![Rosen3](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
-
Okej, då är vi typ samma om inte mina dagar flyttats något :) Ja precis, fick komma dit vi gjorde vår missfallsutredning :)SeptemberB skrev 2023-08-18 09:07:18 följande:Tror jag idag är i vecka 6+1! På fredag borde jag vara i 7+ någonting. Är det privat vul du ska på?
-
Ska på första VUL imorgon i vecka 6+3. Får se om man ser något eller om det är kört. Någon mer som gjort VUL då? Har ni sett något eller har det kommit senare?
-
Var på tidigt VUL idag i vecka 6+3. Doktorn kunde bara se en säck (han sa äggsäck, menar han hinnsäck?) på 7 mm. Inget foster i än iaf. Han flyttade bak mig ca en vecka. Han sa att jag skulle komma tillbaka om två veckor igen så får vi hoppas att det växt till sig. Inget utomkvedshavandeskap iaf.
När jag tänker efter visade ju mitt CB-test 3+ sent så då borde det stämt in med tiden.
Nu är jag såklart ännu oroligare för missfall. Hur kan man bara bli bakåtflyttad så? Min sista mens var den 9 juli och är ganska säker på att min ÄL var ganska tidigt den 21 juli. Förstår att det kan ändras några dagar men nu blir man ju orolig.
Någon annan som varit med om samma?
-
Haft symtom som ömma bröst och lite illamående från dagen innan jag fick positivt på gravtest. Testade positivt på äl+1 men osäker nu när jag egentligen hade min äl. Läkaren var inte så himla social och pratade knappt fast jag hade frågor. Han visste nog inte vad han skulle svara. Han bad mig återkomma och två veckor igen och att man då borde se. Bokat in ett VUL på ett annat stället och hoppas på att det ser bättre ut då. Men all denna väntan?.SeptemberB skrev 2023-08-21 13:05:43 följande:Har du några symptom du kan gå på? Dvs hur länge du varit illamående, haft ömma bröst eller liknande?
Ska du tillbaka på något mer vul? -
Äl+11 ska det stå.Rosen3 skrev 2023-08-21 15:06:09 följande:Haft symtom som ömma bröst och lite illamående från dagen innan jag fick positivt på gravtest. Testade positivt på äl+1 men osäker nu när jag egentligen hade min äl. Läkaren var inte så himla social och pratade knappt fast jag hade frågor. Han visste nog inte vad han skulle svara. Han bad mig återkomma och två veckor igen och att man då borde se. Bokat in ett VUL på ett annat stället och hoppas på att det ser bättre ut då. Men all denna väntan?.
-
Stickorna är ändå ganska starka, typ lika starka som kontrollstrecket. Inte starkare dock. Men men. Känner oro men måste någonstans bara acceptera och inte oroa mig nu känner jag. Vill höra pepp men inte tänka för mycket att det oxå kommer gå fint. Det som händer kommer jag inte kunna påverka ändå. Får bara låta dagarna gå.SeptemberB skrev 2023-08-21 15:20:48 följande:Hur ser graviditetstesten (stickorna) ut? Du fick ju 3+ på cleablue, men tänkte om man kan tyda något av dem.
Jag hade liknande dig min första graviditet. Fick bruna flytningar vid ca 6+1 (eller om de hade börjat någon dag tidigare och jag började blöda då). På VUL såg man en hinnsäck som motsvarade ca vecka 5+0, minns tyvärr inte helt. Det slutade med missfall men jag hade anat det tidigare eftersom mina graviditetstest aldrig blev riktigt starka. -
Tack! Jo de flesta brukar väl boka in efter 8+0. Jag har dock gjort en missfallsutredning och det var där som jag fick göra ultraljudet ännu tidigare. Har flera missfall i bagaget så vill göra allt för att se det så tidigt som möjligt. Men nu får jag vänta ändå som sagt. Hade ju önskat att jag sett något (för vissa ser man ett hjärta ticka redan vecka 7 och det hade ju verkligen lugnat mig lite). Men men, får helt enkelt vänta om inte det blivit missfall innan dess. Ev om jag får tag i en MVC som kan göra ett VUL redan nästa vecka, då bör det ju växt något. Får se hur jag gör.Strawberry222 skrev 2023-08-21 20:18:06 följande:
Jag har inte varit med om samma men jag har hört att en del ställen inte bokar in tidigt ultraljud förrän vecka 8+0 just för att de vill vara säkra på att man ska kunna se foster och hjärta. just för att det inte är säkert att man Ser något innan. Det hade de tex sagt till en vän till mig som ville boka tidigt vul.
