• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (hej)
    ClumsySmurf skrev 2023-08-15 18:26:06 följande:
    avundsjuka..
    ja, vem vill inte sitta i sin ensamhet, hata på sej själv och få negativ uppmärksamhet p.g.a sina smurfiga åsikter.  Det är nästan lika häftig som att bli kränkt av att anders ser ut som 40+
    Jag slår vad om att många av er som nedvärderar incels inte har en mycket bättre tillvaro själva. Den som mår bra behöver inte trycka ner andra. Palle och Anonym (Fol) är bra förebilder.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-15 18:16:08 följande:
    Det finns fler män än kvinnor. Så minska antalet män du om det är viktigt för dig att det finns lika många manliga och kvinnliga singlar. det är inte orättvisa återigen. det är fakta.

om det är 20 elever som sökt en kurs som bara har plats för 10, är det orättvist att eleverna med högst betyg blir antagna? Ska skolan i sympati ge de med sämst betyg plats istället? Se konkurrensen som en morot att bli bättre än andra
    Åtgärder för att minska antalet män skulle också få dig att gå i taket. Det går att genomföra, men du är nog den sista som skulle ställa dig bakom det.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-08-15 18:05:33 följande:

Vad som kännetecknar en incel (förutom den självklara sexlösheten) är en allmän aversion mot kvinnor. Jag postar förklaringen på inceln igen. En psykolog torde vara den självklara hjälpen för att uppnå en attitydförändring. Inceln måste boka tiden. 

Är det däremot "bara" en sexlös man så kan denne göra saker för att attrahera kvinnor också. Kanske få tips på forum hur man attraherar en tjej eller skriver en attraktiv beskrivning på en dejtsida. Även här så är det inte samhällets fel, är den sexlösa personen deprimerad så finns det psykolog hjälp också.

The incel (/??ns?l/ IN-sel, a portmanteau of "involuntary celibate")[1] subculture is an online subculture of people who define themselves as unable to get a romantic or sexual partner despite desiring one.[2][3][4]Discussions in incel forums are often characterized by resentment, misogynymisanthropy, self-pity and self-loathing, racism, a sense of entitlement to sex, and the endorsement of violence against women and sexually active people.

Psykologhjälp kan vara bra för många olika saker, men har väldigt svårt att se hur det skulle hjälpa mot sexlöshet. Att gå till en psykolog gör inte någon mer attraktiv.

Som du vet tycker jag att definitionen av incels längre ner på sidan är bättre:

The first website to use the term "incel" was founded sometime between 1993 and 1997. The website was created by a university student living in Toronto and known only by her first name, Alana, to discuss her sexual inactivity with others. During 1997, she started a mailing list on the topic that used the abbreviation INVCEL, later shortened to "incel", for "anybody of any gender who was lonely, had never had sex or who hadn't had a relationship in a long time".
  • ClumsySmurf
    Fiona M skrev 2023-08-15 19:02:22 följande:
    Jag hade glömt bort alla ålderstrådar som var ett tag!
    Jag hade glömt den där med argumentet "du är avundsjuk"
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-16 00:06:38 följande:
    Du ser män som resurser jämförbart med olika godisar man kan plocka av. Är inte det här väldigt skevt? Du anser förmodligen att du har ett övertag mot din sambo också för att du lätt skulle kunna hitta någon ny.

Någon gång måste ni inse att det här är inte sunt att dejtingvärlden fungerar så. Att kvinnor ska ha övertaget över män. Det är väldigt konstigt att det ses som normalt.
    Jag försökte förklara vad det är du vill göra genom att reglera appar. det är inte så jag vill ha det. Jag vill inte få valet mellan *tre rekommenderade män* utan vill ha valet att välja den jag faktiskt attraheras av.

