Inlägg från: TheSwedishKiwi |Visa alla inlägg
  • TheSwedishKiwi

Hämta och lämna på förskola

Hej,

Nästa månad börjar vår dotter på förskola. Vi har ingen tidigare erfarenhet och har nu hamnat i en situation där vi har svårt att få ihop planeringen med jobb och förskola. Det verkar som att alla andra får det att fungera smidigt, men jag känner mig stressad, då jag inte verkar få ihop pusslet på ett bra sätt.

Jag har hört att små barn (1 år) inte ska vara på förskola alltför långa dagar, men vi har egentligen inte så mycket val då både jag och min sambo har heltidsjobb under kontorstider. Jag jobbar 8-17 och han jobbar 9-18. Om han lämnar henne på förskolan vid 8 innan han åker iväg till jobbet, och jag hämtar henne efter jobbet vid 18 (pendlingstid för både honom och mig), då innebär ju det att hon är på förskolan längre än en arbetsdag, och det känns bara så fel.

Hur får ni andra det att gå ihop? 

• Svar på tråden Hämta och lämna på förskola
  • TheSwedishKiwi
    Anotherone skrev 2023-07-27 08:16:35 följande:

Har den som börjat tidigt möjlighet till flex, som någon skrev?
    Så att den föräldern börjar tidigare och därmed också kan komma ifrån jobbet och hämta tidigare?

Ibland är kontorsjobb synonymt med "komma och gå när man vill" i folks ögon och så är det inte riktigt. Jag har haft alla varianter. Ringer telefonen 8-17 eller man en service utåt/internt som ser ut så, så vill man kanske inte ha folk som kommer 7 och sen är det tomt på kontoret sista timmen. Medan andra kontorsjobb har en mer flexibel arbetsdag där man som individ absolut har saker att göra från tidig morgon och kan disponera sin tid.

Med mitt första barn så jobbade jag heltid. Då hade hans pappa möjlighet att hämta tidigt vilket gjorde att jag helt checkade ut de dagarna, kunde till och med jobba över, för pappan var ju där. De klarade sig utan mig.
    Men med andra barnet (och 10 år äldre) så har jag känt att nej - jag vill också vara där. Jag kanske inte "behövs" men det är värt för mig också att få den tiden med min pojke. Och är de upptagna med lek så hinner jag göra annat hemma för familjen, som att laga mat eller handla. Eller jag kan se till att min träning blir klar innan kvällens rutiner drar igång för oss alla. Så nu under yngsta barnets småbarnsår har jag jobbat deltid. (Min man behöver inte gå ner i tid på det sättet för han jobbar skift, innan någon ropar kvinnofälla.)

Tänker ni att det kanske är så ni får göra så ta dialogen med chefen så snart som möjligt. Enligt lag ska man söka föräldraledighet 2 mån innan, kollektivavtalet kan säga 3 mån. Har man en bra chef så kan man få sin ledighet beviljad på dagen men om det krävs att man hittar en ersättare så kan arbetsgivare absolut propsa på dessa månader så man får planera i god tid. 

Tack för ditt svar. Du har helt rätt i att inte alla kontorsjobb är flexibla. Grejen med mig är att jag inte jobbat sedan tidigt i graviditeten då jag förlorade mitt dåvarande jobb och ska äntligen börja ett nytt jobb i mitten av augusti. Jobbet är i kundtjänst med specifika arbetstimmar. Jag är väldigt glad över att ha fått det här jobbet, och jag vill inte att min första fråga ska vara "kan jag gå ner i arbetstid?" Det positiva med just det här arbetet är att man får jobba hemifrån då och då. Så vissa dagar kan jag utesluta 45 minuters pendling dit och hem, och då kan jag såklart korta ner dotterns timmar på förskolan lite, men dagarna jag är på kontoret är de som blir svåra, för sambons arbete tillåter inte mycket arbete hemifrån tyvärr.

Jag vill absolut inte förlora all tid med min dotter, så jag behöver hitta en lösning. Det är väldigt intressant att se hur andra gör. Det är möjligt att jag kommer behöva gå ner i arbetstid, men hoppas att jag ska kunna bevisa för arbetsgivaren att jag är värd jobbet först. Kanske får sambon också titta på att gå ner i arbetstid så länge vi får det att fungera ekonomiskt. 
  • TheSwedishKiwi
    HejduSara skrev 2023-07-27 00:19:32 följande:

Skulle absolut gå ned i tid eller att din sambo gör det.
    Ert barn kommer gå väldigt långa dagar annars. Men hur lång restid har ni? Den som börjar senast lämnar och den som slutar först hämtar.
    Har ni någon släkting som kan hjälpa annars med att hämta tidigare då och då?

