Tyra myra skrev 2023-07-27 22:02:41 följande:
För mig känns det som om samvetet bara existerar i eternalismen eftersom samvetet bara gör sig påmint i efterskott. Det är för mig svårt att härleda samvetet till nuet. Men jag kanske tänker fel där..?
Däremot vill jag koppla det goda samvetet till moral. man vill göra det rätta enligt den moral som råder. eller...?
Fel tänker du inte. Det är väl snarast en tolkningsfråga beroende på synvinkel. Samvetet gör sig påmint i efterskott, eller samvetet gör sig påmint i nuet på grund av upplevelser i nuet. Man vill göra det rätta om ens egen moral överensstämmer med ens egen och vice versa.
Tyra myra skrev 2023-07-27 22:02:41 följande:
Men om jag ger ett exempel; För många år sedan gjorde jag ett val som jag då kände var det rätta för mig och andra. Nu har jag dåligt samvete för att jag fått veta att åtminstone en av dem blev väldigt sårad och andra for också illa.
Rent moraliskt gjorde jag nog rätt då men när jag senare får veta resultatet så får jag dåligt samvete.
Du handlade i god tro, resultatet frö din del blev fel i efterskott när du fick veta det. Teoretiskt rätt, praktiskt fel. En krock uppstår och dåligt samvete gör sig gällande. Jag ska inte skriva en text om att du inte ska ha dåligt samvete, så lätt är det inte. Rättsfilosofi kan bli invecklat och det finns många frågeställningar som berör ämnet. Jag tror att du bör försöka hitta ett sätt att jämkas med dig själv genom, ett resonemang som är giltigt nog att uppväga det dåliga samvetet.