Inlägg från: Anonym (Cloffe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cloffe)

Är incel något man förtjänar att vara?

ClumsySmurf skrev 2023-08-14 03:32:37 följande:
    Jag tror du har tolkat det helt bakvänt

I sammanfattningen står det
    These novel quantitative results indicate that unwanted celibacy is an important psychological risk factor for misogynistic attitudes.
    och inte

"Du tror med andra ord att samhällsklimatet och vardagsmisogynitet inte hör ihop med skapandet av incels?"

Jag tror att när misandriska feminister kan vara misandriska offentligt helt utan konsekvenser och vissa av dem kallas forskare (och övriga feminister är bäst på att ha skygglappar) är det en större riskfaktor än lite vardagsmisogynitet.

"Vad är det som skapar misogyniteten då?"

Den du länkade är begränsat till fem faktorer (femfaktorteorin) så den är väldigt begränsad och man har skiljt på män i ofrivilligt celibat och incels.

Den största faktorn de hittar är låg agreeableness, det är inte en riskfaktor för ofrivilligt celibat men det är en risfaktor för kriminalitet, mobbning mm och antagligen en riskfaktor för att bli en misandrisk feminist. Incels har en kombination av riskfaktorer för både ofrivilligt celibat och misogyni, de kan skapa misogyni helt själva men det blir knappast bätte av att de hatar tillsammans i grupp.

Agreeableness was the only personality trait consistently predicting misogynistic attitudes across all scales (HTW, SO, RM, RP).
    Extraversion, openness, and conscientiousness were negatively, and neuroticism was positively related to unwanted celibacy.

Agreeableness did not relate to unwanted celibacy.
    Kritiken mot rapporten torde vara att det inte existerar ett underlag innan inceln skapas. Huruvida personen är misogyn innan vet vi inte, visst. Man kan ju däremot anta att misogyniteten orsakar inceln. Men av förståeliga skäl så är underlaget säkert svårt att anskaffa.

Men vad vet vi? En incel är misogyn, varför? Vad som  möjliggör att den aggressionen är ok i samhället vågar jag påstå är vardagsmisogyniteten som råder. Det är så pass accepterat att någon kan utan problem kläcka ur sig både det ena och andra och det förväntas passera som något "neutralt" dvs det blir som att de hatar "i grupp" som du säger. Ts har ju tidigare uttryckt sig med att "det finns en särskild plats i helvetet för (män) som inte stödjer varandra" till mig, och menar då att man ska godta hans idéer enbart för att man är man, och då välja en sida beroende på vilket kön man tillhör. "Balansspelaren" har uttryckt sig med att jag inte är "en riktig man" Tydligen finns det en press på män att vara misogyna.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-14 14:31:17 följande:
    Jag tycker faktiskt jag som man har ett större ansvar att säga ifrån när jag ser eller hör män vara nedlåtande mot kvinnor,  jag kan ?kosta på mig? det eftersom jag inte kommer utsättas för tafsande eller sexistiska kommentarer från andra män.
    Ja, eller hur? Tycker samtidigt att kvinnor har samma ansvar att säga till om det är omvänt, inte för risken att bli tafsad för kanske men för att minska en polarisering. Ingenting handlar om kön egentligen, men handlar något om kön så handlar det om kön. Är (män i det här fallet) tysta så bidrar han, även om han tror sig vara neutral, då har han (i det här fallet) faktiskt ett större ansvar än kvinnor för att visa att det inte handlar om en könstillhörighet.

Jag tycker heller inte att man ska gruppera folk beroende på kön. Till exempel att "alla män är våldsamma" jag tycker däremot man kan gruppera i form av att "män står för majoriteten av våldsbrott" där handlar det om statistik. Inte hat. Hat är också att påstå att ett kön är "hycklare" Ingen grupp (kön) kan ha exakt samma egenskaper eller personlighet.

Men nu svävar jag ut. Sambandet med misogyna män och incels går inte att förneka. Man kan hoppas att alla arbetar för att misogyniteten försvinner.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 18:06:56 följande:
    Jag kopierar vad jag skrev till Cloffe igår rörande detta.

Incels kommunicerar med kvinnor i stor utsträckning via medier. Inte i verkligheten.

Så när någon influencer skriver i medier om att hon hatar män så är det vad incelsen söker upp, hittar och läser och svarar på, samtidigt som gemene kvinna och man inte tar notis om det. Antagligen läser de det inte ens.
    Jag ser inget om att influensers generellt hatar män. Jag ser däremot andra (misogyna) män skriva att "feminister hatar män" eller att "feminister skickar ut så mycket hat mot män" som ett slags självklart faktum. Dom göder därför varandra genom att hitta på saker. Sånt förstärker offermentaliteten.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 18:21:58 följande:
    De behöver inte hitta på. Det räcker att de cherrypickar så har de tillräckligt med vatten på sin kvarn.
    Vilket också innebär att det inte är kvinnors fel att incels uppstår. Kvinnor kan inte begränsa antalet incels, män kan däremot göra det genom att inte uppvisa misogynitet.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 19:09:48 följande:
    Både män och kvinnor påverkar givetvis. Däremot är det varken kvinnor eller andra mäns fel att det uppkommer incels men det är en annan fråga.

