• Tyra myra

Vart har erotiken tagit vägen?

I flera trådar här på FL talar man om kvinnors och även mäns förlorade lust. När jag tänker på problemet och läser trådarna så verkar det som om erotik knappt existerar idag. 

Med erotik menar jag 
    Def;
    Erotik, från den grekiske guden Eros, är sexualitet som lägger tonvikten på de sinnliga, sensuella aspekterna av kärlekslivet. sv.wikipedia.org/wiki/Erotik

• Svar på tråden Vart har erotiken tagit vägen?
  • Anonym (.)
    Tyra myra skrev 2023-07-21 20:57:47 följande:
    Ja vi vet ju så lite om varandras liv, det är bara i forum som detta vi kan få små inblickar men det finns oroande rapporter om hur ungdomar har porren som mall för sexlivet.  Unga flickor/kvinnor skadas i underlivet mm

Nog tror jag att det skett en förändring.  Varför ska det inte ha gjort det?
    Unga tjejer som skadas i underlivet på grund av porrideal är en annan diskussion än den du tar upp i ts och som handlar om att trådar om tappad sexlust skulle tyda på att erotiken försvunnit. Jag tror fortfarande inte att de trådarna ger en rättvisande bild av verkligheten, precis som trådarna om ekonomi inte visar att majoriteten har problem med ekonomin.
  • Tyra myra
    Anonym (.) skrev 2023-07-22 10:26:27 följande:
    Unga tjejer som skadas i underlivet på grund av porrideal är en annan diskussion än den du tar upp i ts och som handlar om att trådar om tappad sexlust skulle tyda på att erotiken försvunnit. Jag tror fortfarande inte att de trådarna ger en rättvisande bild av verkligheten, precis som trådarna om ekonomi inte visar att majoriteten har problem med ekonomin.
    ja, man kan se lite olika på diskussionen och ämnet men om man inte kan ta upp en diskussion på grund av att det inte finns några generella bevis på att fenomenet inte existerar utanför FL så kan man väl inte föra några diskussioner alls, antar jag. 
    Du anser du förresten? Har vi för lite erotik och för mycket porr?  Har vi lagt erotiken på porrens altare? 
    Är det en bra utveckling att ungdomarna ser porren som ideal för sexlivet?
  • Peake

Kan rekommendera att lyssna på
    Esther Perell
    Hon finns på YouTube med många både korta och långa presentationer för den moderna människans relationsproblem.

• Mimosa86
    Postman skrev 2023-07-21 20:31:13 följande:
    Inte då, det ett mantra som hålls levande av ett gäng kvarlevor.  Finns minst lika många kvinnobebisar idag vill jag påstå Men det är sevärt mer accepterat, än i alla fall. 
    Hmm kvinnor brukar i regel skärpa till sig när de får barn. Det är då skillnader uppstår.

Men skit samma, både män och kvinnor behöver bli bättre på att intressera sig för varandra och jobba på sin kommunikation. 
  • Anonym (Solros)
    Postman skrev 2023-07-21 09:23:15 följande:
    Eller tvärt om. Det kanske är hon som ska anstränga sig lite och visa sig mer och se sin man så kanske han tycker hon är roligare att umgås med. Ligger hon med honom så lär han garanterat strunta fotbollen eller datorn.
    Men om han sitter framför datorn och hon flänger runt och ägnar sin fritid åt att fixa i hemmet och åt familjen så lär ju knappast någon ork finnas att dessutom orka leverera i sängkammaren. Det kan vara det omvända med- men ni finns ju studier som visar att män kopplar av när de kommer hem från jobbet medan kvinnans puls ökar när hon kommer hem från jobbet. Det måste finnas en ömsesidig respekt i relationen där man värnar om varandra och hjälps åt.

