• Anonym (Til)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (hej) skrev 2023-08-02 18:24:21 följande:
    Vi hade tvångsterilisering för transpersoner i Sverige fram tills för 10 år sen. Jag tror inte att man pratade om att det var odemokratiskt när man tog bort, utan bara att det var fel. Det infördes från början genom ett demokratiskt fattat beslut och därför kan lagen i sig inte ha varit odemokratisk.

En åsikt är inte odemokratisk bara för att man tycker annorlunda.
    Fast varför skulle det enligt ditt synsätt vara fel att vilja utjämna skillnader mellan män och kvinnor gällande reproduktion? Det är väl att utjämna skillnader du vill?
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 18:18:33 följande:
    Det viktiga är inte att alla människor får ha sex. Sex är ingen rättighet. Det viktiga är att alla har samma förutsättningar att ha sex oberoende av sitt kön. Man måste fortfarande anstränga sig, men det ska inte vara ouppnåeligt.

Mansöverskottet handlar till stor del om invandringen och den debatten är inte relevant för den här tråden.
    Alla män kommer fortfarande inte att kunna få monogama förhållanden, de är för många. Så du accepterar ändå att vissa blir utan? Varför är det okej då?
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 18:28:17 följande:
    Varför skulle sterilisering behövas när det finns kondomer? Vill man inte ha barn behöver inte få barn, man kan göra abort. Det är inget riktigt problem.
    Men varför ska män ha privilegiet att inte behöva ta några konsekvenser av att göra kvinnor gravida? Självklart måste män ge upp det privilegiet gentemot kvinnor. Det är ju så du tycker?
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 18:28:17 följande:
    Varför skulle sterilisering behövas när det finns kondomer? Vill man inte ha barn behöver inte få barn, man kan göra abort. Det är inget riktigt problem.
    Med sterilisering skulle antalet oönskade graviditeter bli i princip noll. Kvinnor skulle aldrig ens behöva gå igenom aborter. Och män skulle få ge upp ett privilegium gentemot kvinnor, det är väl bara rättvist i så fall? Eller trodde du att det bara var kvinnor som hade privilegier kanske?
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 18:30:03 följande:
    Om en man vill transplantera in en konstgjord livmoder får han väl göra det. Har dock aldrig hört talas om det.
    Det måste ju lagstiftas, såklart. Vi vill ju utjämna alla skillnader mellan könen och göra det rättvist. Vi vill såklart inte att det ena könet ska ha en massa privilegier som det andra könet inte gar. Rättvist ska det vara.
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 18:33:46 följande:
    De är ju skyldiga att betala underhåll och det beloppet kanske behöver höjas. Kvinnan behöver inte heller behålla barnet mot sin vilja.
    Det bästa är att 0 aborter sker. Det kan bara uppnås genom obligatorisk vasektomi för män. Då behöver män aldrig heller betala underhåll.
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 18:35:57 följande:
    Ja, mänskligheten skulle försvinna. Tänkte du inte på det?

Det här är så konstigt. Jag har aldrig hävdat att bara kvinnor har privilegier. Sluta tillskriva mig åsikter som jag inte har.
    Självklart skulle männen få lämna sperma i en bank innan de steriliserades. På det sättet skulle 100% av alla graviditeter vara önskade. Antalet aborter 0. Och sen kunde varje par bestämma om kvinnan eller mannen skulle bära barnet. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 18:37:19 följande:
    Du gör bara dig själv löjlig nu när du pratar om ett icke-problem.
    Oönskade graviditeter är inte ett icke-problem. Fråga kvinnor i din omgivning om de hellre skulle vilja slippa ta ställning till en oönskad graviditet än att behöva göra en abort. 

På vissa håll i världen är det inte ens tillåtet att göra abort. Hur kan du påstå att det är ett icke-problem? Har du frågat kvinnor? 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-02 18:47:54 följande:
    Det finns manliga preventivmedel i form av kondomer, alltså kan du inte hävda att det bara är kvinnor som har ansvaret för oönskade graviditeter.
    ...som väldigt många män väljer att inte använda. Dessutom är kondom inte helt hundra. Men du kanske räknar med att kvinnan löser det med en abort, om olyckan är framme. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-03 23:02:52 följande:
    Jag startade tråden för att sätta fokus på personer som dig som hatar incels utan att de har gjort något fel. Personer som sprider hatiska budskap om incels, nedvärderar de som människor och hävdar att de är usla människor.

Innan jag startade tråden trodde jag faktiskt inte att det fanns så mycket hat mot incels. Jag trodde att de flesta skulle svara att något i stil med att de inte bryr sig om incels och att det är ointressant för dem.

Nu har jag förstått att det finns ett enormt förakt mot ensamma män. Denna stigmatisering av incels bidrar (precis som du säger) till att öka deras utanförskap och försvårar för dem att träffa en partner. Bara för att en man är ensam och sexuellt inaktiv antas det av samhället att den mannen är en dålig person med dåliga värderingar.

Jag uppmanar alla er med fördomar om incels att läsa på för att göra er själva mer bildade.

www.dn.se/ledare/emma-hoen-bustos-har-ni-som-hanar-incels-sjalva-provat-att-leva-utan-sex/

www.aftonbladet.se/nyheter/a/rEkR3a/sommarprataren-stefan-krakowski-svarar-pa-nina-rungs-incelkritik
    Såvitt jag kan se betonar Stefan Krakowski männens eget ansvar här. Han föreslår inga statliga regleringar av dejtingmarknaden eller lägger något ansvar på kvinnor. Tvärtom betonar han att det är männen som måste "förhålla sig till en ny verklighet". 

Det enda han menar är att vi kan försöka öka förståelsen för dessa män, men han säger också att han tror att obehag väcks av att en del incels vill bruka våld mot kvinnor. 

I den här tråden tycker jag att folk har visat förståelse och empati för ensamma män. Däremot inte mot män som vill ha statliga regleringar av dejtingmarknaden, droga kvinnor eller på annat sätt lägga över ansvaret på dem, inte heller mot män som uppvisar kvinnohat eller ilska mot kvinnor som grupp. Det är ändå fullt rimligt. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?