• Tyra myra

Vart har erotiken tagit vägen?

I flera trådar här på FL talar man om kvinnors och även mäns förlorade lust. När jag tänker på problemet och läser trådarna så verkar det som om erotik knappt existerar idag. 

Med erotik menar jag 
    Def;
    Erotik, från den grekiske guden Eros, är sexualitet som lägger tonvikten på de sinnliga, sensuella aspekterna av kärlekslivet. sv.wikipedia.org/wiki/Erotik

• Svar på tråden Vart har erotiken tagit vägen?
  • Tyra myra
    Anonym (Love) skrev 2023-08-03 14:55:57 följande:

Är det ens ett problem?

I min värld är avsaknad av erotik inget som helst problem, och det är inget jag jag känner något behov alls att "lösa".

Inget problem för mig heller men jag undrar ändå vart den tagit vägen.
    Och varför ?

Kanske vet man inte ens vad Erotik är?
  • Anonym (Love)
    Tyra myra skrev 2023-08-03 15:14:23 följande:
    Inget problem för mig heller men jag undrar ändå vart den tagit vägen.
    Och varför ?

Kanske vet man inte ens vad Erotik är?
    För att den är ointressant? 
  • Tyra myra
    Anonym (Mx) skrev 2023-08-03 15:00:31 följande:
    Alla vill väl inte göra som du, ha en annan sidan om.
    Förstår inte riktigt kommentaren, men vad har den med Erotik att göra?

Om du menar inlägget jag la i trånden om hur man sköter otrohet så lät jag fantasin spela med ett tag. Tyckte att tråden var ganska dum och förtjänade ett dumt inlägg. Ts frågor är säkert bara till för att bygga upp någon sorts fantasibild av otrohet.  Utan att vara expert tror jag att de flesta som är otrogna sina partners är engångshändelser och fyllegrejer. De är knappast planerade i förväg. Så att ge en beskrivning på hur och var är omöjligt.

Åter till Erotiken, Hur har du det med erotiken i ditt liv? För mig är den viktig i alla fall. Det är den som håller vårt samliv levande och lusten vid liv.
  • Tyra myra
    Anonym (Love) skrev 2023-08-03 15:30:29 följande:
    För att den är ointressant? 
    Men du är intresserad av sex antar jag?
  • Anonym (Mx)
    Tyra myra skrev 2023-08-03 15:31:40 följande:
    Förstår inte riktigt kommentaren, men vad har den med Erotik att göra?

Om du menar inlägget jag la i trånden om hur man sköter otrohet så lät jag fantasin spela med ett tag. Tyckte att tråden var ganska dum och förtjänade ett dumt inlägg. Ts frågor är säkert bara till för att bygga upp någon sorts fantasibild av otrohet.  Utan att vara expert tror jag att de flesta som är otrogna sina partners är engångshändelser och fyllegrejer. De är knappast planerade i förväg. Så att ge en beskrivning på hur och var är omöjligt.

Åter till Erotiken, Hur har du det med erotiken i ditt liv? För mig är den viktig i alla fall. Det är den som håller vårt samliv levande och lusten vid liv.

Du ljuger alltså rakt av? Då kan man inte ta dina inlägg seriöst. 

• Anonym (.)
    Tyra myra skrev 2023-07-22 12:14:27 följande:
    ja, man kan se lite olika på diskussionen och ämnet men om man inte kan ta upp en diskussion på grund av att det inte finns några generella bevis på att fenomenet inte existerar utanför FL så kan man väl inte föra några diskussioner alls, antar jag. 
    Du anser du förresten? Har vi för lite erotik och för mycket porr?  Har vi lagt erotiken på porrens altare? 
    Är det en bra utveckling att ungdomarna ser porren som ideal för sexlivet?
    Jag har inte sagt att man inte får diskutera. Jag ville bara säga att jag inte tror att man kan dra några allmänna slutsatser om folks sexliv baserat på människor som startar trådar om sina sexuella problem här.

Jag tycker egentligen inte att det borde finnas någon motsättning mellan porr och erotik, men samtidigt bör man kunna se kritiskt på de ideal som förmedlas i porren.
  • Tyra myra
    Anonym (Mx) skrev 2023-08-03 15:35:29 följande:

Du ljuger alltså rakt av? Då kan man inte ta dina inlägg seriöst. 

Det är jag nog knappast ensam om. Men det är inte något jag gör normalt och i det här fallet så tror jag tyvärr att många av inläggen i just den tråden är ljug, just därför att det är väldigt få som har ett långvarigt förhållande på sidan om. Det var kanske vanligare förr men idag är det nog snabba beslut och tillfälligheter som skapar otrohet. 

Lite kuriosa. I början av 1900-talet var det relativt vanligt att borgarklassens män hade "något på sidan om"  ibland en piga eller något annat ogift fruntimmer. 
    Ofta  var hustrun väl insatt i det hela och kunde ofta uppskatta att hon slapp dela den äktenskapliga sängen. Det var också ett sätt att hålla nere antalet ÄKTA barn.

Men frågan om Erotiken kvarstår
  • Qetuo

Jag tror porr förstör mycket för lusten och det är tyvärr väldigt vanligt idag.

• Tyra myra
    Anonym (.) skrev 2023-08-03 15:35:43 följande:
    Jag har inte sagt att man inte får diskutera. Jag ville bara säga att jag inte tror att man kan dra några allmänna slutsatser om folks sexliv baserat på människor som startar trådar om sina sexuella problem här.

Jag tycker egentligen inte att det borde finnas någon motsättning mellan porr och erotik, men samtidigt bör man kunna se kritiskt på de ideal som förmedlas i porren.
    Jag drar inga allmänna slutsatser utan konstaterar att i de frågor som ställs och de inlägg som görs är erotiken inte representerad. När man i trådar diskuterar avsaknaden av lust nämns aldrig erotiken. Trots att det är just den som skapar lust och håller den vid liv. 

Porr är något man konsumerar, ofta ensam

Erotik är något man utövar tillsammans.

Porr är artificiellt 

Erotik är verkliga känslor
  • Karalina
    Tyra myra skrev 2023-08-03 16:09:17 följande:
    Jag drar inga allmänna slutsatser utan konstaterar att i de frågor som ställs och de inlägg som görs är erotiken inte representerad. När man i trådar diskuterar avsaknaden av lust nämns aldrig erotiken. Trots att det är just den som skapar lust och håller den vid liv. 

Porr är något man konsumerar, ofta ensam

Erotik är något man utövar tillsammans.

Porr är artificiellt 

Erotik är verkliga känslor
    Porr blir producerad, ofta tillsamman. Finns overkliga känslor?
Svar på tråden Vart har erotiken tagit vägen?