Ensamstående insemination, regler om psykosocial förmåga och ekonomi
Jag har bestämt mig för att jag ska skaffa barn på egen hand, och det skulle vara ganska skönt att kunna göra det på hemmaplan och inte behöva åka till Danmark för det... men jag blir fundersam om en del saker som står på Karolinskas lista på krav och liknande:
De nämner att det inte ska finnas psykiska eller sociala hinder för föräldraskapet, och jag har två NPF-diagnoser (autism nivå 1 = asperger, och ADD), men har inte problem med empati och har god förmåga till "emotering". Vet någon om det är sådana diagnoser de menar, eller om det är andra problem som pågående beroende osv?
Sedan är jag fundersam om ekonomi. Jag har betalningsanmärkningar som jag samlat på mig efter en period av fel- och övermedicinering, alltså händelser som är unika och inte kommer ske igen. Alla kronofogdenskulder kommer alltså vara borta när jag påbörjar, men det kommer att vara inom de 3åren innan de försvinner från en koll, och jag kommer ha en stadig inkomst över 300 000kr/år. Kan de neka mig på grund av tidigare skulder?
Detta är inget jag rusar in pga det ovanstående och planerar så väl det går :)