Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Är incel något man förtjänar att vara?

molly50 skrev 2023-10-05 21:22:29 följande:
    Ger man en incel rådet att söka hjälp så ignoreras det allt som oftast.
    Och det kan lätt tolkas som att de inte ser det som ett alternativ.
    Och startar de sen trådar som denna så är det lätt att den tolkningen förstärks.
    Sen kan vi såklart inte veta om de verkligen har försökt söka hjälp om de själva inte ger oss den informationen. Och det har nog heller ingen påstått.
    Men läser man vad som skrivs här t ex så vill de ju ha sexkvoteringar och statligt reglerade appar.
    Eller varför inte en drog som ökar kvinnans sexlust?
    Låter det som att de är benägna att söka hjälp?
    Eller låter det mer som att de lägger ansvaret på andra att lösa deras problem?
    Vad har ingen påstått?

Du tillstod ju i ditt förra inlägget 7057 att du aldrig har påstått att de inte har sökt hjälp och jag visade då vad du själv skrivit. Men det stämmer alltså inte att du utgick ifrån att personen inte sökt hjälp? Trots att du skrev inceln tar inte ansvar för att söka hjälp, han väntar på hjälpen ska komma utan att själv lyfta ett finger?
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 21:29:32 följande:
    Och på vilket sätt är då tipset *sök hjälp* dåligt? Det finns olika sorters terapi. Allt är inte bara att gå och prata med psykolog. det finns gruppterapi, stöd inom kyrkan, hjälp via föreningar. bara för en sak inte funkat betyder inte att inget annat kommer att funka. Och utbilda sig, det finns flera sätt att utbilda sig. Det kan vara utveckla ett specialintresse och knyta kontakter inom intresset, eller själv lära sig mer om psykologi, beteendevetenskap för att själv förstå sig själv och förstå sig på omvärlden. det är det som är det fina med att bo i sverige; vi har tillgång till SÅ mycket. och det mesta är billigt eller subventionerat. Men det krävs engagemang från individen, att faktiskt inse att *jag måste inte må såhär* och för att slippa må på ett sätt kommer insatserna vara värda det.
    Jag har väl inte sagt att det är ett dåligt tips.
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 21:32:27 följande:
    Har du inga synpunkter på det? så om jag skulle skriva nu att det bästa för ts är att bli inlåst för att få vård; och för att skydda omvärlden från dessa åsikter. Då hade du sagt *ingen kommentar* eller *ingen åsikt* gällande det? Du brukar hugga på den typen av åsikter nämligen
    Det förstår du väl själv att det måste en läkare bedöma om någon har sådana problem att han behöver bli inlåst, det kan inte jag göra
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 21:33:51 följande:
    Okej så istället för att säga att det är bra tips ska du istället säga *hur vet du att han inte sökt hjälp* eller *hur vet du att han inte utbildar sig* om du nu tycker det är bra tips?
    Vilket tips syftar du på? Jag såg inget tips i det inlägget där jag svarade så.
  • Anonym (Maria)
    molly50 skrev 2023-10-05 21:39:47 följande:
    Att de inte har sökt hjälp.

Min första tanke var i alla fal inte att de har sökt hjälp när trådar som dessa startas och de förespråkar lösningar som inskränker på kvinnans frihet osv.
    Lösningar som kräver att andra ska lösa det.
    Men det är min högst personliga tolkning,
    Och jag verkar inte vara ensam om den.
    Sen kan jag såklart inte veta helt säkert att de inte har sökt hjälp.
    Lika lite som du kan veta att de har gjort det.
    Nej precis, jag vet inte det, men nu har jag ju aldrig utgått ifrån det heller.
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 22:15:29 följande:
    så att säga sök hjälp är inte att ge tips menar du? Vad är det annars menar du?
    Inlägget jag svarade på när jag skrev att det kan du inte veta, skrev ingenstans att någon skulle söka hjälp eller gav tips. Att skriva att någon sitter och väntar på att hjälpen ska komma är inget tips, så nej det var inte något tips som jag kommenterade där.
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 22:17:23 följande:
    Nej jag förstår faktiskt inte. ena stunden säger du att det är incels ansvar att ta ansvar för sitt eget liv, men ingen annan får konstatera detsamma. Då ifrågasätter du hur vi vet att männen inte söker hjälp? Hur vet du att männen söker hjälp? förstår inte dina argument alls faktiskt.

Jag har inte skrivit att ingen får konstatera det. Jag ifrågasätter att man utgår ifrån att någon inte sökt hjälp när man inte vet det. Det är ju en grundlös och onödig anklagelse att påstå att någon inte har sökt hjälp. Att däremot föreslå till någon att söka hjälp har jag inga invändningar emot.

Skillnaden är att jag aldrig påstått eller utgått ifrån att männen har sökt hjälp. 

• Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 22:19:54 följande:
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 21:32:07 följande:
    Jag har väl inte sagt att det är ett dåligt tips.

Hur kan du säga att det inte är ett dåligt TIPS. om du nästa stund inte sett ett TIPS heller? ännu mer ologiskt.
    Det är du var DU som frågade mig varför det är ett dåligt tips att söka hjälp, du gav några olika exempel man kunde göra, och då svarar jag att jag inte sagt att det du skriver är ett dåligt tips. För det har jag inte. 
  • Anonym (Maria)

Nej det är inget tips att påstå att någon inte har sökt hjälp och bara väntar på att hjälpen ska komma. Det är en anklagelse 

Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 22:23:47 följande:
    slutledningsförmåga? *att inte sitta och vänta* är väl att mena att man bör göra det omvända? dvs stoppa ur tumme från stjärt, ta tag i krage, och jobba på att må bra i sig själv. Men vad vet jag. det kan väl knappast anses som tips för vissa tydligen.
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 22:30:38 följande:
    grundlös och onödig anklagelse? Då undrar jag återigen vad får man kommentera till en incel i en tråd om incel? Är det enda som godkänns daltande, ryggdunkar och *det är så synd om dig* kommentarer? Du har fortfarande inte svarat vad du anser är en rimlig respons, eftersom all respons som gör letar du efter fel på. oerhört investerad i att försvara dessa menlösa incels, undra varför?
    Fel igen, jag har inte alls letat fel på ALL respons. Det är dina fantasier och ingenting annat. Det jag kritiserar är att man utgår ifrån att personen inte har gjort någonting för att söka hjälp när man inte vet vad personen gjort eller inte.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?