• menhallå

Ensamstående insemination, regler om psykosocial förmåga och ekonomi

Jag har bestämt mig för att jag ska skaffa barn på egen hand, och det skulle vara ganska skönt att kunna göra det på hemmaplan och inte behöva åka till Danmark för det... men jag blir fundersam om en del saker som står på Karolinskas lista på krav och liknande:

De nämner att det inte ska finnas psykiska eller sociala hinder för föräldraskapet, och jag har två NPF-diagnoser (autism nivå 1 = asperger, och ADD), men har inte problem med empati och har god förmåga till "emotering". Vet någon om det är sådana diagnoser de menar, eller om det är andra problem som pågående beroende osv?

Sedan är jag fundersam om ekonomi. Jag har betalningsanmärkningar som jag samlat på mig efter en period av fel- och övermedicinering, alltså händelser som är unika och inte kommer ske igen. Alla kronofogdenskulder kommer alltså vara borta när jag påbörjar, men det kommer att vara inom de 3åren innan de försvinner från en koll, och jag kommer ha en stadig inkomst över 300 000kr/år. Kan de neka mig på grund av tidigare skulder?

Detta är inget jag rusar in pga det ovanstående och planerar så väl det går :)

• Svar på tråden Ensamstående insemination, regler om psykosocial förmåga och ekonomi
  • Anonym (Va)
    Tow2Mater skrev 2023-07-17 16:52:08 följande:
    Jag addresserade det som sas generellt om Personlig lämplighet och vad det kan omfatta, därav ser du att jag sa t ex. Det är inte spekulation om TS, alls.
    Haha men dra inte upp det då om det inte gäller ts Skrattande Det är trots allt just hennes situation vi diskuterar.
  • Anonym (Va)
    enmamma skrev 2023-07-17 16:48:13 följande:
    Oj vad vi spekulerar!
    Undrar om TS vill svara.
    Det vi vet är att  TS inte har något sparkapital.
    Har hon en låg inkomst lär det svårt ekonomiskt men hon kan ju ha 50000 i månadslön, va vet jag.
    Ts har beskrivit sin ekonomiska situation i trådstarten så nej, inte 50k i månaden men däremot ca 25k och skuldfri. Är sparkapital också ett krav för att få skaffa barn på egen hand nu...?
  • Tow2Mater
    Anonym (Va) skrev 2023-07-17 16:56:40 följande:
    Haha men dra inte upp det då om det inte gäller ts Skrattande Det är trots allt just hennes situation vi diskuterar.
    Ingen vet exakt vad som gäller just TS, eftersom det är sjukvården som utreder.
  • LumaMMXXIII

Hej Ts! 

Man blir verkligen granskad under lupp. Min syster gjorde denna resa, hon är höginkomsttagare, välutbildad, inga diagnoser eller sjukdomar. Enligt oss anser vi oss har ett stort socialt stöd etc. Men hon höll på att bli nekad för att hon sökt samtalsstöd en gång två år tidigare för att prata om en vän som tagit livet av sig. Det räckte för ett nej, hon fick överklaga och bestrida och fick igenom det sen. Sen var det också ljumma frågetecken kring social situation där vårt nätverk inte var ?stort? vilket vi tyckte var konstigt, stora familjer, mkt kusiner, många generationer i livet där vi umgicks tätt med vänner och familjer. 

Så dom går igenom hela din journal, det gjorde dom med min syrra. 

• Anonym (Va)

Man kan också åka till Danmark.... Processen kanske är lättare där?

• Jemp
    SweeneyTodd skrev 2023-07-17 15:10:30 följande:
    Nej. Vart har du den? 
    Den är uppe i högra hörnet över varje inlägg.
  • menhallå
    Anonym (Faster/moster) skrev 2023-07-16 21:50:36 följande:

Jag har syskonbarn med dessa diagnoser, jag gillar dessa ungdomar men kan samtidigt se deras svårigheter.
    Min personliga uppfattning är att du tar på dig för stort ansvar att som ensamstående uppfostra ett barn under dina premisser.
    Diagnoser går ju ofta i arv, tänk att du med din ADD ska ta hand om en unge i 20 år som kanske är överaktiv och stökig, inte vill sova mm.
    Myndigheterna kommer inte godkänna dig i dagsläget.

Hmm jag vet inte hur mycket jag ska lyssna på detta då vi alla är otroligt unika. Jag har inget emot att få ett barn med ADD eller autism, vi har lika mycket rätt att existera
  • menhallå
    LumaMMXXIII skrev 2023-07-17 17:01:42 följande:

Hej Ts! 

Man blir verkligen granskad under lupp. Min syster gjorde denna resa, hon är höginkomsttagare, välutbildad, inga diagnoser eller sjukdomar. Enligt oss anser vi oss har ett stort socialt stöd etc. Men hon höll på att bli nekad för att hon sökt samtalsstöd en gång två år tidigare för att prata om en vän som tagit livet av sig. Det räckte för ett nej, hon fick överklaga och bestrida och fick igenom det sen. Sen var det också ljumma frågetecken kring social situation där vårt nätverk inte var ?stort? vilket vi tyckte var konstigt, stora familjer, mkt kusiner, många generationer i livet där vi umgicks tätt med vänner och familjer. 

Så dom går igenom hela din journal, det gjorde dom med min syrra. 

Intressant, tack! Ja det är lustigt hur de ser ner på att få hjälp med det kämpiga när det borde vara något de ser bra på för det är ju någon som visat att de tar sitt mående på allvar. Jag hoppas att eftersom mina ?besvär? då kommer vara ett antal år i bagaget och jag nu har bra koll på dem att de kan se bortom det. Har hört med andra som gått igenom det nu och de har blivit godkända trots olika erfarenheter. Men man vet ju inte fören man går igenom det?
  • menhallå
    Anonym (g) skrev 2023-07-17 00:12:25 följande:

Det som jag funderar på är inte NPF för det i sig bör ej utesluta dig utan fel/övermedicinering som orsakat skulder? Av vad?

Jag fick medicin för ångest som gjorde mig deprimerad, vilket gjorde att de höjde dosen om och om igen tills jag var helt handlingsförlamad och inte kunde förmå mig att göra något, inte ens betala räkningar. Det var som natt och dag att sluta med den medicinen. 
  • menhallå
    Anonym (Tess) skrev 2023-07-17 07:53:16 följande:
    Nu var det ju inte bara det att ts kan få ett barn med npf. Ts verkar själv ha npf.
    Då är det ganska mycket att ta på sig.
    Det finns en podd som heter Jag vill ha barn. Där finns bl.a. avsnitt där man intervjuar en kvinna som gör dessa utredningar. Lyssna gärna på det.
    Det är inte för att vara taskig som man ibland avråder utan för att personen själv ska förstå vilket nätverk man kan behöva skapa kring sig själv.
    Jag är inte helt säker på att ts skulle få blankt nej men det kan behövas diskussion och dialog kring det här så att det finns en plan. 
    Alla personer med NPF har olika problematik som skapar olika problem och hinder. Jag vet själv med mig vad dessa styrkor och svagheter är hos mig, och med ADHD medicin är jag ganska ?normal?, i vardagslivet gör rutiner och tydlighet mycket. Rutiner försvinner mycket med en ny bebis, men bebisar mår bra av rutiner de med 
Svar på tråden Ensamstående insemination, regler om psykosocial förmåga och ekonomi