• TheSwedishKiwi

Hämta och lämna på förskola

Hej,

Nästa månad börjar vår dotter på förskola. Vi har ingen tidigare erfarenhet och har nu hamnat i en situation där vi har svårt att få ihop planeringen med jobb och förskola. Det verkar som att alla andra får det att fungera smidigt, men jag känner mig stressad, då jag inte verkar få ihop pusslet på ett bra sätt.

Jag har hört att små barn (1 år) inte ska vara på förskola alltför långa dagar, men vi har egentligen inte så mycket val då både jag och min sambo har heltidsjobb under kontorstider. Jag jobbar 8-17 och han jobbar 9-18. Om han lämnar henne på förskolan vid 8 innan han åker iväg till jobbet, och jag hämtar henne efter jobbet vid 18 (pendlingstid för både honom och mig), då innebär ju det att hon är på förskolan längre än en arbetsdag, och det känns bara så fel.

Hur får ni andra det att gå ihop? 

• Svar på tråden Hämta och lämna på förskola
  • Elin pelin

Jag tror att sålänge du älskar ditt barn och ger den tid du kan så blir det bra. Det är många som älskar att ge andra föräldrar dåligt samvete.
    Mina barn gick 8-17.30 ibland 18.30 i förskolan. Min man är ett riktigt "dagisbarn" och när han sedan fick i fritids fick han sitta på gungan efter stängning ibland för hans föräldrar hade pendling. Han har inte tagit skada (vad jag märkt). Mina barn är lugna och trygga i sig själv för vi har bekräftat dem och lagt vår lediga tid på dem.

• sandrabeerg
    Elin pelin skrev 2023-07-28 20:40:08 följande:

Jag tror att sålänge du älskar ditt barn och ger den tid du kan så blir det bra. Det är många som älskar att ge andra föräldrar dåligt samvete.
    Mina barn gick 8-17.30 ibland 18.30 i förskolan. Min man är ett riktigt "dagisbarn" och när han sedan fick i fritids fick han sitta på gungan efter stängning ibland för hans föräldrar hade pendling. Han har inte tagit skada (vad jag märkt). Mina barn är lugna och trygga i sig själv för vi har bekräftat dem och lagt vår lediga tid på dem.

Jag vet inte hur gammal din man är men det är en enorm skillnad på hur förskolan och fritids ser ut ny jämfört med när jag var barn. Det var mer personal per barn på den tiden. 

Upplevde även att det fanns mycket mer resurser när jag var barn. Det fanns mycket pyssel (vi gjorde gipsfigurer, avancerade masker, hade matlag, handdockor etc) vi gjorde även hemliga resor både i Sverige och utomlands och var ofta i mindre grupper. 
  • Studentpappa

Deltid, flexibel arbetstid och planering av fl-dagar är väl lösningen för att barnen inte ska behöva bo på förskolan. Sen att inte ha lång pendling underlättar ju, jobbar man på kontor idag så ser man väl till att kunna jobba hemifrån? 

Vi har alltid prioriterat korta dagar och långa lov före pengar. Sambon är förskolelärare och skulle vägrat att låta barnen vara i den miljön 8-10h/dag. Nu är dom större men har knappt gått på fritids och är lediga alla lov. 

Ride it like you stole it
  • vissli
    Studentpappa skrev 2023-07-28 21:50:38 följande:

Deltid, flexibel arbetstid och planering av fl-dagar är väl lösningen för att barnen inte ska behöva bo på förskolan. Sen att inte ha lång pendling underlättar ju, jobbar man på kontor idag så ser man väl till att kunna jobba hemifrån? 

Vi har alltid prioriterat korta dagar och långa lov före pengar. Sambon är förskolelärare och skulle vägrat att låta barnen vara i den miljön 8-10h/dag. Nu är dom större men har knappt gått på fritids och är lediga alla lov. 

Alla kontor tillåter inte hemarbete mer än någon dag i veckan.
  • stor grön drake

Mina barn har med svenska mått börjat fsk väldigt tidigt och gått långa dagar. Som arbetare har en inte så mycket val. Det pratas vitt och brett om rätt att gå ner i arbetstid osv, men rätt innebär inte automatiskt möjlighet. Tex behövdes alla inkomster för att sätta mat på bordet då situationen inte såg ut som planerat. Arbetsgivaren acceptera nedgång i arbetstid, men då som heldag, så resterande dagar hade varit lika långa oavsett.
    Mina barn är ofta först på fsk och sist därifrån. Jag försöker att inte ha dåligt samvete och det hjälper att barnen älskat varje minut på sin fsk, de vill inte gå hem om jag någon dag hämtar tidigare *jobbar 80% och plugfar 50%)

• TvillingmammaVästgöte

8 till 18 låter länge. 
    Våra gick. 8 till 3 tills de var. tre år, sen 8 till fyra, tre på fredagar. Jag jobbade deltid, min man flexade, korta restider hade vi typ tio minuter.

