• Anonym (SL)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (hej) skrev 2023-08-29 23:58:41 följande:
    Jag skulle inte ha några problem med att färre kvinnor visades på en dejtingapp om det ledde till att matchningsfrekvensen ökade. Hellre ett litet utbud med fler matchningar än ett stort utbud med få matchningar.

Om folk slutar använda dejtingappar är det inget problem för det kommer leda till mer dejting i vardagssammanhang än online. Där har incels en större chans att träffa någon, vilket din sambo är ett exempel på. Konsekvensen hade blivit färre incels.
    Nu finns ju dock redan alternativen att träffas på annat sätt, som på krogen, genom jobb, bekanta eller genom gemensamma intressen.
    Och sammantagna tillsammans så är det ju fortfarande vanligare att träffas på något av dessa sätt än på nätet.
    En amerikansk studie visade att 39% träffades via nätet. Alltså träffades över 60% av  på annat sätt.
    Exakt hur siffrorna är i Sverige vet jag inte men jag misstänker att de är liknande.

Incels har ju dessa möjligheter idag.
    Jag tror dock många gömmer sig bakom en skärm och kanske inte vågar försöka hitta någon IRL.
    Jag tror dock nätdejting kan bli väldigt psykiskt påfrestande och sänka självbilden oerhört.
    Nätet är ju uppgjort för snabba bedömningar som lätt blir väldigt ytligt.
    Detta sätt passar vissa men det är ju lätt att glömma att det faktiskt finns andra arenor att träffa partners på, arenor som ger en möjligheter att lära känna varandra mer på djupet. Det handlar om att våga.
    Men först och främst så måste man ju vara en bra, sund och trevlig person.
    Om du är negativ, bitter, uttrycker misogyna, hatiska eller avundsjuka åsikter så kommer väldigt få kvinnor vilja ha dig. Inte på nätet och inte IRL
  • Anonym (SL)
    Anonym (....) skrev 2023-08-31 17:00:05 följande:
    Det är främst de personer som har sex som använder det ordet. 
    Fast då mot män som blir utan sex. 
    Vilka är de?
    Har någon i denna tråd skrivit det? 

Det blir annars svårt att säga något om och diskutera åsikter/tankar som en odefinerbar grupp skrivit/sagt någon gång.

Ingen förtjänar sex eller relationer.
    Däremot kan människor göra sig mer eller mindre relationsbara men inget som de gör (eller inte gör) kan ändå garantera dem relationer eller sex.
  • Anonym (SL)
    Anonym (....) skrev 2023-08-31 19:02:00 följande:
    Färre personer har barn.
    Medan de flesta har sex och förhållande 
    I alla fall även personer utan barn /och eller arbete brukar få säga något om de personer som har det.
    Liknade borde gälla för mig också. 
    Faaaast människor som inte har barn kan inte anklaga de som har barn
    för sin barnlöshet.
    De kan inte heller kräva av de som har många att få deras barn, så att det blir rättvist.
    De kan inte heller hävda att om de inte får några barn bör inte någon
    annan få det heller.

Du FÅR känna att det är tufft att du inte har en relation och sex.
    Det är fullt naturligt att känna sig ledsen för

Men för din egen skull, försök att jobba bort bitterheten och avundsjukan.
    Öva på att bli avundsfrisk.
    Försök vara glad för de som har det du vill ha...och undersök hur du ska komma dit.
  • Anonym (SL)
    Anonym (....) skrev 2023-09-07 10:51:03 följande:
    Ljuger?
    Ni skriver saker som inte jag har skrivit något om.

Om ni får göra vilka tolkningar som helst så får jag jämföra med hur eran logik fungerar ifall man skulle göra det för andra saker.
    Jag vet inte om jag tänker att du ljuger men för mig verkar det som att du saknar erfarenhet och förståelse för sunda ömsesidiga relationer. Dina jämförelser tyder på det. Det blir obehagligt, oavsett om du menar att vara obehaglig.

Det är även väldigt svårt att kommunicera med dig, både kring hur du uttrycker dig och hur du tolkar det andra säger.

