Sonen och hans far
Vill sonen ens träffa sin pappa mer? Har han rätt att säga tack, men nej tack, det räcker nu? Kan man i så fall tillgodose honom detta?
Det finns barn och vuxna som av olika anledningar väljer att bryta med pappan eller mamman. Pappan får stå sitt eget kast. Senare i livet kanske om sonen vill kan han då återta kontakt om pappan skulle vara öppen för det?
När jag var i en viss ålder (mina föräldrar var skilda) så hände det att jag bodde mer hos den ena föräldern än den andre för jag ville helt enkelt inte då ha kontakt med den andre föräldern. Vet att den ena föräldern ringde, skrev brev och att den andre föräldern sa i telefon till den andre att jag inte ville komma till telefonen. Nu löste vi det sedan, och det är inte samma situation som din son befinner sig i och har gjort under hela sitt liv.
Just tonåren minns jag var en tid när jag på ett annat sätt gick igenom mycket känslor och såg på vad som hänt med mina föräldrars relation, splittring med helt andra ögon än innan när jag bara funnit mig i det som barn gör. Jag behövde bli respekterad för vad jag gick igenom.
Jag hoppas det inte behöver gå så långt som att sonen i desperation kanske tar till att hoppa av skolan, får någon lågavlönat jobb bara för att han ska få bo i egen lya och bli då äntligen respekterad för att han inte vill träffa fadern. Det ska inte behöva gå så långt, menar jag. Inte att du är den då som skulle pusha honom till det, men jag vet att jag själv tänkte att är det det jag behöver göra för att min röst (äntligen) ska räknas, för att jag ska bli sedd som vuxen?
Tycker sonen får meddela sin pappan att han inte vill träffa honom och att han får respektera det. Om ifall du får skulden för det och ni måste gå via någon laglig instans så får ni göra det så får pappan den vägen få veta att oavsett bakgrunden till sonens beslut så får han respektera sonens beslut att inte vilja ha mer kontakt med honom.
Finns de vuxna som är sena uppvakna syndare och ska då spela hjälten i sin egen historia och tycker att de då ska göra allting rätt i sin relation till sina barn, men det innebär också att man får respektera att kanske sonen inte vill bli övertalad till just det, kanske inte vill ha den där relationen. Att för många tåg har gått.