• Anonym (SL)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (hej) skrev 2023-09-08 21:40:04 följande:
    Jag har hänvisat till fakta på att gruppen incels har ökat. Vad det beror på går inte att bevisa med fakta. Det bygger på antaganden och åsikter.
    Intressant 
    Så du har på 632 sidor envist föreslagit diverse väldigt ingripande åtgärder i människors dejting och sexliv med straff som föreslagen åtgärd utifrån orsaker/problembeskrivningar du nu erkänner enbart är åsikter och antaganden.

Och du tycker fortfarande att vi ska ta dig seriöst?
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-09-09 00:24:02 följande:
    Varför skriver du först att du håller med mig om dejtingappar och sen att jag inte kan belägga det med fakta? Hur ska du ha det?
    Att jag håller med att dejtingappar är ytliga är inte detsamma som att jag håller med dig i övrigt.

Det var ytligt och svårt att hitta någon på krogen också.
    Hade inte hållit med dig om du föreslagit liknande åtgärder utifrån det forumet heller.

Du föreslår sexkvoter och böter utifrån faktan incels ökar...
    För mig är det helt uppåt väggarna.
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-09-09 00:20:57 följande:
    Nej, men det är många andra i tråden som förnekar att dejtingappar är orsaken till att det finns fler incels idag.

Varför måste jag hitta någon som har samma idéer som mig för att grundantagandet ska vara korrekt?
    Fast du skrev ju tidigare att du enbart har fakta för att incels ökar, inte orsaken till detta.
    Du har en egen teori att orsaken är enbart dejtingapparna och att manipulering av dem skulle minska incelsens förekomst.
    Visa forskning på det.

Enligt sociologen Marie Bergström som forskat mycket kring nätdejting håller inte riktigt med dig.
    Vi väljer utifrån samma kriterier som tidigare och väljer i regel partner med samma bakgrund, etnicitet och utbildning och att detta ser lika ut i både de som träffas på nätet och på annat sätt.
    Hon menar att det inte är apparnas fel.

www.dn.se/insidan/experten-natdejting-har-gjort-kvinnor-till-sexsubjekt/

Du som verkar vara väldigt intresserad av detta ämne har förmodligen stött på hennes forskning, kanske till och med läst hennes bok?

När jag sökt information i ämnet tycker jag  mig även se andra förklaringar till att att allt fler män hamnar i utanförskap. 

Allt fler unga män har svårt i skolan, hamnar tidigt efter och saknar sedan utbildning och har svårt på arbetsmarknaden och blir alltmer isolerade. Psykisk ohälsa ökar och tron på den egna förmågan minskar. 
    Detta påverkar även deras möjligheter till att hitta en kärlekspartner.
    Det finns även forskning från USA som tyder på att en hög andel av incels har funktionshinder som påverkar deras förmåga till socialt samspel.
    Det finns stor anledning att tänka att även detta påverkar förmågan att hitta en kärlekspartner.

Att gå på dejtingapparnas uppbyggnad kommer inte bryta dessa mäns isolation/utanförskap eller öka deras förmåga till socialt samspel. 
    Det behövs andra åtgärder för det.
    Du tror att kvinnor kommer att välja dem i brist på annat, forskningen säger något annat. 
    Du kan drömma dig bort till en tid då kvinnor var beroende av män men tack och lov är den tiden förbi. Lösningen är inte att gå tillbaka utan gå framåt.

Jag tror inte som du, att manipulation av apparna kommer göra skillnad för dessa män. 

Sen håller jag med om att det är problematiskt för samhället med en en grupp människor som mår väldigt dåligt och att det behövs insatser att bryta mönstret. 
    Jag håller dock inte med dig om orsakerna eller lösningarna, din moralistiska syn på sex eller att det är kvinnors ansvar att välja partners annorlunda.
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-09-25 23:45:40 följande:
    Jag trodde inte att den här tråden var igång fortfarande och att ni fortsätter att trakassera människor som har misslyckats i livet. Att de är patetiska, missunnsamma och inte tar ansvar för sina liv.

