Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

Min son har så stökigt hemma

Sonen är 20 år och flyttade till egen lägenhet förra året.
    De senaste åren han bodde hemma hade vi problem med att han inte höll ordning, hans rum var en katastrof, gammal disk och skräp och otvättade luktande kläder, gamla otvättade lakan.
    Har verkligen försökt få honom att inse att det är äckligt, men på tonåringars vis struntade väl han i det..
    Dagliga bråk och diskussioner.
    Jag hade naivt nog hoppats att han skulle ha bättre ordning i sin egna lägenhet, han skyllde nämligen ofta på när han bodde hemma  att hans rum var så litet och svårstädat.
    Så blev det inte, hans lägenhet luktar illa, smutsiga kläder slängda i hallen, döda krukväxter, ölburkar och smutsig disk osv.
    Det kliar i fingrarna att storstäda hans lägenhet, men min man tycker att det inte är min sak längre? 

• Svar på tråden Min son har så stökigt hemma
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (No no) skrev 2023-07-29 00:06:14 följande:

Vad du än gör så städa inte ditt vuxna barns lägenhet! 
    Tvätta inte hans kläder! 
    Skärp dig nu mamma, skapa inte en mansbebis! 

Ne, du har rätt.
    Han är en vuxen människa och väljer själv hur han vill ha det i sin lägenhet.
    Men jag tycker inte om att han bor i ett sånt stök och smuts:( 
  • Anonym (Hanna)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-29 00:22:11 följande:

Kopierar in min kommentar från en annan tråd

Herre gud, om jag hade någon i min närhet som hade fått en låsning om något, min son, en kompis, en granne, en faster etc - jag hade hjälpt dem. 

Jag hade städat tillsammans med sonen, gjort en lista, nu börjar vi med att bära ut allt som inte ska vara här, sen tar vi hand om alla kläder, sen ? 

Så hade vi städat upp allt tillsammans och sedan gjort en plan över hur ordningen kan bibehållas senare. Varje kväll gör vi xxx och varje söndag kväll gör vi xxx.

Detta är inte curling, det är att hjälpa någon som fastnat. Jag har tex sorterat ut ett stort skafferi åt en kompis, hon hade fått någon slags fobi mot detta och hade svårt att göra det, men jag fixade det. Sen har hon lyckats hålla det ok. 

Min son har lärt sig sedan har var typ 2år att han ska städa upp sina saker och har skött en del av sin tvätt sen 15års åldern etc, men jag förstår att det är mycket svårare om ens son varit sjuk, då fixar man förstås allt.

Det har jag gjort med honom när han bodde hemma, men det hjälpte inte långt.  
    Han har också lärt sig att städa sitt rum och hålla ordning sen han var typ 3 år,  och han har fått tvätta sin egen tvätt sen han var 14.
  • Anonym (Hanna)

Tack för era svar och åsikter.
    Det är inte så illa att tex köket är översvämmat med disk,  sopor och gammal mat överallt.
    Men det är stökigt i lägenheten, svettiga smutskläder från jobb och gym ligger i hallen och badrummet och luktar, alla krukväxter har vissnat sen länge,  och soffbordet och fönsterkarmen är fullt med gamla ölburkar, energidryckburkar etc.
    Han har ingen diagnos, men jag själv har ADD, och har svårt att komma igång med tex städning,  trots att jag mår psykiskt dåligt av att ha stökigt hemma.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (,,,) skrev 2023-07-30 19:01:37 följande:
    Men har han då inte sett hur du gör? Jag menar, om du själv har svårt att ta tag i sådant så har han väl levt med att det inte är pedantiskt städat hos er? 
    Nja, det är absolut inte pedantiskt städat hos oss, men det är ungefär samma som hos de flesta med småbarn.  
    Lite rörigt.  
    Jag har ofta svårt att ta tag i städningen, att komma igång, min man är oftast den som röjer undan och städar.
    Jag tar hand om tvätten och badrummen, för det avskyr han. 
Svar på tråden Min son har så stökigt hemma