Kvinnohat föder manshat.
    Manshat föder kvinnohat.

Det går inte att titta på en sidan av myntet och inbilla sig att man har lösningen. 

Misogyniteten hos incels är problemet, incels (och andra) göder detta med att hela tiden referera till något elusivt manshat och att det då är roten i det hela. Det är det inte. Manshat finns, men inte i den skalan som incels (och andra vardagsmisogyna män) försöker påstå. 

Vardagsmisogynitet reflekterar folk tydligen inte ens över. Så pass vanligt förekommande i samhället är det.  Palle tror sig vara neutral trots att han skriver vardagsmisogyna saker. Incels läser detta och förstår hur andra män betraktar kvinnor. Det rättfärdigar i nästa steg att presentera vridna idéer som helt naturliga. Vardagsmisogyna mannen anser då att dessa vridna idéer tål att diskuteras "neutralt" för att gränsen är redan framflyttad. 

Vi män har ett ansvar här, det handlar inte om särbehandling, tvärtom, att behandla kvinnor på samma sätt som man behandlar en man

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-14 19:17:28 följande:
    Du borde få din sladd urdragen också om du tycker det.

Allt du beskrev här stämmer in precis på dig. Du och Cloffe försöker dock dämpa ångesten ni känner över hur meningslös er tillvaro är genom att nedvärdera och slå ner på ensamma män. Då kan ni känna er lite bättre och att ni är värda mer än denna grupp. Det skulle inte förvåna mig om Cloffe är en ensam man själv efter att frun har lämnat honom och nu försöker han bevisa för sig själv att han står minsann över alla dessa andra ensamma män. Han är bättre än dem.

Jobba på er själv är mitt råd. Bli mer självsäkra som Palle, Anonym (Fol) och Balansspelaren så att ni inte slipper känna ett behov att spy galla över andra. Hitta en självkänsla som inte bygger på att ni tycker ner andra.
    Ganska talande exempel på det jag nyss skrivit. Offermentaliteten cementeras av att du hittar på att "folk nedvärderar och slå på ensamma män" trots att det inte existerar i tråden.

Du är offret, eller "victimhood mentality" som kännetecknar incels.
  • Anonym (Cloffe)
    ClumsySmurf skrev 2023-08-14 19:56:36 följande:
    "Kritiken mot rapporten torde vara att det inte existerar ett underlag innan inceln skapas"

För att kunna förklara varför något är som det är måste först kunna förklara hur något är så kritiken mot rapporten bör ju snarare handla om att den måste kompletteras med andra studier.

"Tydligen finns det en press på män att vara misogyna."

Jag blir inte ledsen om jag inte får vara med i incelklubben så jag känner igen press att hålla med och när dessa är nedvärderande mot de som inte är som riktiga män ska vara kastar de sten i sitt egna glashus. På vilket sätt känner du dej pressad av TS att hålla med?

"Det är så pass accepterat att någon kan utan problem kläcka ur sig både det ena och andra och det förväntas passera som något "neutralt" dvs det blir som att de hatar "i grupp" som du säger. "

Har du missat att de har egna forum att hata på? Det är nog helt uppenbart för de flesta att något är accepterat för de som sätter reglerna och du vet att de har stigmatiserat sej själva,
    jag tycker att det är något med din logik som haltar så du får gärna förklara hur det hänger ihop.

"Vad som möjliggör att den aggressionen är ok i samhället vågar jag påstå är vardagsmisogyniteten som råder"

Då vågar jag påstå att det är den rådande vardagsmisandrin i samhället som är orsaken till det som Carolin Dahlman skriver och att det är dessa feminister som skapar incels, av sina söner.
    Manshatande feminister är skapade av kvinnor som inte sätter stopp för vardagsrasism mot män på jobbet och kvinnohatande incels är skapade av manshatande mammor.
    Jag tycker att det är ett bra argument för att lady dahmers söner inte ska ha internet.

Det skulle ju kunna förklara detta
    Psychopathology of incel (involuntary celibate): the predictive role of depression, paranoia, and fearful attachment style. - ScienceDirect
    Methods

Seven hundred and seventy males (aged 18-69, M age= 29.04) were administered a series of questionnaires through the online platform QUALTRICS, investigating demographic information, incel traits (Incel traits scales, (Scaptura and Boyle, 2021), depression and anxiety levels (GAD-2 and PHQ-2, Staples et al., 2019), attachment style (Relationship Questionnaire, Bartholomew e Horowitz, 1991) and paranoia symptoms (Paranoia total score from Personality Assessment Inventory, Morey et al, 2015). Pearson correlation, and hierarchical linear regression were performed to assess the relationship between variables.

