• Anonym (Jo)

Sonen och hans far

Anonym (Rådvill) skrev 2023-07-14 09:35:20 följande:

Nu är pojken stor och fattar att pappa inte är intresserad och säger att de inte har någon relation , det känns inte som en riktig pappa, pappa hör sällan av sig osv.

Har försökt påtala detta för pappan men han vänder på det och säger att jag gör allt för att han (pappan) ska må dåligt och att jag är elak. 

Sommarumgänget blir ett par dagar istället för en måna. Sonen vill inte längre va hos pappa på grund av ovanstående. 

Ska jag säga till pappan vad sonen sagt eller bara acceptera som det är? 

Du kan säga till pappan att sonen inte vill vara där pga att han känner att de inte har någon relation. Du informerar om läget helt enkelt. Börjar han anklaga dig så svara bara: "Tyvärr, det är så han känner. Nu vet du läget, vi får se hur det blir längre fram i höst."

Om sonen inte vill umgås med pappan så ska det alltid respekteras. Pappan får skylla sig själv.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Rådvill) skrev 2023-07-14 19:33:17 följande:

Jag har sagt till pappan flera gånger att han kan träffa sonen efter jobbet, en vardag utan övernattning så de ändå upprätthåller en relation.

Jag har sagt att han får anstränga sig om han vill fortsätta ha en relation med sitt barn. Händer ingenting. 

Jag tänker för sonens skull att det är bra att ha en viss relation med sin pappa. Man behöver båda sina föräldrar.

Ja, men du kan inte tvinga fram en relation som ingen av dem vill ha. Sonen ville nog det en gång i tiden, han sörjer nog att hans pappa inte finns där som han borde, men du kan inte tvinga pappan att bete sig bättre, det vet du. Du kan leda en häst till vatten osv.

Sedan det där med att behöva, ja det svider att inte ha båda sina föräldrar men för din sons utveckling är ändå det viktiga att ha sunda manliga förebilder, måste inte vara just pappan. Kan vara bra att veta.
  • Anonym (Jo)
    EpicF skrev 2023-07-14 19:43:29 följande:
    Jodå, är alltid bra att ha båda föräldrarna. Men en förälder som den pappan verkar vara är inget att ha. Och om sonen inte vill träffa honom eller ha en relation med son pappa så får du och pappan faktiskt acceptera det. 
    Håller med. I en del fall är det värre att ha en dålig pappa än ingen alls.
Svar på tråden Sonen och hans far