Hur väl stämmer detta överens med era politiska övertygelser? Jag gissar att många av er manshatare är vänster. Anser ni att även människor som lever på existensminimum är patetiska och inte har tagit ansvar för sina liv? Borde staten också ta bort all ekonomisk hjälp som finns för att dem får skylla sig själva?
    Trakassera vete katten om jag håller med att någon håller på med...
    Tråden var faktiskt på väg att dö ut....notera vem som skrev flera inlägg för att hålla den vid liv...bara att gå tillbaka i tråden och se...
    Vill man inte ha svar på sina märkliga och kvinnofientliga inlägg kanske man bör hålla sina inlägg för sig själv...

Sen är det intressant att du får definiera andra som misslyckade...hur är det mer ok än att kalla någon missunnsam och lägga tillbaka ansvaret för hens liv?

Sen dessa anklagelser om folk är vänster blir ju väldigt paradoxalt då du samtidigt undrar om de är emot ekonomiskt stöd från samhället...
    Du behöver nog läsa på din historia lite...vilka del av vårt välfärdssystem menar du kommer från högern?
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-09-26 18:17:52 följande:
    Säg bara som det är. Ni tycker inte att män omfattas av begrepp som medmänsklighet, solidaritet och omtanke. Det perspektivet går inte ihop med era förlegade förväntningar på män att aldrig visa sina känslor, svaghet inför andra eller på något sätt frångå traditionella manliga könsnormer.

www.expressen.se/amelia/relationer/det-ar-sa-avtandande-nar-min-man-grater/
    www.expressen.se/dejting/varfor-ar-min-sjuka-man-sa-ynklig/
    Huuuuuur drog du den slutsatsen av mitt inlägg. Hur???? Citera och utveckla hur du landade i att jag tycker så? Och klumpa inte ihop mig med massa andra. Visa från mitt inlägg.
    Insändarna har noll och ingenting med mig att göra. Jag har inte skrivit dem, håller inte med dem och jag har inte uttryckt mig på detta sätt i denna tråd. 
    Jag håller bara inte med DIG och de åsikter som du står för...det är inte samma sak som att hata män...

Det är individer som skrivit dessa insändare men vill du verkligen vandra den vägen att dra alla från ett kön över en kam...för då har du ganska mycket själv att svara för eller hur...Klumpar du ihop med med någon random insändarkvinna är det lika rimligt att du klumpas ihop med alla de som begått mord i incelkulturens namn...är du beredd på det?
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-09-26 18:51:16 följande:
    Jag tycker inte att de där insändarna var värre än mycket av det som har skrivits i tråden. Det är uppenbarligen åsikter om män som betraktas som helt normala.
    Nu frågade jag dig vad dessa hade med mig och mitt inlägg att göra. Så svara på det tack.

Du svarade på ett av mina inlägg med att vi (vilka vi kan man undra?) bara ska erkänna massa saker...och att vi har massa föreställningar om män etc...Sen länkade du till 2 insändare som något slags bevis på vår manssyn.

Så svara tack på mina frågor. Var i mitt inlägg hittar du belägg för detta?
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-09-28 01:06:22 följande:
    Du förutsätter att en incel har massor av andra problem förutom det som är relevant i sammanhanget, avsaknaden av sexuella relationer. Hur kan du veta det och varför skulle det inte variera helt mellan olika individer?

Om vi jämför med anorexi igen skulle det vara samma sak som att det är tabu att få hjälp för själva ätstörningarna, utan de får söka allmän psykologhjälp som vem som helst.
    Nu är ju anorexi en sjukdom.
    Tänker du att ofrivillig sexlöshet är en sjukdom?
    Jag tycker att det är en konstig jämförelse.
    Som jag tidigare har skrivit så tycker jag inte att sexlöshet/relationslöshet går att jämföra med något annat fenomen. Det är det som gör det så komplext.