Results

We found positive correlations between INCEL scale and paranoia (r=.366; p<0.01), anxiety (r=.399, p<0.01), depression (.483; p<0.01). However, regression analysis showed relevant predictive values of paranoia (?=.139; p<0.0001), depression (?=.248; p<0.0001) and fearful attachment style (?=.207; p<0.0001) on INCEL scale, with a good of model equal to a r-adjusted of .41. On the other hand, secure attachment style plays a protective role towards the INCEL attitude (?=.215; p<0.0001).

Conclusions

INCEL subjects and their related behavior towards couple life and female world could be conditioned by several psychopathological issues. In particular, paranoid thinking and depressive-anxious symptoms play a pivotal role in the INCEL attitude. Moreover, as hypothesized, peculiar aspects of primary relationship conditionate this misogynic attitude, particularly fearful attachment style. Therefore, clinicians should consider INCEL people in the light of these psychopathological aspects here described.

www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1743609522015958

Var vill du att jag börjar förklara? Du har skrivit ett ganska långt inlägg, så jag vet inte riktigt var du vill att jag börjar. Nåväl vi kan väl plocka ut något.

När jag skrev att det finns en press på män att vara misogyna så tog jag också som exempel bara i den här tråden "balansspelare" som hade ett långt raljerande inlägg om att jag inte "var en riktig man" och att det berodde på att jag "fjäskade" för kvinnor. Ts har häcklat mig också och sagt att "det finns en särskild plats i helvetet för (män) som inte hjälper varandra " och menade då att jag i form av kön ska stötta hans fascistiska idéer. 

Ja, saker såsom Palles vardagsmisogynitet där han sarkastisk och nedlåtande menar att "kvinnor anser sig ha inneboende goda värderingar" är ett typexempel där föraktet för kvinnor ska passera som något oskyldigt, helt normalt och neutralt. Palle själv anser sig vara helt neutral. Folk som tycker ts har vridna idéer är tydligen motsatsen till neutral och "sprider hat" ingenstans uppmärksammas det att reaktionerna folk har på ts är fullkomligt naturliga. Ja, incels har egna forum att göda sitt hat på, vad som däremot lägger grunden för såna forum är temperaturen i den "normala världen" där spelar andras åsikter roll. Men ja, andra män har ett ansvar över att inte sprida vardagsmisogynitet, oavsett hur jävla provocerade de blir när de läser zara Larson. Jag vågar påst att dessa vardagsmisogyna män är den största källan till skapandet incels idag. För vad vet vi? incels gillar inte kvinnor, eller jo, de gillar fittan, De tror att problemet själva är att de inte får tillgång till kvinnor. Resten av omgivningen ser att problemet är dennes åsikter. Incels är omedvetna om detta utan tycker deras reaktioner är helt normala i en värld där vardagsmisogynitet är normalt. De förstår inte problemet m a o för att världen ser ut så från dennes perspektiv.

Jag tror säkert att mödrar kan bidra till skapandet av incels, eller rättare sagt uppfostran. Föräldrar som ger efter när ungen ligger på golvet och får ett utbrott för att den vill ha godis i butiken exempelvis. Med en sån uppfostran så skapas ett barn som känner entitlement, får även svårt med vänner. Vill att samhället ska förändras runt denne och bidrar till skapandet av en narcissistisk personlighet. 

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 22:32:43 följande:
    De männen ska man straffa. Mig veterligen kan även terapi i fängelset minska risken för att de återfaller i brott.

Jag håller inte med om att incels är ett manligt problem. Jag tycker hela uppdelningen i manliga och kvinnliga problem i de flesta fall är förlegad.
    De flesta män har inga problem att hitta en partner. Incels är ett samhällsproblem.
    Incels är framförallt är män. Kvinnors ofrivilliga sexlöshet yttrar sig på ett annat sätt. Varför ska samhället blunda för det?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 22:55:45 följande:
    Hur menar du? Det du säger gör det inte till ett manligt problem. Det är ett samhällsproblem där de flesta "drabbade" är män men där samhället och medborgarna drabbas i nästa led.
    Det är ju det jag menar. Sen tycker jag att incels är den mest extrema varianten på misogyniteten som råder. Ta "balansspelaren" exempelvis, han anser att kvinnor sätter sig själva på piedestal. Sånt passerar utan ett uns av reflektion.

Det är som en temperatur som skruvas upp.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (hej) skrev 2023-08-15 00:36:47 följande:
    För incels finns det i alla fall framtidshopp. 3 personer i den här tråden har angett att de lever tillsammans med män som var incels när de träffades. Att vara incel är inte ett bestående tillstånd som aldrig kan upphöra som du hävdar.

För dig finns det inte så mycket att sträva efter mer än att sprida dynga på nätet. Det är nog därför du är avundsjuk på incels.
    Du förväxlar fortfarande incels med killar som inte hittat en partner än. 
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?