Jag tror att du känner att få en kärleksrelation och sex är ett omöjligt uppdrag för dig. När vi säger att det ligger på dig, att du måste förändra dig så har du svårt att relatera till detta för det ligger så långt ifrån vad du tror att du kan åstadkomma.
    (Jag kan ha fel förstås.)

Har du eller har haft vänner? (Obs du behöver inte svara, utan detta är för att få dig att fundera)
    Om nej, varför?

Om ja:
    Fundera på hur ni blev vänner och varför vänskapen fortsatt eller tagit slut?

Blir man vän med vem som helst? Kan någon kräva att vara vän med dig? Kan du kräva? Vill man umgås med någon som är otrevlig, enbart bryr sig om sig själv och sina behov, vill man bli vän med någon som uttrycker sig missunnsamt om den grupp/det kön man tillhör?

För kärlek och sexrelationer påminner mycket om vänskapsrelationer även om det finns skillnader.
    Den stora likheten är man väljer varandra och att det finns ömsesidighet (slå upp ordet och fundera på vad det betyder)

Om du inte har vänner.
    Börja där.
    Börja att jobba för att få och behålla ömsesidiga relationer.
    Ta hjälp av exempelvis en terapeut/psykolog eller habiliteringen (om du har en funktionsnedsättning).
    Det går men det är inget som bara blir utan det är ditt mod, självinsikt kring dina begränsningar och dina ansträngningar som måste till.

Du kan debattera ihjäl dig med oss men det kommer inte förändra din livssituation.
    Du kommer inte bli lyckligare av att skicka ut hundratals meningar i denna tråd och du kommer inte få det du vill ha.
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-09-08 13:44:58 följande:

Det är helt hopplöst att skriva i den här tråden eftersom ingen vill ta till sig av några argument, vilket har fått de få vettiga personer som fanns här att ge upp.

Här är dock ytterligare ett bevis på att jag har haft rätt om dejtingappar och incels från början:

www.familjeliv.se/forum/thread/78830284-hur-viktigt-ar-yrket-for-en-tjej/1

Vanligtvis tycker jag inte att yrke är så viktigt....men efter att jag själv börja med nätdejtning för typ ett år sedan har jag märkt att jag lägger mera vikt på det. Man träffar så många personer på de här sidorna och energin och tiden räcker inte till att skicka meddelanden med alla så att man skulle lära känna dem. Därför går det lätt att man börjar titta på detaljer och fatta snabba beslut enligt dem även fast de kanske inte är de bästa kriterierna för att hitta någon. 

Fast är inte du lika skyldig till detta?
    Du har gått in i tråden med övertygelsen att du har rätt och att vi andra bara ska övertygas att tycka som du.
    Inte jätte mycket lyssnande precis...
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-09-08 13:44:58 följande:

Det är helt hopplöst att skriva i den här tråden eftersom ingen vill ta till sig av några argument, vilket har fått de få vettiga personer som fanns här att ge upp.

Här är dock ytterligare ett bevis på att jag har haft rätt om dejtingappar och incels från början:

www.familjeliv.se/forum/thread/78830284-hur-viktigt-ar-yrket-for-en-tjej/1

Vanligtvis tycker jag inte att yrke är så viktigt....men efter att jag själv börja med nätdejtning för typ ett år sedan har jag märkt att jag lägger mera vikt på det. Man träffar så många personer på de här sidorna och energin och tiden räcker inte till att skicka meddelanden med alla så att man skulle lära känna dem. Därför går det lätt att man börjar titta på detaljer och fatta snabba beslut enligt dem även fast de kanske inte är de bästa kriterierna för att hitta någon. 

Välkommen till ett demokratiskt samhälle.

Du kan lägga fram hur många argument och så kallade bevis som helst. Men faktum kvarstår.
    Jag tycker inte som du. Jag tycker dina lösningar är bisarra, oetiska, odemokratiska, strider mot mänskliga rättigheter och att de inte kommer göra någon verkan för de som lider av sexlöshet.
    Inget du säger kommer förändra det.
    Det är inte argumenten som är problemet utan värderingarna som lösningarna åskådliggör.

Bara det faktum att du tänker denna diskussion som något där du är den kunnige som ska lära oss okunniga (och uppenbart olydiga) sanningen får en ju att både rysa och skratta på samma gång...