Ja, det låter som att gå ner i tid är bästa lösningen. Jag börjar ett nytt jobb i augusti som jag verkligen velat ha, så jag vill inte att min första fråga ska vara om jag kan gå ner i arbetstid, speciellt inte inom de första 6 månaderna som är provanställning. (Förlorade mitt förra jobb inom de 6 månaderna på grund av att jag blev gravid och hade en svår graviditet som krävde en del frånvaro. Jag vet att det tekniskt sett är olagligt, men jag hade inte energin att argumentera om det då, men nu är jag rädd att samma sak ska hända igen, att de ska hitta någon anledning att inte förlänga anställningen).

Jag och sambon har relativt lika arbetstider. Mina är ganska låsta då jag kommer jobba i kundtjänst som är öppen vissa tider. Hans arbetstider får vi nog titta på för att se om de kan justeras på något sätt.

Tyvärr ingen släkt som kan hjälpa då hans släkt bor på andra sidan jordklotet och min bor ca 1,5 timme bort.

Det kommer lösa sig på något sätt, men det är intressant att höra hur andra löst situationen!
  • TheSwedishKiwi
    Jemp skrev 2023-07-27 12:42:13 följande:
    Det är ju fullt rimligt att man i perioder vill/behöver prioritera jobb mer än annars, men vanligtvis bara en åt gången som behöver satsa. Jag har också satsat och fått drömjobb efter jag fick barn. 

Men din sambo har inte varit föräldraledig alls hittills? Då bör det ju finnas goda möjligheter att börja där. 

Och vardagspusslet är just ett pussel, för många.

Jo min sambo har varit föräldraledig sedan maj och kommer vara ledig fram till mitten på september. Så den första månaden på förskolan kommer vara kortare dagar eftersom han kan lämna och hämta när som helst. Men sen börjar han jobba igen i september så det är då vi måste pussla. Det mest idealiska är väl att han går ner i tid under den tiden som jag vill satsa på jobbet och att vi sen antingen delar på det eller att jag går ner i tid. Men om man går ner i tid, kan man gå upp till 100% igen utan problem eller är det upp till arbetsgivaren?

• TheSwedishKiwi
    Sol5889 skrev 2023-07-28 09:32:11 följande:
    Fattar inte heller det där.
    Barnen är bara små en gång i livet. Varför lämna små barn på förskola om man ändå är hemma?
    Min sambo är föräldraledig fram till början av september (inte mitten fick jag reda på igår, det hade jag uppfattat fel), och den 15 augusti börjar inskolning för vår dotter på förskola. Så det handlar inte om att han inte vill ha henne hemma, utan vi måste se till att förskolan fungerar innan vi båda börjar jobba igen.
  • TheSwedishKiwi
    Anotherone skrev 2023-07-27 20:53:39 följande:
    Det är föräldraledighetslagen i kombination med eventuellt kollektivavtal som reglerar detta. Men i korthet, ansökan ska göras minst 2 mån i förväg och det är arbetstagarens önskemål om schema som ska gälla. 
    Är ledigheten beviljad för längre tid än en månad får arbetsgivaren skjuta på återgången max en månad. Så säg att din sambo söker 20% föräldraledighet from 1 oktober i år tom 31 maj nästa år. Bara som ett exempel. 
    I februari inser ni att det nog går att lösa ändå, han behöver inte vara föräldraledig längre. Då talar han om det för sin chef som får skjuta på hans återgång till heltid max en månad. 

Man säger alltså inte upp sin heltidsanställning och får en anställning på 80% istället utan man har kvar sin anställning och lägger en ledighet på deltid.
    Men jag förstår inte riktigt. Man har ju inte hur mycket föräldraledighet som helst. Jag har redan använt ca 1 års föräldraledighet och varit hemma med min dotter. Min sambo har nu använt ca 3 månaders föräldraledighet, och kommer använda en månad 1,5 månad till ungefär. Sen finns det ju inte mycket kvar att ta, så jag förstår inte riktigt hur man ska kunna använda föräldraledighet för att gå ner i tid på arbetet över en längre tid.
Svar på tråden Hämta och lämna på förskola