Anonym (Rådvill) skrev 2023-07-14 19:33:17 följande:
Jag har sagt till pappan flera gånger att han kan träffa sonen efter jobbet, en vardag utan övernattning så de ändå upprätthåller en relation.
Jag har sagt att han får anstränga sig om han vill fortsätta ha en relation med sitt barn. Händer ingenting.
Jag tänker för sonens skull att det är bra att ha en viss relation med sin pappa. Man behöver båda sina föräldrar.
Ursäkta men vad du (mamman) tycker är bra för honom här ska inte dominera. Sonen vet vad som är bäst för honom i det här läget och det ska ni båda respektera. Tvinga inte på honom den andre föräldern.
Tydligt att sonen vill ta till en annan taktik än den du vill, eller fadern vill. Ibland vet inte föräldrar bäst bara för de är vuxna och har sina egna motiv.
Ni riskerar båda att han tar distans till er båda om ni fortsätter så här. Som sagt jag tänkte hoppa av skolan, senare tänkte jag flytta hem till en betydligt äldre pojkvän bara för att. Jag hade väldigt bråttom att bli vuxen. Stötta honom istället fullt ut.
Om sonen längre fram vill ha kontakt så kan han sträcka ut handen då. Tror inte någon av er fullt ut förstår hur det är att vara i er sons sits. Även om ni inte förstår det så ska ni respektera hans beslut. Det är inte hans fel att ni inte förstår. Han ska inte behöva ödsla hans energi för att få er att fatta.
Vet hel del familjemedlemmar som sagt som valt att inte ha kontakt med varandra. Även om det hade gjort det smidigare för andra och tycker si och tycker så om det hela så är det inte andra det gäller. Viljan måste finnas där, den kan ni inte pracka på.
Hade jag varit din son så hade jag brutit all kontakt med pappan för allt som hänt och för att jag hade känt för det. Tycker det är fruktansvärt att andra ska tvinga på honom ett umgänge med en person som kallar sig hans pappa och som inte alls är en egentligen. Din son uppvisar stor integritet och håller själv på att bli en man. För honom att stänga dörren till den där är ett viktigt steg i hans utveckling. Han väljer att vara någon annan än du eller någon annan är. Det är hans val.
Sen om pappan kanske skäms och är arg för det inför sin familj släkt och arbetskamrater eller vem som nu än får veta det och ger dig skulden för det så får det väl vara så, gå fan inte på tå för den. Låt nu din son ha den stake han har och blanda dig inte i hans beslut. Du hade valt en sån pappa att fortfarande ha kontakt med, det får stå för dig, det är ditt val. Han väljer annat. Kanske har du gått på tå för länge för den där karln så du är lite för rädd för att stå upp mot honom, men jag hoppas din son kan det, om han vill göra det ska du inte stå i hans väg. Han kommer må mycket bättre efter eller så får han testa hur han mår under tiden, om utifall han ångrar sig.