• Anonym (Til)

Är incel något man förtjänar att vara?

Vattumankillen skrev 2023-07-28 17:51:01 följande:
    Tror hen menade då att kvinnors krav ska sänkas.
    Inte att kvinnor enbart skulle ha sex med män som påstås vara oattraktiva 
    Om vi vänder på det.

Skulle män vara nöjda om de endast fick se de kvinnor som hade minst matchningar på dejtingsidor? 
  • Anonym (Til)
    Vattumankillen skrev 2023-07-28 17:53:40 följande:
    www.etc.se/kronika/hon-langtar-efter-barn-han-kan-valja-och-vraka-22-sc2ahbps

Kvinnor klagar utifrån sina förutsättningar 
    Klagande är inte samma sak som att framföra förslag på att kvinnor ska få välja endast bland män med minst matchningar på dejtingsidor. Du har själv sagt att man får klaga, eller hur? Men det är inte samma sak som att jag skulle föreslå att män bara får välja på de kvinnor som har minst matchningar på dejtingsidor.

Kvinnor kommer inte med såna förslag. Varför tycker män att det är rimligt? 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-28 18:03:16 följande:
    Nu såg inte jag hur TS förslag såg ut. Det får han berätta själv. Fast det är inte konstigt om mer attraktiva män ser mer attraktiva kvinnor och mindre attraktiva kvinnor ser mindre attraktiva män för att öka chanserna för individerna att få träff.

Finns liksom ingen mening med att Brad Pitt eller Bianca Ingrosso ses av alla. Fast hur dejtingapparna gör är upp till dem. 
    Förslaget gällde att kvinnor (alla kvinnor) på dejtingsidor endast ska kunna se män med få matchningar. De män som har många matchningar skulle alltså inte synas alls, för några kvinnor.

Jag undrar då hur män skulle ställa sig till det motsvarande: att samtliga män endast kan se de kvinnor på dejtingsidor som har minst matchningar. 

Du kan läsa TS förslag själv genom att trycka på kugghjulet och Visa endast.
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-28 21:25:55 följande:
    Ha ha

Rätt komiskt förslag faktiskt. Och det rör dejting appar. Inget att bli upprörd över alls.
    Jag håller med om att det är skrattretande ja. 
    I synnerhet som det skulle bli ramaskri om män bara hade oattraktiva kvinnor att välja på.
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-28 21:36:19 följande:
    Tror du verkligen det? Jag har aldrig använt dejtingappar men det är väl bara att välja en annan i så fall...

Har svårt att se folk bli upprörd över dejtingappar. Men visst, det finns många arga där ute så allt är möjligt.
    Tja, jag uppfattade det som att det skulle gälla på samtliga appar. Annars skulle det vara verkningslöst, och själva poängen var ju att de minst attraktiva skulle vara de som står till buds på marknaden. I dagens läge använder ju de flesta som dejtar appar så det påverkar många. Så jo, jag tror nog det skulle bli protester om det plötsligt blev ett betydligt sämre utbud att välja på. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-28 21:44:12 följande:
    Ja, det är korrekt förutom att du har fel om att de mest populära männen inte skulle synas alls. De skulle bara synas mindre, så att det blir en jämnare fördelning i antalet matchningar. Det skulle förmodligen göra kvinnor mindre kräsna, män mer kräsna och jämna ut könsgapet i antalet ja-svepningar.

Motsvarande problem existerar inte för kvinnor. Att det finns kvinnor som har få eller inga matchningar alls, så förstår inte varför du tar det som ett exempel.