Jag får en uppfattning att du vill att det ska gå att jämföra för då blir lösningarna och samhällsansvaret enklare att se.
    Men ett demokratiskt samhälle kommer aldrig att gå in och bestämma vilka som får dejta, ge sexkvoter etc etc.

Jag har inte hittat någon seriös forskare som stöder dina idéer om sexkvoter och begränsandet av appar, inte ens de som är negativa till dem.
    Alla jag hittar som talar på samhällsnivå pratar om att förebygga unga killars allmäna socioekonomiska sitiation.

Att gå och prata med någon handlar ju sällan om att lösa ett problem utan att få hjälp att sortera och hantera känslor kring något som ger en lidande.

Få hjälp att sortera
    vad kan jag göra?
    Begränsar mina rädslor/tankar mig
    Vad ligger utan för min kontroll?
    Hur kan jag acceptera det jag inte kan göra något åt utan att hamna i hat eller offermentalitet.

För mig är det inte att håna eller vara elak att säga detta råd. Man kan ju ha ett ordnat liv och ändå lida av något och behöva hjälp att se lösningar.

• Anonym (SL)
    Anonym (Maria) skrev 2023-09-28 15:20:38 följande:

Javisst men fortfarande har männen färre valmöjligheter, sämre förutsättningar.
    Det handlar inte om vad jag vill, premisserna är desamma. Om en man och en kvinna reggar en tom profil utan bild, vem tror du har bäst förutsättningar att få kontaktförsök och därmed frihet att välja?

Det finns absolut beteenden som begränsar och förvårar men det har ju funnits i alla tider. Kvinnor har ju oftast begränsats av att de måste vänta att bli valda, att det är okvinnligt och oattraktivt att vara den som tar första steget..
    Och det stämmer dessvärre även för nätdejtandet.

Studier visar att kvinnor som tar första steget på dejtingappar till män de är matchar med straffas och i mindre utsträckning kontaktas tillbaka.
    Att vara framåt lönar sig alltså inte för kvinnor, tyvärr och påverkar både kvinnors beteende men även deras faktiska valmöjligheter. Om du som tjej faktiskt inte får några eller få kontaktförsök så lönar det sig alltså inte att ta kontakt själv...

www.svt.se/nyheter/vetenskap/dejtingappar-man-tar-initiativet-kvinnor-straffas
  • Anonym (SL)
    Anonym (Maria) skrev 2023-09-28 16:06:10 följande:
    Jaha? Det säger inte emot någonting av det jag skrev.
    Nja...du menar ju att kvinnor har bättre förutsättningar på dejtingmarknaden bara genom att fler kontaktar men kvinnan kan själv inte välja vilka HON vill kontakta för då riskerar hon bli bortvald...
    Det påverkar kvinnors valförutsättningar i allra högsta grad och även männens då det finns förväntningar på att de ska vara de som tar första steget...
  • Anonym (SL)
    Anonym (Maria) skrev 2023-09-28 16:25:01 följande:
    Det skrev jag inte alls. Kvinnor kan givetvis kontakta vem de vill.
    Läste du ens det jag skrev?
    Eller är det så viktigt att bevisa något att du inte kan se nyanser.

Forskning visar att kvinnor blir inte kontaktade tillbaka om de tar första steget.
    De kan precis som män kontakta de är intresserad av MEN chansen att de blir kontaktade tillbaka är lägre om de gör det. De väljs bort av den anledningen.
    Om en kvinna inte blir kontaktad så hjälper det alltså inte att kontakta själv om hon ser någon hon är intresserad av
    Hon är beroende att någon annan kontaktar henne.
    Det påverkar hennes faktiska valmöjligheter.
    Det blir damned if you do and damned if you don't

Och det påverkar mäns möjligheter också för det leder ju till att kvinnor inte kontaktar dem i lika stor utsträckning...
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?