• Anonym (Fol)

Är incel något man förtjänar att vara?

molly50 skrev 2023-10-04 20:36:35 följande:
    Ja,du har en poäng där.
    Men det är fortfarande inte samhällets ansvar ett ge en vuxen människa hjälp.
    Den biten måste man själv ta tag i.
    Samhället har alltid ett ansvar att hjälpa medborgarna. Framförallt med mat och husrum. 
    I de här fallen som i TS är det svårt att motivera att ge det prioritet när vi inte ens klarar att ge alla medborgare mat och husrum.
  • Anonym (Fol)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-04 21:03:25 följande:
    hur långt sträcker sig denna medkänsla? räcker det att tycka att det är tråkigt att vissa människor är ensamma, eller ska man även behöva jobba för att motverka ensamhet? om det är det senare, hur ska man jobba för att motverka? Och är det alltid rätt att inkludera och välkomna människor med dålig människosyn in i gemenskapen? Förstår dessa människor att de har dålig människosyn om de inkluderas? 

och ska andra människor utsättas för dessa människor för att det exempelvis är *synd* om rasisten kalle som är ensam? Kan det inte vara som så att rasisten kalle är ensam till följd av sin människosyn? Och inte ensam på grund av att han blir exkluderad av *elaka människor*?
    Hur långt den medkänslan sträcker sig är upp till individen att avgöra tycker jag. Finns ingen anledning att moralisera över de som gör noll här. De gör något annat istället.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 17:00:59 följande:
    Jag har skrivit att den kan hjälpa. Vissa blir hjälpta mycket men många blir tyvärr inte det även om de kanske kämpat i åratal. Poängen var inte att såga, utan att visa att det är inte ett dugg märkligt om det inte ljusnar för personen trots att den sökt hjälp. Man kan därför inte veta att personen inte har sökt hjälp.
    Den enda personen som kan rädda en är en själv. Sedan kan man hjälpa personen att komma till den insikten.

Hjälp som syftar till att någon annan ska göra jobbet fungerar aldrig. Jobbet och drivet måste  komma från en själv.
  • Anonym (Fol)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 17:11:43 följande:
    Vad ska man göra då? Om man sökt hjälp och ändå inte upplever sig få hjälp. Vad gör man då? Är det då man ska anmäla sig i kö för statlig partner? Eller vad gör man när man inser att hjälpen inte räcker?
    Du inser att "hjälp" är i det närmaste värdelös. Det är du själv som kan åstadkomma förändring.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 17:17:25 följande:
    Fast kan få hjälp att hitta bra strategier och så i just det arbetet.
    Det må vara 2 procent. 98 procent är arbetsinsats!
  • Anonym (Fol)
    EnAnonumius skrev 2023-10-05 17:29:18 följande:
    Precis samma sak gäller ju för de misogyna incelsen.

Det är ju bara de själva som kan åstadkomma förändringar så de får en kvinna.
    Det var faktiskt incelsen jag ritktade mig till i det inlägget. Fast det gäller alla andra också.
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-10-06 16:03:55 följande:
    Läs detta igen och förklara exakt var jag skrev att jag VET som ett faktum att de inte har sökt hjälp.

"Mat och husrum är en sak.
    Men det går knappast att jämföra med att in incel tar ansvar för att söka hjälp för sitt eget mående.
    Det är helt och hållet hans eget ansvar.
    man kan inte bara sitta och vänta på att hjälpen ska komma till en om man själv inte vill lyfta ett finger för att göra något."
    Vad hjälper det om de söker hjälp. Det är inte så man löser problem. Man tr tag i det själv.
  • Anonym (Fol)

Vad bråkar ni i tråden om egentligen? Bli vänner istället! Livet blir bättre så!

• Anonym (Fol)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-07 19:19:15 följande:
    Fast om man får rätt hjälp om man har tex några psykiska problem, så kan det ju bli lättare att sen göra jobbet.
    Det där gäller bara om man är allvarligt psykiskt sjuk och behöver mediciner. Inte för vanliga människor som har diverse problem som att ha det svårt för att träffa kvinnor eller dylikt. Då är det bara att börja jobba. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-07 19:31:32 följande:
    Fast även om man inte är allvarligt psykiskt sjuk utan bara lättare psykiskt sjuk, underlättar det ju om man kan få rätt hjälp för det.
    Vanliga människor, var inte vad jag tänkte på, och att ha så stora problem att man aldrig någonsin lyckats attrahera någon kvinna, det tänker jag att det inte är några vanliga människor det rör sig om då.
    Den enda vettiga hjälp (om man nu kan kalla det hjälp)  man kan få är någon som likt jag säger att de måste göra jobbet själva.

Tyvärr äesnningen det den hjälpsökande absolut inte vill höra. Det finns ingen genvägar. Det finns inga enkla vägar.  Det finns bara att offra blod svett och tårar. Då och endast då kommer framgången.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?