Vad är samvetet?
Det talas om ont och gott samvete
Vad är det?
Vart sitter det?
Vad består det av?
Vad är det?
Vart sitter det?
Vad består det av?
Det är en förening och styrelsen sitter i Uppsala.
Det sitter i hjärnan och består av vad man har lärt sig.
Blir man tex inlärd genom hela sin uppväxt att homosexualitet är en synd. Eller sex utanför äktenskapet. Då hindras man av sitt samvete om man skulle börja fundera på sådana saker. Och genomför man ändå sexet trots att det går emot ens samvete, så kan man då få ont i samvetet, man får dåligt samvete. Det kan också släppa men då måste man tänka om i fråga om vad som är rätt och fel och det kan ta tid.
För mig verkar det sitta nära ångesten, då ångestkänsla känns väldigt likt eller samma som dåligt samvete, samma känsla fast utan något att ha dåligt samvete för.
Så om jag skulle hitta vart ångesten sitter i hjärnan hade jag nog hittat samvetet med. De bor nog grannar.
Vad är det?
Vart sitter det?
Vad består det av?
Alltså ja, samvete finns inte manifesterat i en mätbar så kallad yttre värld. Samvete är en självsanktionering där ett mycket konformistiskt samhälle innebär mindre avvikelser i individuella moralkoder och ett mindre konformistiskt dito innebär fler. Det är också en personlig domstol och reglage. Individ och grupp/samhälle överlappar varandra. Samvete är också en potential för något sorts mående som baseras på upplevelser av bra eller dåligt. Det är ett sätt för medveten intelligens att undvika kaos och det är en överlevnadsstrategi och därmed hat det en viss spilleffekt med. Det spiller över på olika områden, som så mycket annat. Slutligen är samvete upplevelser och upplevelser är väl det enda vi kan vara säkra på skulle jag tro.
Blir man tex inlärd genom hela sin uppväxt att homosexualitet är en synd. Eller sex utanför äktenskapet. Då hindras man av sitt samvete om man skulle börja fundera på sådana saker. Och genomför man ändå sexet trots att det går emot ens samvete, så kan man då få ont i samvetet, man får dåligt samvete. Det kan också släppa men då måste man tänka om i fråga om vad som är rätt och fel och det kan ta tid.