Kvinnor och män är olika. Kvinnor behöver må bra för att kunna ha sex. Män behöver sex för att kunna må bra. Generelllt.
  • Tyra myra
    Anonym (Solros) skrev 2023-07-22 15:03:06 följande:
    Men om han sitter framför datorn och hon flänger runt och ägnar sin fritid åt att fixa i hemmet och åt familjen så lär ju knappast någon ork finnas att dessutom orka leverera i sängkammaren. Det kan vara det omvända med- men ni finns ju studier som visar att män kopplar av när de kommer hem från jobbet medan kvinnans puls ökar när hon kommer hem från jobbet. Det måste finnas en ömsesidig respekt i relationen där man värnar om varandra och hjälps åt.

Kvinnor och män är olika. Kvinnor behöver må bra för att kunna ha sex. Män behöver sex för att kunna må bra. Generelllt.
    Tror inte att man kan generalisera någonting när det gäller samlivet. Vi har några nycklar och ännu färre verktyg för att hålla samlivet levande.  

Jag tror inte det skiljer så väldigt mycket mellan kvinnor och män utan vad som skiljer är hur vi pratar om det. 

Men vi har båda tappat bort EROTIKEN där vi kan mötas kvinnor och män. Där språket är detsamma och vi förstår varandra.
  • Postman
    Tyra myra skrev 2023-07-31 17:36:41 följande:
    Tror inte att man kan generalisera någonting när det gäller samlivet. Vi har några nycklar och ännu färre verktyg för att hålla samlivet levande.  

Jag tror inte det skiljer så väldigt mycket mellan kvinnor och män utan vad som skiljer är hur vi pratar om det. 

Men vi har båda tappat bort EROTIKEN där vi kan mötas kvinnor och män. Där språket är detsamma och vi förstår varandra.
    Precis. Håller med och som Mimosa86 uttryckte det, vi måste intressera oss för varandra och kommunicera. Men allt har blivit så märkligt krångligt idag vad det nu kan bero på, undra varför vi har tappat bort kommunikationen och erotiken. 🤔
  • Tyra myra
    Postman skrev 2023-07-31 17:44:54 följande:
    Precis. Håller med och som Mimosa86 uttryckte det, vi måste intressera oss för varandra och kommunicera. Men allt har blivit så märkligt krångligt idag vad det nu kan bero på, undra varför vi har tappat bort kommunikationen och erotiken. 🤔
    Något jag har reagerat på är hur många frågor om sex och samliv som ställs på forum som det här. Det verkar som om man hellre frågar molnet än kommunicerar partnern. 

Detta med att utforska sexualiteten tillsammans med sin partner verkar inte vara självklart.  Man vill på något sätt ha en färdig mall att gå efter. Man undrar över vad som är normalt och inte normalt. Man jämför sig med porrskådisar som om dess vore några förebilder.

Nej erotiken verkar föra en ytters tynande tillvaro åtminstone i detta forum.   
  • Anonym (Love)
    Tyra myra skrev 2023-07-21 19:00:09 följande:

När jag läser vad ni skriver i tråden så verkar det som om det är vår livsstil som tagit kål på erotiken. 

Vad tror ni är är det största problemet i vår livsstil och vad kan man i så fall göra åt det?

Är det ens ett problem?

I min värld är avsaknad av erotik inget som helst problem, och det är inget jag jag känner något behov alls att "lösa".

• Anonym (Mx)
    Tyra myra skrev 2023-07-20 21:31:11 följande:
    Vart har erotiken tagit vägen?

I flera trådar här på FL talar man om kvinnors och även mäns förlorade lust. När jag tänker på problemet och läser trådarna så verkar det som om erotik knappt existerar idag. 

Med erotik menar jag 
    Def;
    Erotik, från den grekiske guden Eros, är sexualitet som lägger tonvikten på de sinnliga, sensuella aspekterna av kärlekslivet. sv.wikipedia.org/wiki/Erotik

Alla vill väl inte göra som du, ha en annan sidan om.
Svar på tråden Vart har erotiken tagit vägen?