Anonym (Palle) skrev 2023-07-31 09:34:02 följande:
Det är så mycket av det du skriver som inte stämmer med vad jag skrivit så jag vet inte vart jag ska börja. Så därför gör jag inte det.
Det märks så tydligt att du kämpar med att underminera och att försöka ta kontrollen retoriskt på olika sätt att det blir larvigt.
Det enda en liten gruppering i denna tråd visar är att med Ert förakt för nämnda grupp, har ni precis lika svårt att släppa lite av hatet, gå vidare och försöka vara en del av lösningen istället för problemet, som den gruppering ni ogillar så skarpt.
Nu tänker jag inte lägga mer tid på denna diskussion. Jag tänkte göra något produktivt av dagen och råder dig att göra detsamma. Kanske återkommer ikväll och diskuterar vidare.
Du som är så öppen för diskussion. Kan du bemöda dig svara på ett par frågor. Om du menar allvar med att du vill diskutera, släppa hatet och vara del av lösningen som du så gärna upprepar om och om igen.
1) Är alla ensamma män detsamma som incel? Eller vad är din definition av incel? Vi som försöker och har försökt diskutera ser en skillnad mellan ensamma män och incels. Att en ensam man inte är att betrakta som incel förrän den dagen han lägger ansvaret på sin ensamhet på kvinnorna och staten och kräver rättigheter.
2) Vad beror det på att vi har så många ensamma män? Är det på grund av att det finns ett överskott av män jämfört med kvinnor? Att fler kvinnor är bisexuella eller homosexuella och öppna med det nu för tiden jämfört med förr? Eller beror det på att kvinnorna har så höga krav att de hellre själva är singlar än träffar en man som inte motsvarar dessa höga krav? Och om du anser att rotorsaken är ett överskott av män, hur löser vi det? Fördelningspolitik över människor där någon uppifrån ska bestämma vem eller vilka du ska ha samröre med. Normalisera poly-förhållanden? Underlätta för asyl för utrikesfödda kvinnor? Eller erbjuda samtalsstöd och terapi så man lär sig leva i ensamhet? (precis så som erbjuds lära sig leva döv/blind/förlamad etc)
3) Hur mycket hjälp ska samhället erbjuda kontra hur mycket eget ansvar ska ligga på individen? Exempelvis måste man själv välja skola, gymnasieprogram, universitetsstudier, söka jobb, söka bidrag, söka lån, söka lägenhet etc själv för att få det man önskar. Staten, banken eller någon annan delar inte bara ut pengar, lägenheter eller välbetalda jobb hux flux. Om jag skulle bli överviktig så blir jag inte magiskt magsäcksopererad bara för att jag sitter ensam hemma och hoppas på det. jag måste ju själv söka vård.
4) Hur ska samhället hjälpa dessa individer? Om de inte själva söker hjälp? Ska socialen eller liknande börja med uppsökande verksamhet? Eller ska det inrättas telefonsupport där man kan ange sin bror, syster, kompis eller kollega som verkar ensam? och om det finns denna telefonsupport, vad ska de göra? Ska de anställa besökare att fika med Kalle eller Anna som är ensamma?
5) Vilket ansvar har männen själva att vara förebilder och inspiratörer till andra män för att bryta tabun om att prata känslor, visa känslor etc. Vem är det som är med och fostrar dessa män att försöka leva upp till orimliga ideal? Kanske vore det bra med mer män anställda inom skolvärlden för att vara förebilder försöka fånga upp dessa pojkar tidigt eftersom nuvarande skola inte verkar fungera optimalt i mångas ögon. Då måste ju en ändring genomföras. Eller hur ska fler män må bättre i skolan och läsa vidare på högre nivå?
6) Har alla människor ett lika stort människovärde? Och har vi alla lika många rättigheter, friheter och skyldigheter? Eller baseras dessa utifrån ålder och kön?
Jag personligen hatar inte incels, men jag hatar de åsikter som incels står bakom. Det är en stor skillnad och viktig för diskussionen. Vi har yttrandefrihet, men vi har också lagstiftning mot diskrimineringsgrunder. Att anse att en kvinna borde fördelas som en handelsvara, eller erbjudas kåthetspiller för att släppa till etc så är det inte bara förminskande av kvinnor, utan även emot lagen kring allas likas värde. Kalla mig gärna feminist om du mår bättre av det, det påvisar bara att du inte förstått problematiken om så är fallet. En sista avslutande fråga till dig Palle, anser du att vi borde värna om lagen? Eller är den inte alltid tillämpbar?