• Anonym (Sol)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (hej) skrev 2023-08-03 23:02:52 följande:
    Jag startade tråden för att sätta fokus på personer som dig som hatar incels utan att de har gjort något fel. Personer som sprider hatiska budskap om incels, nedvärderar de som människor och hävdar att de är usla människor.

Innan jag startade tråden trodde jag faktiskt inte att det fanns så mycket hat mot incels. Jag trodde att de flesta skulle svara att något i stil med att de inte bryr sig om incels och att det är ointressant för dem.

Nu har jag förstått att det finns ett enormt förakt mot ensamma män. Denna stigmatisering av incels bidrar (precis som du säger) till att öka deras utanförskap och försvårar för dem att träffa en partner. Bara för att en man är ensam och sexuellt inaktiv antas det av samhället att den mannen är en dålig person med dåliga värderingar.

Jag uppmanar alla er med fördomar om incels att läsa på för att göra er själva mer bildade.

www.dn.se/ledare/emma-hoen-bustos-har-ni-som-hanar-incels-sjalva-provat-att-leva-utan-sex/

www.aftonbladet.se/nyheter/a/rEkR3a/sommarprataren-stefan-krakowski-svarar-pa-nina-rungs-incelkritik

Varför blandar du ihop incels och ensamma män?

Incels är män som skyller sitt uteblivna sexliv på kvinnor, som hatar kvinnor och i enstaka fall har skadat och dödat kvinnor. Det är dessa män som många i tråden föraktar och tar starkt avstånd ifrån.

Sedan blandar du in vanliga ensamma män i detta dom om det är samma grupp av män. När vi kommenterar om incels så tar du det som påhopp på vanliga ensamma män? Varför? 

Jag tror du gör det för att du vill provocera fram ett hat mot ensamma män, och att det samhälletS fel att de inte får någon kvinna. 

• Anonym (Sol)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-04 08:24:45 följande:

Ni som diskuterar kring detta ämne vill så gärna kategorisera dessa män. Incel eller ensamma singlar? Mår man bättre av att tro att världen är svart eller vit?

Verkligheten är att dom flesta är någonstans därimellan.

Om man inte benar ut vilKen grupp man pratar om blir det ju som i denna tråd. Vi som ogillar incels får påhopp om att vi hatar ensamma män. 

En incel är en man som skyller på kvinnor, hatar kvinnor och ibland skadar och t om dödar kvinnor. 

Så ja, det är viktigt att göra skillnad på vilken grupp man pratar om. Annars springer man bara TS ärende. Hans agenda med tråden är att locka fram hat mot ensamma män. 

Och ärligt talat spelar du i samma lag dom TS även om du lindar in det bättre. 

• Anonym (Sol)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-04 08:43:07 följande:
    På vissa plan förstår jag TS och på vissa plan förstår jag vad kvinnorna i tråden menar. Men att jag skulle tillhöra samma, det är där du tolkar situationen fel.

Det är just detta jag pratar om, att världen inte är svart eller vit, dom flesta är där emellan. Men det blir arbetsamt för hjärnan när inte världen delas in i onda och goda. Det är även jobbigt för dom flesta när man inte kan dela in i vi och dom.

Fast det konstiga är ju att du inte invänder mot de inlägg där kvinnor utpekas som stereotyper som alla beter sig likadant, eller inlägg för män talar om hur kvinnor är och tänker. 

Det är inte bara det som man skriver som säger något om en person utan även de inlägg där man inte svarar utan låter det stå oemotsagt. 

Så du som säger att du förstår båda sidor visar det inte. De flesta andra visar tydligt i svar att de känner förakt mot incels, dvs män som hatar kvinnor men att de inte har något emot ensamma män. 

Att du flera gånger dessutom måste förklara att du har förståelse för båda sidor visar att du inte är tydlig. Du vill liksom inte fördöma män som hatar kvinnor, men du kan inte stå för det. 

• Anonym (Sol)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-04 11:33:56 följande:

Till sol - jag tror att andelen män som hatar kvinnor är marginell om man jämför med män som känner frustration över sin situationen och tappar framtidstro.

Jag har även varit tydlig med att man inte kan tvinga någon till något. Speciellt inte relationer. Alla är fria att välja eller välja bort.

Sen ska man väl inte generalisera, men för att kunna diskutera olika fenomen behöver man generalisera litegrann åtminstone. Jag generaliserar inte kvinnor i närheten av i vilken utsträckning några här generaliserar incels.

När jag generaliserar utgår jag dessutom från något slags snitt, beroende på vilket beteende vi diskuterar. När några här diskuterar incels upplever jag att man generaliserar utifrån de mest extrema incels/ofrivilliga singlar.

Just därför är det viktigt att klargöra vilken grupp man pratar om. Tråden handlar om incels, dvs män som hatar kvinnor och skyller på kvinnor. Att då som du och TS blanda in ensamma män blir fel, eftersom ni anklagar oss för att dra alla ensamma män över en kam. Vilket vi inte gör. 

Varför vill ni blanda ihop korten, varför inte diskutera ämnet för tråden och hålla er till den gängse definitionen av incel? 

• Anonym (Sol)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-04 14:03:30 följande:

Jag googlade lite precis och läste att de 3 största incelsforumen hade totalt 20000 användare tillsammans. Ca 5 procent av dessa var svenskar.

Om man tar dessa 1000 svenskar och dividerar det med antalet singlar(2,3milj), där endast hälften är män så får man efter avrundning fram att det finns 0,09% av dessa manliga singlar är incels per definition. Det är alltså 9 hundradelars procent.

Visst, om vi pratar om dessa som visar aktivt hat mot kvinnor är jag med dig. Jag har diskuterat den växande skaran frustrerade singlar, och däribland några av mina vänner.

Men du har rätt i sak om vi pratar om dessa 0,09% av manliga singlar i Sverige. Dock tror jag att det finns minst 0,09% kvinnor som i sin tur hatar män. Samhället kan ju inte styras av denna lilla skara.

Det som behöver diskuteras är i så fall den växande skara frustrerade singelkillar, men det kanske egentligen, om vi ska vara korrekta, vara en annan tråd.

Starta då en egen tråd om det. TS handlar om incels. 
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-04 20:40:25 följande:
    Nej, det tänker jag inte göra. Varför skulle jag göra det?

Om du nu är som du skriver här, en vanlig hygglig kille som gillar kvinnor och har bra förslag, så varför inte prata med andra? Du vill ju förändra samhällets syn på dejting och relationer. 

Eller är du bara en bitter incel med för stor offerkofta?

• Anonym (Sol)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-05 17:26:28 följande:
    Budskapet är att det behövs inte ansträngas något. Tycker du det är fel att jag får sex utan ansträngning? Du frågade mig om jag tycker incels ska kunna vara passiva och få sex, som om det skulle vara något fel med det som jag gjorde.
    Du menar att alla kan få sex med minimal ansträngning, för att det funkar för dig?
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-05 17:44:18 följande:
    Jag tycker inte att det är något fel med det. Vissa i tråden har skrivit som om man måste anstränga sig för att förtjäna sex, man får inget gratis, man måste jobba för att få vad man vill ha.

Och du förstår alltså inte att det kan vara så för vissa? 

• Anonym (Sol)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-05 18:32:21 följande:
    Vilka? Jag vet då ingen. Däremot vet jag de som har kämpat men ändå inte fått resultat.
    Är du släkt med signaturen (?)? 
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-05 18:36:07 följande:
    Det är andra i tråden som verkar tro att man måste anstränga sig, det var det jag menade.
    Vi pratar om incels, vilket du inte är. Så vad har din erfarenhet för relevans?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?