätta sin egen tvätt sen han var 14.
  • Anonym (Missu)

Prata med din son. Fråga, utan att försöka döma, om han trivs med hur han har det, eller om han vill ha hjälp med att få ordning.

Säger han nej till hjälp, säg att erbjudandet kvarstår om han ändrar sig.

Om han säger ja till hjälp så betyder det INTE att du ska städa hans lägenhet åt honom, utan han ska städa och du ska hjälpa till. Han får ju göra grovgörat, och du är där för att få igång, stötta och hjälpa till att organisera.
    Var också tydlig med att du kan hjälpa honom med att få in rutiner för att hålla lägenheten i skick, men att upprätthålla dem är hans ansvar.

Risken med för mycket stök är att han om han har otur kan bli vräkt, särskilt om det luktar illa och det sprider sig till grannarna. Så du kan ju hoppas att han vill ta emot din stöttning.

Men som sagt är det viktigt att han inte blir den passiva och mamma städar, utan hans lägehet, hans ansvar, du hjälper men tar inte över.

• Anonym (Nope)

Jag skulle inte göra ett skit. Om något, så ska min 20-åring hjälpa mig med saker, inte tvärtom. Han är ju ung och stark. 

Tro mig, när han vill ta hem en tjej kommer dammsugaren att åka fram! 

• Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)

Vi ska se. Det här är en vuxen person, 20 år. Du bor inte där. Sluta lägga dig i andras boende!! Ja, det är din son men du har inte med hans boende att göra hur äckligt det än blir.

Ställ dig frågan, vad skulle du göra om det handlade om vilken annan 20-åring som helst som du kände? Agera likadant mot din son och respektera att det är hans liv, hans hem, hans val. En vanlig person som man känner väl skulle man kanske säga till att man inte vill besöka pga hur ostädat det är, men det är väl också gränsen.

• Anonym (Missu)

Allt beror ju på om orsaken till stöket är om han inte bryr sig, lathet eller om han har nån depression/ångest/annan psykisk ohälsa som gör att det blir så.
    Vid de två första alternativen låt honom leva i stöket, men beror det på det sista så kan man ju hjälpa honom att hjälpa sig själv så att säga.

• Anonym (E)

Om det är pga lathet= inget
    Om det är pga dåligt mående= erbjud dig iaf att styra upp det typ mer tvättkorgar, pantburkskasse

Men det kan vara ok ändå, allt behöver inte vara fläckfritt.

• Anonym (B)

Nej städa inte, då lär han sig aldrig
    Och Om han har jobb kan han ju alltid köpa hemstäd 

Svar på tråden Min son har så stökigt hemma