Anonym (hej) skrev 2023-09-09 00:20:57 följande:
Nej, men det är många andra i tråden som förnekar att dejtingappar är orsaken till att det finns fler incels idag.
Varför måste jag hitta någon som har samma idéer som mig för att grundantagandet ska vara korrekt?
Fast du skrev ju tidigare att du enbart har fakta för att incels ökar, inte orsaken till detta.
Du har en egen teori att orsaken är enbart dejtingapparna och att manipulering av dem skulle minska incelsens förekomst.
Visa forskning på det.
Enligt sociologen Marie Bergström som forskat mycket kring nätdejting håller inte riktigt med dig.
Vi väljer utifrån samma kriterier som tidigare och väljer i regel partner med samma bakgrund, etnicitet och utbildning och att detta ser lika ut i både de som träffas på nätet och på annat sätt.
Hon menar att det inte är apparnas fel.
www.dn.se/insidan/experten-natdejting-har-gjort-kvinnor-till-sexsubjekt/
Du som verkar vara väldigt intresserad av detta ämne har förmodligen stött på hennes forskning, kanske till och med läst hennes bok?
När jag sökt information i ämnet tycker jag mig även se andra förklaringar till att att allt fler män hamnar i utanförskap.
Allt fler unga män har svårt i skolan, hamnar tidigt efter och saknar sedan utbildning och har svårt på arbetsmarknaden och blir alltmer isolerade. Psykisk ohälsa ökar och tron på den egna förmågan minskar.
Detta påverkar även deras möjligheter till att hitta en kärlekspartner.
Det finns även forskning från USA som tyder på att en hög andel av incels har funktionshinder som påverkar deras förmåga till socialt samspel.
Det finns stor anledning att tänka att även detta påverkar förmågan att hitta en kärlekspartner.
Att gå på dejtingapparnas uppbyggnad kommer inte bryta dessa mäns isolation/utanförskap eller öka deras förmåga till socialt samspel.
Det behövs andra åtgärder för det.
Du tror att kvinnor kommer att välja dem i brist på annat, forskningen säger något annat.
Du kan drömma dig bort till en tid då kvinnor var beroende av män men tack och lov är den tiden förbi. Lösningen är inte att gå tillbaka utan gå framåt.
Jag tror inte som du, att manipulation av apparna kommer göra skillnad för dessa män.
Sen håller jag med om att det är problematiskt för samhället med en en grupp människor som mår väldigt dåligt och att det behövs insatser att bryta mönstret.
Jag håller dock inte med dig om orsakerna eller lösningarna, din moralistiska syn på sex eller att det är kvinnors ansvar att välja partners annorlunda.