är det osunt att man får välja den man attraheras av? ja gud vad sjukt. Ska vi införa tvångsäktenskap och att det är föräldrarna som parar ihop barnen med? Så man vet redan som ung att *din lott i livet är kalle*? Är det så du vill ha det? För att du inte lyckas dejta? Detta är en riktigt sunkig människosyn
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-16 00:13:13 följande:
    Åtgärder för att minska antalet män skulle också få dig att gå i taket. Det går att genomföra, men du är nog den sista som skulle ställa dig bakom det.
    Hur ska du minska män? talar INTE om att strypa tillgången på appar. för som du fått förklarat för dig träffas majoriteten utanför appar. så reglerar du appar: folk dejtar mer irl. hur ska du förhindra det?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-16 00:08:33 följande:
    Bara för att man upprepar något 100 gånger blir det inte mer sant. Din sambo hade inget hat mot kvinnor och ändå levde han i flera år som incel. Alltså kan inte alla incels vara usla män som hatar kvinnor.
    det är ett hån mot min sambo att sätta er i samma kategori. han hade inget hat mot kvinnor eller samhälle. det är du som har ett hat. Det är du som tror samhället har en plikt gentemot dig, det är du som har en plikt gentemot samhället.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-16 00:18:17 följande:
    Psykologhjälp kan vara bra för många olika saker, men har väldigt svårt att se hur det skulle hjälpa mot sexlöshet. Att gå till en psykolog gör inte någon mer attraktiv.

Som du vet tycker jag att definitionen av incels längre ner på sidan är bättre:

The first website to use the term "incel" was founded sometime between 1993 and 1997. The website was created by a university student living in Toronto and known only by her first name, Alana, to discuss her sexual inactivity with others. During 1997, she started a mailing list on the topic that used the abbreviation INVCEL, later shortened to "incel", for "anybody of any gender who was lonely, had never had sex or who hadn't had a relationship in a long time".
    Vad du citerar är ingen definition på incel, det är en beskrivning av incel historia. Som sagt, sexlösheten är inte problemet. Sexlösheten är ett av symptomen på det underliggande problemet. Och då verkar misogyniteten vara en av huvudorsakerna till att en incel inte får möjligheten till sex med en kvinna. Du är ju mer än bara sexlös, du verkar stämma in på beskrivningen jag postat tidigare. Varför inte ta itu med det?

Lös problemet, inte symptomet.
  • Anonym (Incel slem)

Till ts och er övriga misogyna, svara gärna på dessa frågor:
    1) får jag som kvinna ha preferenser? ja/nej
    om ja: helt fria preferenser? eller statens rekommendationer?
    om nej: varför inte? vet jag inte mitt eget bästa?
    2) får du som man ha preferenser? ja/nej
    om ja: helt fria preferenser? eller statens rekommendationer?
    om nej: varför inte?
    3) får jag som kvinna välja hur sexuellt aktiv jag är? Dvs om jag vill ha sex med min partner en gång om dagen, veckan eller året? Ja/nej
    om ja: får jag ha lagligt sex med den jag vill, eller ska jag sympatiknulla med incels också?
    om nej: vem bestämmer hur sexuellt aktiv jag ska vara, manlig partner eller statlig reglering?
    4) får du som man 
    välja hur sexuellt aktiv du är? Ja/nej
    om ja: får du ha lagligt sex med den du vill, eller ska ni sympatiknulla ensamma bortvalda kvinnor med?
    om nej: vem bestämmer hur sexuellt aktiv du ska vara? Kvinnlig partner eller statlig reglering?

poppar mina popcorn så länge.

• Anonym (Incel slem)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-16 00:10:50 följande:
    Jag slår vad om att många av er som nedvärderar incels inte har en mycket bättre tillvaro själva. Den som mår bra behöver inte trycka ner andra. Palle och Anonym (Fol) är bra förebilder.
    Det enda som förpestar min tillvaro är vetskapen att det finns vuxna män som hatar kvinnor så mycket. att de är så otroligt kränkta av jämställdheten i vårt samhälle att de måste återta sin makt genom att försöka kuva kvinnor igen. tänk att skaffa barn, och så blir det en misogyn snorvalp. Det kan få mig att få mardrömmar ändå.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?