Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Är incel något man förtjänar att vara?

nihka skrev 2023-07-18 19:13:47 följande:
    Jo, det är riktigt samma sak som att tänka om man hade kunnat rädda den stackares våldtäktsmannen från att våldta min väninna bara jag hade särat på benen när han dregglade över mig. Not.
    Väninnan hade åtminstone blivit räddad.
  • Anonym (Maria)
    Fiona M skrev 2023-07-18 19:17:16 följande:
    Jag är ärligt talat rätt fascinerad, jag har aldrig stött på nån som anser sig ansvarig för alla den inte haft sex med.

Jag håller med om att han fått sex, men inte om ansvaret, men vi får väl enas om att vi inte kommer längre.
    Men om han fått sex, vem är ansvarig för att jag valde sex med honom då anser du?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 19:14:19 följande:
    Ja, det hade enbart varit positivt och lett till ökad jämställdhet om apparna användes mindre.
    Kanske slutar med lika lite sex för båda kön i genomsnitt? Då blir det åtminstone jämställt. Fler kvinnliga incels som motsvarar de manliga.
  • Anonym (Maria)
    Fiona M skrev 2023-07-18 19:27:07 följande:
    Jag ser det inte som en ansvarsfråga alls, och att du tänker att du räddar andra kvinnor från våldtäkt låter som ett självskadebeteende.
    Jag är väl ändå ansvarig för de val jag gör. Om jag väljer sex med någon så får han ju sex med mig. Tack vare valet jag gjorde.

Självskadebeteende eller ej, det intressanta här var att diskutera vems ansvar det var. Om jag ger pengar till en hemlös så han kunde köpa mat så var jag ju ansvarig för konsekvensen att han blev mätt den gången .
  • Anonym (Maria)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 19:36:13 följande:
    Från början kanske det blir så, men tror du verkligen det på längre sikt? Att massor av kvinnor vill leva helt utan sex.
    Ja alltså sex för en kvinna är inte sex som är värt besväret om det inte blir tillräckligt bra, vilket beror på mannen, attraktion, kemi osv. Det kan bli direkt smärtsamt. Så nej jag har svårt att se att kvinnorna inte skulle klara sig utan den.
  • Anonym (Maria)
    nihka skrev 2023-07-18 19:37:41 följande:
    Och hur många väninnor tänkte du att du skulle hinna "rädda"?
    Rimlighet är en annan fråga än ansvar. Men det där var mest en tanke om en händelsekedja, om man kallar det för ansvar då beror väl på hur man ser det.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-18 19:59:02 följande:
    Jag vet inte om du snurrat in dig i tankarna här. De flesta ser sex som ömsesidig njutning, inte som någon slags välgörenhet eller ansvar för den delen. 
    Oavsett om det handlar om välgörenhet eller något annat så är man ansvarig för sina val, som ger en viss effekt.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-18 23:58:05 följande:
    Om du vill idka välgörenhetssex med någon står det dig fritt fram att göra så.

Blir någon ledsen på ögat för att du inte gör det så är det inte ditt ansvar.
    Jag vet att det står mig fritt, men valet är fortfarande mitt ansvar oavsett hur jag väljer att göra i det fria valet.

Jag vet inte om det blir hållbart att resonera att någons val som gör någon ledsen aldrig är ens ansvar. Då skulle man ju fritt kunna såra andra hur som helst och aldrig kunna klandras för det. Det är deras ansvar hur de hanterar det eller?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-19 02:33:03 följande:
    Vill någon ha alla dina pengar och de blir ledsen på ögat för att de inte får pengarna, så är deras sårade känslor inte ditt ansvar heller.

ja, det är orimligt att bli sårad över att någon annan nekar en sex. Det är orimligt att den som nekar sex på något sätt känner ett ansvar över den sexhungrigas känsla. Folk har rätt att neka sex och känna sig ok med det.

Ditt resonemang är konstigt, vem skulle vilja ha välgörenhetssex? Vilken individ som vill ha sex och blir nekad skulle känna att "felet" ligger hos nekaren som inte tog sitt "ansvar"

Ditt sätt att förhålla sig till sex liknar incels tankegångar. 
    Jag tycker att du inte lyssnar vad jag menar riktigt.

Poängen är inte om jag vill ha välgörenhetssex eller inte, men mina val är ju alltid mitt ansvar oavsett vilket jag väljer. Om jag väljer att ha sex så händer ju sexet tack vare att jag ville det. Om jag väljer att inte ha det, ja då är det uteblivna sexet också tack vare mitt val. Och mina val är mitt egna ansvar, ingen annans.

Ska du resonera så ja då är det ju alltid fritt att behandla andra lite som man tycker utan att behöva bry sig om man sårar någon. Deras känslor deras ansvar. Gillar du resonemanget? Har någon sårat dig någon gång? Var det ditt fel att du blev ledsen av deras handlande?
  • Anonym (Maria)
    nihka skrev 2023-07-19 02:53:11 följande:
    Ska du inte passa på att ta på dig ansvaret för hela mänskligheten när du ändå håller på, Edens lustgård med Eva och den "händelsekedja" hon utlöste är väl du också kollektivt ansvarig för. För du är väl kvinna, eller?
    kollektivt ansvar är någonting annat. Om jag varit Eva så hade jag kunnat förstå poängen
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?