jag är ingen expert men det var det svaret hon hade fått i alla fall ❤️
mamamia söder i Stockholm tex bokar in tidigt ultraljud från vecka 8+0 . nu vet jag inte om ovan är anledningen Till att just dom gör det men kan tänka mig att det kanske är något sånt.
har du skrivit in dig Hos barnmorska? Annars kanske det vore något att göra det så att du kan prata med din bm så kanske du känner dig lite lugnare och De kanske har erfarenhet kring fall Som detta också ❤️
Håller i alla fall tummarna på att allt är som det ska och att du får komma till någon annan nästa gång som kan bemöta dina frågor lite bättre på ultraljudet ❤️
-
Förstår att du är nojig, det var/är jag oxå. Fick inte 3+ förens i vecka 6+0. Dock har jag ju varit på tidigt VUL nu och blev bakåtflyttad en vecka (så då stämde nog testen iaf). Dock vet jag ju inte än om det är missed ab eller om ägget fäste senare än väntat. Denna oro alltså.Bobo1993 skrev 2023-08-22 10:47:04 följande:
Jag är så himla nojig. Jag får inte 3+ och tänker bara att jag borde fått det. Är sig på dag 5+1 men testade för 8 dagar sen och fick 2-3 och nu är jag jättenojig. Undanber gärna kommentarer om att sluta testa för det går inte haha. med min son testade jag en gång och inte mer och kände mig alls inte så orolig och har aldrig haft ma/mf men tror det är att jag så tydligt kände symptom med min son medan nu har jag inte känt alls så mkt. Mest motvärk. Vilken dag fick ni 3+? Jag vet att jag är på ca 20-21 dagar efter ägglossning nu så jag använde både stickor och temp så det finns två dagar då jag potentiellt haft ägglossning. Testade positivt 9 dagar efter ä. nu har jag slösat så mkt pengar på dessa tester 😝
det är svårt när man har en annan graviditet att jämföra med. Det gör det nästan jobbigare för jag förväntar mig att allt ska vara som senast.
-
Tack för all pepp! Hoppas såklart på ett mirakel.
Jag har dock fått svar på min missfallsutredning nu som visar förhöjda TPO-antikroppar. Kanske är detta anledning till flera missfall. Kanske är fel grupp men någon som blivit behandlad av det trots bra värden av TSH?
-
Mitt ligger på 0,9. Så det ligger ju bra väl? Av den anledningen vill inte min läkare ge mig Levaxin. Hmm, känns bara som att man står och stampar på samma ställe och man försöker greppa efter varje strå när man fått upprepade missfall. Utomlands verkar dem ge mer medicin. Men men, nu får vi se hur det går för denna graviditeten först :)Kiwis skrev 2023-08-24 20:38:32 följande:Får jag fråga vad dina TSH-värden har legat på? Jag trodde att om TSH-värdet var mellan 1-2 behövde man inte testa för TPO antikroppar och de andra testen. Men såklart borde man väl testa för alla om man fått missfall så man inte missar nåt 😩
-
Okej, skönt att något vet. Har hört att vissa får kortison istället, vad beror de på då? :) Kan ju ändå inte vara så bra att ha TPO-antikroppar, eller?hl123 skrev 2023-08-24 22:14:35 följande:
Rosen3: gick inte att citera men ett lågt TSH som du har indikerar ju snarare normala-höga värden av T3 och T4 (alltså själva hormonet). Så då vill läkaren självklart inte substituera dig med Levaxin och alltså mer hormoner ☺️
-
Ja tänker oxå så Kiwis och hl123. Känns ju ändå vettiga svar och något jag bör ta upp med läkare, får se vad dem säger. Känns som det kommer vara svårt att få ut någon medicin men man känner ju att man vill testa allt om det inte går vägen någon gång.
Nu var det inte meningen att jag skulle snacka om sådant här i denna tråden, men skönt att få lite tips/tankar från andra :) Tack!
-
Åh så skönt för dig!! Jag blev ju oxå bakåtflyttad så hoppas det är samma för mig, att jag får se ett litet foster och ett hjärta. Det gav mig lite hopp :) Ska tillbaka om 1,5 vecka.Strawberry222 skrev 2023-08-25 16:52:04 följande:
Jag tror att mitt inlägg inte publicerades Så försöker igen 😅
var på ultraljud idag! enligt min beräkning från senaste Mens skulle jag vara i v 7+2 idag.
