• menhallå

    Ensamstående insemination, regler om psykosocial förmåga och ekonomi

    Jag har bestämt mig för att jag ska skaffa barn på egen hand, och det skulle vara ganska skönt att kunna göra det på hemmaplan och inte behöva åka till Danmark för det... men jag blir fundersam om en del saker som står på Karolinskas lista på krav och liknande:

    De nämner att det inte ska finnas psykiska eller sociala hinder för föräldraskapet, och jag har två NPF-diagnoser (autism nivå 1 = asperger, och ADD), men har inte problem med empati och har god förmåga till "emotering". Vet någon om det är sådana diagnoser de menar, eller om det är andra problem som pågående beroende osv?

    Sedan är jag fundersam om ekonomi. Jag har betalningsanmärkningar som jag samlat på mig efter en period av fel- och övermedicinering, alltså händelser som är unika och inte kommer ske igen. Alla kronofogdenskulder kommer alltså vara borta när jag påbörjar, men det kommer att vara inom de 3åren innan de försvinner från en koll, och jag kommer ha en stadig inkomst över 300 000kr/år. Kan de neka mig på grund av tidigare skulder?

    Detta är inget jag rusar in pga det ovanstående och planerar så väl det går :)

  • Svar på tråden Ensamstående insemination, regler om psykosocial förmåga och ekonomi
  • Anonym (Faster/moster)

    Jag har syskonbarn med dessa diagnoser, jag gillar dessa ungdomar men kan samtidigt se deras svårigheter.
    Min personliga uppfattning är att du tar på dig för stort ansvar att som ensamstående uppfostra ett barn under dina premisser.
    Diagnoser går ju ofta i arv, tänk att du med din ADD ska ta hand om en unge i 20 år som kanske är överaktiv och stökig, inte vill sova mm.
    Myndigheterna kommer inte godkänna dig i dagsläget.

  • Anonym (Va)
    Anonym (Faster/moster) skrev 2023-07-16 21:50:36 följande:

    Jag har syskonbarn med dessa diagnoser, jag gillar dessa ungdomar men kan samtidigt se deras svårigheter.
    Min personliga uppfattning är att du tar på dig för stort ansvar att som ensamstående uppfostra ett barn under dina premisser.
    Diagnoser går ju ofta i arv, tänk att du med din ADD ska ta hand om en unge i 20 år som kanske är överaktiv och stökig, inte vill sova mm.
    Myndigheterna kommer inte godkänna dig i dagsläget.


    Men vadå i dagsläget? De kommer väl aldrig godkänna ts isf om det är pga diagnoserna?

    Ts, det är väl bara att chansa! Om du inte har några större besvär av dina diagnoser kan du vara ganska ärlig kring den biten.
  • Anonym (g)

    Det som jag funderar på är inte NPF för det i sig bör ej utesluta dig utan fel/övermedicinering som orsakat skulder? Av vad?

  • SweeneyTodd
    Anonym (Faster/moster) skrev 2023-07-16 21:50:36 följande:

    Jag har syskonbarn med dessa diagnoser, jag gillar dessa ungdomar men kan samtidigt se deras svårigheter.
    Min personliga uppfattning är att du tar på dig för stort ansvar att som ensamstående uppfostra ett barn under dina premisser.
    Diagnoser går ju ofta i arv, tänk att du med din ADD ska ta hand om en unge i 20 år som kanske är överaktiv och stökig, inte vill sova mm.
    Myndigheterna kommer inte godkänna dig i dagsläget.


    Jag håller inte med. 

    Klart att en ensamstående kan ta hand om en person med NPF. 
  • Anonym (Tess)
    SweeneyTodd skrev 2023-07-17 07:04:24 följande:
    Jag håller inte med. 

    Klart att en ensamstående kan ta hand om en person med NPF. 
    Nu var det ju inte bara det att ts kan få ett barn med npf. Ts verkar själv ha npf.
    Då är det ganska mycket att ta på sig.
    Det finns en podd som heter Jag vill ha barn. Där finns bl.a. avsnitt där man intervjuar en kvinna som gör dessa utredningar. Lyssna gärna på det.
    Det är inte för att vara taskig som man ibland avråder utan för att personen själv ska förstå vilket nätverk man kan behöva skapa kring sig själv.
    Jag är inte helt säker på att ts skulle få blankt nej men det kan behövas diskussion och dialog kring det här så att det finns en plan. 
  • Anonym (g)
    Anonym (Tess) skrev 2023-07-17 07:53:16 följande:
    Det är inte för att vara taskig som man ibland avråder utan för att personen själv ska förstå vilket nätverk man kan behöva skapa kring sig själv.
    Personen var uppenbart taskig.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (g) skrev 2023-07-17 08:10:17 följande:
    Personen var uppenbart taskig.
    Personen i forumet kanske. Men nu var det psykologen som gör utredningen jag avsåg. Vilket du säkert också förstår. Får man veta att man inte är godkänd för att gå vidare i processen så finns det skäl för det.
  • Anonym (vfr)
    Anonym (g) skrev 2023-07-17 08:10:17 följande:
    Personen var uppenbart taskig.
    Vem?
  • Anonym (g)
    Anonym (Tess) skrev 2023-07-17 08:16:44 följande:
    Personen i forumet kanske. Men nu var det psykologen som gör utredningen jag avsåg. Vilket du säkert också förstår. Får man veta att man inte är godkänd för att gå vidare i processen så finns det skäl för det.
    Aw. Prata ner till mig mera för att jag antog att du spann vidare på ett annat inlägg. Det finns många med NPF som får gå vidare i processen, de kan inte utesluta enbart pga det. Därav att jag undrade vad orsaken till skulderna var.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Tess) skrev 2023-07-17 07:53:16 följande:
    Nu var det ju inte bara det att ts kan få ett barn med npf. Ts verkar själv ha npf.
    Då är det ganska mycket att ta på sig.
    Det finns en podd som heter Jag vill ha barn. Där finns bl.a. avsnitt där man intervjuar en kvinna som gör dessa utredningar. Lyssna gärna på det.
    Det är inte för att vara taskig som man ibland avråder utan för att personen själv ska förstå vilket nätverk man kan behöva skapa kring sig själv.
    Jag är inte helt säker på att ts skulle få blankt nej men det kan behövas diskussion och dialog kring det här så att det finns en plan. 
    Sluta framställ dina åsikter som fakta! Nej, det är inte alls säkert att det är mycket att ha barn bara för att man har NPF själv, det beror helt på hur man upplever det och ts verkar inte ha särskilt allvarliga besvär så det lär kunna gå ungefär lika bra som för vilken ensamstående som helst. Du är antingen fördomsfull eller oinsatt. Sluta lyssna på poddar och umgås med NPF-personer istället så lär du dig så mycket mer! Sedan det där med nätverk, bra att informera men det ska absolut inte vara något krav att uppfylla för att få skaffa barn. Det finns de som inte har några människor alls omkring sig och ändå klarar av att vara föräldrar.
Svar på tråden Ensamstående insemination, regler om psykosocial förmåga och ekonomi