• TvillingmammaVästgöte

8 till 18 låter länge. 
    Våra gick. 8 till 3 tills de var. tre år, sen 8 till fyra, tre på fredagar. Jag jobbade deltid, min man flexade, korta restider hade vi typ tio minuter.

• TvillingmammaVästgöte

8 till 18 låter länge. 

• Studentpappa
    vissli skrev 2023-07-28 21:57:06 följande:
    Alla kontor tillåter inte hemarbete mer än någon dag i veckan.
    Det är väl bättre än ingen dag? Att ha några kortare eller en helt ledig dag än alla långa, är garanterat att föredra.

Går det inte så går det inte, men mycket går att lösa om viljan finns. 
    Ride it like you stole it
  • vissli
    Studentpappa skrev 2023-07-28 22:48:33 följande:
    Det är väl bättre än ingen dag? Att ha några kortare eller en helt ledig dag än alla långa, är garanterat att föredra.

Går det inte så går det inte, men mycket går att lösa om viljan finns. 
    Såklart. Ville bara poängtera att inte alla kontorsjobb tillåter hemarbete. Alla arbetsgivare blev inte flexibla under pandemin.
  • Alexi
    vissli skrev 2023-07-28 23:01:13 följande:
    Såklart. Ville bara poängtera att inte alla kontorsjobb tillåter hemarbete. Alla arbetsgivare blev inte flexibla under pandemin.
    när våra barn var i förskoleålder jobbade ingen av oss hemma. det var före pandemin. Och just för att kompensera för vår restid så jobbade vi båda två en h kortare per dag (87 %). och det tillsammans med att vi gick omlott så funkade det. 
  • Oussama

Ja jqg håller med de som säger att 8 till 18 är allt för långt. 

Som flera påpekat, använd er av flex, fl dagar och kortare arbetsdagar. 

Våran gick 9 till 12 första perioden. Och sedan förlängde vi till 9 till 15 ungefär. 

Jag vet att det kan vara tufft i början, men kämpa på bara. Det kommer kännas bra att göra det för barnensskull. 

• ElaineBenes

Vi skolade in när dottern var drygt 2 och då började min man att jobba 2 dagar i veckan hemifrån. Var direkt efter pandemin när han jobbat hemma heltid så underlättade nog dialogen med hans arbetsgivare.
    Jag jobbade då 80% och jobbade längre dagar när han var hemma och 8-14:30 när jag hämtade och lämnade. 

Min man har alltså så lång pendlingstid att han inte har möjlighet att hämta eller lämna under förskolans öppettider. 
    Jag bytte jobb efter ca ett år och började då jobba heltid men med mer "låsta" tider men kortade pendlingsavstånd. Behövs alltså finnas någon på plats alltid. Har dock en fantastisk arbetsgivare som löser schemat så bra det går för att underlätta för oss. 

Så nu ser det ut så här: min man jobbar hemma 2 dagar i veckan och tid på förskolan är då 7:30-16:30 (han kan flexa så lämnar ibland senare eller hämtar tidigare)

Jag jobbar 8-16:30 övriga dagar och tid i förskolan är då 7:15-17:15. Jobbar dock helg regelbundet och har då en dag ledigt i veckan veckan innan och efter. 

Jag har så dåligt samvete för de långa dagarna, men tröstar mig med att de inte är så många. Har även en bra dialog med förskolan om det och vet att de skulle flagga om mitt barn inte klarar av eller orkar vara där så länge. 

Ett tag nu i våras kände jag att det blev mycket för min dotter. Tog då nån eller ett par dagar i veckan med 25% föräldraledigt. 

Så nej, det är inte lätt för alla. Vi andra kämpar också, men jag tänker att ni får väl vara öppna för att tänka om under resans gång. Ha en öppen dialog med era arbetsgivare så kanske det underlättar för justeringar på kort varsel. Även där gäller det ju att ge och ta, kan ni ställa upp ibland för dem är de oftast också mer benägna att hjälpa till. 

Svar på tråden Hämta och lämna på förskola