hon gjorde ultraljud på magen, är inte det konstigt när det är tidigt ultraljud? Hon letade och letade och tillslut hittade hon en hinnsäck. Hann bli lite orolig innan hon tillslut hittade lilla fostret och även ett hjärta Som slog! dock flyttade hon bak mig så enligt storleken på fostret så är jag bara i v 6+3
huvudsaken är såklart att den lilla där inne lever och mår bra! Men blev ändå lite besviken då jag räknar varenda dag nu tills mitt sjuka illamående ska gå över. och att jag ska ?kunna? berätta för folk varför jag inte orkar, varför Jag inte kan komma på grannens grillning, varför jag inte kan äta Vad som helst. kräkts varje dag i ca en vecka nu. som sagt klagar inte men måste erkänna att jag hellre hade blivit flyttad framåt än bakåt 😅❤️
-
Zannizz skrev 2023-08-28 14:21:56 följande:
Hej alla : )
Jag har inte skrivit nåt i den här gruppen tidigare, men har följt er. Jag har ett vul inbokat ikväll. Enligt mina beräkningar är jag 7+1 idag. Och jag sitter här på jobbet och är så nervös så jag knappt kan sitta ner. Jag har en 2-åring, men min senaste graviditet slutade i MA. Och nu är jag totalt livrädd för att få samma besked. Att man inte kan se nåt, eller att fostret är dött osv. En del av mig funderar på att skita i det, jag åker hem efter jobbet och drar nåt gammalt över mig istället. Och en annan del tänker att det är bättre att få veta förr än senare hur det står till.... Fy fan.... jag ångrar så att jag bokade in ett vul, för jag får panik av tanken på att Dr kanske säger något negativt. Förlåt för mitt gnäll.... Men jag känner mig helt panikslagen.
Åh känner med dig! Jag är oxå orolig. Ska på VUL på måndag nästa vecka. Då kommer domen om det är missed ab igen eller om graviditeten växer (ultraljud för två veckor sedan visade att jag blev bakåtflyttad en vecka vilket gjort mig tveksam/orolig).
Hur har det gått?
-
Men tack snälla! Det värmer. Eller hur! Att vänta in domen och inte vet om man ska vara glad eller ledsen. Såklart håller jag med dig om att man ändå kan bli gravid, det är ju väldigt stort steg. Men har man flera missfall bakom sig så blir man ju inte glad för ett plus, man är rädd att man aldrig kommer kunna bära ett barn fullt ut. Även om hoppet inte lämnar en, ska fasiken inte ge upp!Zannizz skrev 2023-08-29 08:23:12 följande:Jag hejar på dig och din lilla nåt ofantligt mycket, ska du veta! Vet precis hur det är att gå runt och inte veta, och att man ska komma tillbaka efter två veckor för att få sin "dom". Det är outhärdligt, men när det hände mig så tänkte jag att jag kan bli gravid iallafall, det är ett stoooort steg på vägen, bara det. Kram
-
Jag fick progesteron att ta efter ÄL och ska ta det nu fram till ca vecka 12 (om det nu går vägen). Verkar vara lite olika regler för alla då det inte är så utforskat här i Sverige. Fick verkligen tjata mig till det. Även om det inte skulle hjälp har jag iaf testat, vill ju ha något att luta mig på.Noelani skrev 2023-08-29 10:02:10 följande:
Ni som haft många missfall, har ni fått progesteron att ta ett par veckor- månader in i graviditeten ?
-
Noelani skrev 2023-08-29 20:21:29 följande:
Bra att ni fått progesteron! Under IVF verkar alla få det.. Jag har aldrig haft missfall men ska ta det minst 3 veckor till. Utomlands verkar det vara mer beprövat och från vad jag har hört hjälper det kvinnor som haft just missfall innan... Eller de som har egna låga novåer.. Håller tummarna för er att det hjälper denna gång!
Vad tar ni för sorts föresten?
Jag har cyclogest.. får ni några biverkningar?
Jag tror att alla som gjort IVF får det för att dem mixtrar ju med hormonerna under behandlingen. Men som du säger kan det även hjälpa kvinnor som inte gör IVF.
Jag tar Lutinus 3 ggr per dag. Jag kunde känna lite som gravsymtom i början (då jag ändå inte var gravid) men nu är jag gravid så då får jag ju mer symtom.
-
Hej! Kommer med dåliga nyheter och måste tyvärr lämna denna grupp.
Var på ett till VUL idag efter två veckor. Visade som min magkänsla anade, missed ab igen. Endast en hinnsäck så avstannat i vecka 6 med ofostrig graviditet. Blir så trött, arg och ledsen. Ska tillbaka imorgon och göra upp en plan med läkaren och ev få mif och cytotec. Såklart ledsen och arg. Detta händer gång på gång.
Hoppas det går bra för er andra och ta hand om er <3
-
Tack alla för omtanken! Just nu får man vara ledsen men sen kommer Vi inte ge upp <3
Progesteron har vi tyvärr redena testat denna graviditet men ändå gick det inte vägen :(
Lycka till ni andra, hejjar på er :)