Och dina så kallade bevis slår ju in öppna dörrar.
    Många parametrar, (därav yrkesval, utseende, värderingar) påverkar vid val av partner.
    Självklart. Hela tanken är väl ändå att hitta någon man passar med.

Lösningen som jag ser det är inte att manipulera ner kvinnor i incelsens källare...lösningen är få incelsen att själva kravla upp ur källaren och förebygga att de hamnar där...
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-09-08 20:07:46 följande:
    Jag har ägnat över en månad till att hänvisa till olika källor, men det spelar tydligen ingen roll.
    Jag har inte ifrågasatt att onlinedejting tenderar att bli ytligt, det säger ju sig själv. För många är det jättebra och enkelt medan för andra kan det bli psykiskt påfrestande.
    Därför har jag aldrig nyttjat detta forum.
    Man har ju ett val.
    Vet man om att man inte har de ytliga kvaliteter som gör en populär på apparna så måste man ju även försöka aktivt inom de forum där ens andra kvaliteer kommer fram.
    Och tror man inte att man har några bra kvaliteter så måste man ju börja där..jobba med sig själv.

Det går att träffa människor utanför onlineforumen (något som din amerikanska proffessor tar upp som viktig del av lösningen till incelsens problem)
    Men incelsen måste ju göra jobbet själva. Ingen kommer tilldela dem en partner.

Och du har inte presenterat en enda, inte enda enda forskare eller liknande som styrker dina ideer om manipulera dejtingappar och att införa straff mot de som har för mycket sex och att detta skulle lösa allt
    Alla som uttalar sig i frågan lägger fokuset på att hitta sätt att få incelsen att utbilda sig, bli anställningsbara och bli mer sociala för att förebygga isolation, misogynitet och farliga kvinnofientliga åsikter (som lett till terrordåd i flera länder)
    Ingen pratar om lösningar kring apparna alls eller att kvinnor bör sänka sina krav.
    Finns inget sådant i Folkhälsomyndighetens nationella handlingsplan för SRHR heller.
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-09-08 20:52:06 följande:
    Om vi utgår från att kvinnor sveper ja på i snitt 15% av männen.

Det räcker att dela upp männen i två olika grupper som visas för olika användare så har andelen ja-swipes dubblerats till 30%. En av många olika lösningar.

Lyssnar man här får man dock höra att valen man gör på nätet är exakt likadana som i verkligheten, vilket dock inte stämmer.
    Vissa val är lika.
    Jag skulle aldrig, varken på nätet eller IRL välja någon som inte ser kvinnor som individer eller med synen att kvinnor/sex som något ska fördelas och som lägger ansvaret utanför sig själva. 
    Bittra, misogyna och kvinnofientliga åsikter går bort oavsett.
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-09-08 21:18:09 följande:
    Precis som jag skrev. Det är helt lönlöst att få respons vilka argument och källor man än kommer med.
    Du har inte presenterat några källor genom att presentera en kulturjournalistisk artikel.
    Om han hade skrivit att Lars Winnerbäck är bättre än Ulf Lundell skulle du hänvisa det som fakta?

På 30-talet hade en nazist kunnat hitta mycket medhåll av diverse skribenter i flera stora tidningar om både problembeskrivning och lösningar.
    Betyder det att nazisten hade rätt? 

(Obs, jämför dig inte med en Nazist)

Blanda inte ihop åsikter och upplevelser som sanning och fakta.
    Att någon annan tycker som du gör det inte till en källa att hänvisa till och till fakta.
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-09-08 21:36:59 följande:
    Varför bemöter du inte det som står i artikeln istället för att döma ut den på förhand? Är det för att det känns för svårt att göra det?

Källor är till för att diskuteras, inte fungera som absoluta bevis. Om det inte ens går att diskutera dem är det dock helt lönlöst...
    Jag har som jag skrivit ovan aldrig ifrågasatt att dejtingappar är ytliga så varför ska jag bemöta den? 
    Jag ifrågasätter att du menar att du presenterat källor som styrker det du säger.
    Att hitta folk som tycker som du är inte samma sak som att ha rätt eller ha en tillförlitlig källa.

Du har fortfarande inte presenterat någon som anser att sex ska fördelas eller att appar ska manipuleras.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?