Less is more skrev 2023-07-22 23:42:36 följande:
Jag skulle inte skaffa ett barn helt själv. Pappan är viktig. Alla som sett bekanta göra det förstår att det är väldigt tufft utan avlastning.
Jag känner flera i min närhet som är ensambarn och det är helt okej. De mår bra.
Vem.vem.- antingen kommer du träffa en ny och få barn eller ditt barns pappa. Men jag tycker du ska vara glad för det barn du har och satsa på livet som enbarnsmamma.
Det är märkligt att det ens finns någon form av oro hos vissa kring barn utan syskon, som att de skulle vara just ensamma (uttrycket ensambarn) och eländiga, att de skulle må dåligt av sin egen familjs konstellation.
Barn utan syskon är inte ensamma, de har i regel sina föräldrars sällskap och uppmärksamhet och ett socialt liv i form av grannbarn, kompisar, klasskamrater, kusiner osv. Det är garanterat fullt upp och livat även utan syskon (i nära ålder).
ENDABARN borde vara det allmänt vedertagna uttrycket, vilket är mycket mer korrekt. Man är familjens enda barn, inte ensamma barn, man är sina föräldrars enda barn, inte ensamma barn. Barn utan syskon är i regel INTE ensamma och kan ha det både bra och dåligt, må både bra och dåligt - precis som alla barn.
Jag känner flera vuxna som vuxit upp med syskon i nära ålder som haft ett helvete med sitt/sina syskon och hellre hade velat vara endabarn.
Vänskapsrelationer är inte att underskatta. Bara för att man är syskon innebär inte det automatiskt en nära och fin relation livet ut.