• Anonym (Va)

Ensamstående insemination, regler om psykosocial förmåga och ekonomi

Anonym (Faster/moster) skrev 2023-07-16 21:50:36 följande:

Jag har syskonbarn med dessa diagnoser, jag gillar dessa ungdomar men kan samtidigt se deras svårigheter.
    Min personliga uppfattning är att du tar på dig för stort ansvar att som ensamstående uppfostra ett barn under dina premisser.
    Diagnoser går ju ofta i arv, tänk att du med din ADD ska ta hand om en unge i 20 år som kanske är överaktiv och stökig, inte vill sova mm.
    Myndigheterna kommer inte godkänna dig i dagsläget.

Men vadå i dagsläget? De kommer väl aldrig godkänna ts isf om det är pga diagnoserna?

Ts, det är väl bara att chansa! Om du inte har några större besvär av dina diagnoser kan du vara ganska ärlig kring den biten.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Tess) skrev 2023-07-17 07:53:16 följande:
    Nu var det ju inte bara det att ts kan få ett barn med npf. Ts verkar själv ha npf.
    Då är det ganska mycket att ta på sig.
    Det finns en podd som heter Jag vill ha barn. Där finns bl.a. avsnitt där man intervjuar en kvinna som gör dessa utredningar. Lyssna gärna på det.
    Det är inte för att vara taskig som man ibland avråder utan för att personen själv ska förstå vilket nätverk man kan behöva skapa kring sig själv.
    Jag är inte helt säker på att ts skulle få blankt nej men det kan behövas diskussion och dialog kring det här så att det finns en plan. 
    Sluta framställ dina åsikter som fakta! Nej, det är inte alls säkert att det är mycket att ha barn bara för att man har NPF själv, det beror helt på hur man upplever det och ts verkar inte ha särskilt allvarliga besvär så det lär kunna gå ungefär lika bra som för vilken ensamstående som helst. Du är antingen fördomsfull eller oinsatt. Sluta lyssna på poddar och umgås med NPF-personer istället så lär du dig så mycket mer! Sedan det där med nätverk, bra att informera men det ska absolut inte vara något krav att uppfylla för att få skaffa barn. Det finns de som inte har några människor alls omkring sig och ändå klarar av att vara föräldrar.
  • Anonym (Va)
    Tow2Mater skrev 2023-07-17 14:44:19 följande:
    Men frågan är ju vad sjukvården ska beakta - barns bästa. Det finns inget som hindrar en kvinna från att bli gravid genom samlag. Men att bli gravid med hjälp av sjukvården är ingen rättighet.
    Ett socialt nätverk är ingen garanti för att man skulle ha någon nytta av det, på samma sätt som många klarar sig utan ett sådant också. Ska vi ta fram spåkulan också när vi ändå är igång, eller borde vården kanske fokusera mer på personlig lämplighet snarare än på hur många kompisar mamma har?
  • Anonym (Va)
    Tow2Mater skrev 2023-07-17 15:19:25 följande:
    Personlig lämplighet omfattar ju både psykiska och sociala saker, där t ex nätverk (som ju blir ännu viktigare om man är själv som förälder) omfattas av den sociala biten. Och att sjukvården t ex ska hjälpa en icke-ekonomiskt stabil person att bli förälder för att genast försörjas med försörjningsstöd vore ju absurt; det måste ju finnas krav på viss ekonomisk stabilitet för barnets bästa (sen vilka de kraven är vet jag inte).
    Det finns aldrig garantier, men man behöver ingen spåkula för att med ganska stor sannolikhet kunna se att risken ökar markant med vissa riskfaktorer.
    Nej, man blir inte en bättre eller sämre förälder beroende på vilket socialt nätverk man har (undantaget knarkare osv så klart). Varifrån får du tanken att ts skulle behöva försörjningsstöd...? Hon har en helt ok årsinkomst när hon blivit skuldfri, vilket kommer att bli innan hon isf skaffar barn. Snacka om att måla fan på väggen och hitta på egna omständigheter.
  • Anonym (Va)
    Tow2Mater skrev 2023-07-17 16:52:08 följande:
    Jag addresserade det som sas generellt om Personlig lämplighet och vad det kan omfatta, därav ser du att jag sa t ex. Det är inte spekulation om TS, alls.
    Haha men dra inte upp det då om det inte gäller ts Skrattande Det är trots allt just hennes situation vi diskuterar.
  • Anonym (Va)
    enmamma skrev 2023-07-17 16:48:13 följande:
    Oj vad vi spekulerar!
    Undrar om TS vill svara.
    Det vi vet är att  TS inte har något sparkapital.
    Har hon en låg inkomst lär det svårt ekonomiskt men hon kan ju ha 50000 i månadslön, va vet jag.
    Ts har beskrivit sin ekonomiska situation i trådstarten så nej, inte 50k i månaden men däremot ca 25k och skuldfri. Är sparkapital också ett krav för att få skaffa barn på egen hand nu...?
  • Anonym (Va)

Man kan också åka till Danmark.... Processen kanske är lättare där?

Svar på tråden Ensamstående insemination, regler om psykosocial förmåga och ekonomi