Hur kan man vara så upprörd över ett förslag som går ut på att skapa rättvisa och utjämna skillnader? Vill du ha ett orättvist samhälle i största allmänhet?
    Jo, motsvarande problem existerar visst för kvinnor. Jag känner flera som haft otur på det utseendemässiga planet och dessa får få eller inga matchningar. Har de "tur" får de nån överkåt äckelgubbe efter sig som skriver "Ligga?" till allt som rör sig. Men de är genuint ledsna över att så få eller inga skriver. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-29 01:44:38 följande:
    Vad är det som den genomsnittliga kvinnan har att erbjuda i större utsträckning än genomsnittliga mannen som gör att kvinnor får mycket mer uppmärksamhet inom dejting? På vilket sätt är de bättre människor?
    Jag upplever att det handlar om olika önskemål. För många män verkar det räcka med att kvinnan ser bra ut främst. Sen är resten lite sekundärt. Trevligt om hon är snäll, typ. 

Medan för kvinnor känns en relation meningslös om man inte kan connecta med personen, ha intressanta diskussioner, lyssna på varandra, vara omtänksamma och ha liknande värderingar och mål. Viktigt att kunna känna sig trygg med personen, vilket inte är underligt. För män verkar utseende vara nr 1, sen kommer allt annat. Connection och samtal verkar inte komma så högt upp på listan. 

Till saken hör också att fler män söker enbart sex, så de skriver till allt och alla på sidorna. 
  • Anonym (Til)
    Valuta2019 skrev 2023-07-30 18:11:19 följande:
    incel är en symtom på att kvinnor vill ha någon som är jämlik sig själv eller högre när det kommer till utbildning. Det innebär att många män inte ha någon chans. Sen har vi sociala medier där tjejer får hur mycket uppmärksamhet och komplimanger som helst, så alla tjejer tror de är 10 poängare. Detta resultera till att i stort sätt alla tjejer söker killar som är skitsnygga med en hög utbildning. Problemet med detta är att dessa killar har redan massor med tjejer att välja och knullar runt och är otrogen. Det skulle jag också ha gjort fan tycker inte om sex? 
    Det här är ren bullshit. Alla tjejer söker inte skitsnygga killar med hög utbildning. Se dig omkring. Är alla undersköterskor, busschaufförer och butiksbiträden singlar? Är alla som är i en relation skitsnygga? Nej och nej. Det du sprider är incelpropaganda, inte sanningen. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-30 18:24:07 följande:
    Det är väldigt sent i händelsekedjan. Det intressanta är hur incels uppkommer och vilken roll samhället spelar där. Hur kan man förebygga att fler incels skapas?
    Viktigt absolut. Vi vill förebygga att incels skapas eftersom det är destruktivt. En del i det tror jag är att få dessa män att söka professionell hjälp i ett tidigare skede, om de redan gjort andra förbättringsåtgärder. Coaching och psykologisk hjälp är ingen dum idé, ifall man är lite tafatt på det sociala planet och har fastnat i destruktiva tankebanor. Andra män som tar sig an dessa ensamma män tror jag också vore en bra idé, men hur får man män att engagera sig för andra ensamma män?

Skulle önska att män var lika engagerade i att se hur man kunde förebygga en händelsekedja där kvinnor blir våldtagna och misshandlade osv. Men i dessa frågor lyser män tyvärr ofta med sin frånvaro. Att förebygga ensamma kvinnor, rädda kvinnor, bittra kvinnor är nämligen inget som engagerar, eftersom dessa inte är farliga på samma sätt som incels. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-07-30 18:53:16 följande:
    Det lär knappast hända. Samhället får ta ansvar på liknande sätt som man gör för andra svaga grupper.
    Psykologisk hjälp finns ju redan att tillgå idag, likaså dejtingcoacher. Man kunde kanske tänka sig män som engagerar sig som volontärer i jourer, på det sätt kvinnor idag engagerar sig i kvinnojourer eftersom samhällets stöd inte räcker till.

Man skulle kunna tänka sig män som gör insamlingar, på samma sätt som kvinnor idag gör insamlingar för att hjälpa t ex våldsutsatta och våldtagna. Tänk soppkök för hemlösa, fast män som engagerar sig för ensamma män. Är det en så otrolig tanke? 

Samhällets stöd enbart kommer inte att lösa allt. Det krävs att man är villig att uppsöka hjälpen och ta emot den, och det krävs sannolikt även frivilliga insatser från andra män. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?