• Anonym (SL)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (....) skrev 2023-07-13 22:01:37 följande:
    Så i lagstiftningen står det att alla personer ska ha någon som de kan tacka nej till?
    Och var har jag skrivit att det står i lagstiftningen?
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 02:23:01 följande:
    Det kan inte bara vara var och ens personliga problem längre när det har uppstått en sån situation med många incels. Det är som att säga att cancer eller psykisk ohälsa är var och ens problem och inte en fråga för samhället.

Förut innan datingappar var det så att man fick vara själv om man hade orimliga förväntningar. Nu finns det attraktiva män som erbjuder obegränsat med sex till alla sorters kvinnor (dock inte förhållanden). Ingen kvinna behöver alltså vara helt själv. Därför finns det incels för kvinnor kan ha orimliga förväntningar.

Att säga att man inte har något ansvar för andra, när man själv har fått en förbättrad situation, är ungefär som att säga att man inte vill betala skatt fast man tjänar 100 000 kr i månaden. Ingen har dock ett personligt ansvar, men tillsammans har vi alla det.
    Så vad är din lösning?
    Hur ska kollektivet män och kvinnor hjälpa de som är ensamma. 
    För alla lyckligt lottade män som får sex har väl också ansvar för incelsen? 
    Ska de hoppa över ett tillfälle här och där i solidaritet. Sexstrejka för sina sorgsna bröder.
    Eller varför inte kanske ha lite kompissex med de ensamma.
    Om kvinnornas ansvar är att börja ha sex med sådana som de inte tänder på för att bota andras ensamhet så kan ju männen också göra det. Lite homosex för den goda sakens skull. De kan ju ha ögonbindel.

Många kvinnor lever i ensamhet, helt frivilligt. Kanske de kan öppna upp behandlingsskolor för incelsen, där de får lära sig acceptans för sin situation. Visa att det går utan att bli hatisk...

Nu raljerar jag.
    Men tanken att jag som kvinna ska sänka mina krav och leva ett liv med någon som jag inte delar värderingar med eller tänder på är lika absurd som att män mot sina preferenser ska börja ha homosex.
    Det går inte att jämföra skatt och sex.
    Inte ett dugg samma sak. 
  • Anonym (SL)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-18 17:51:58 följande:
    Men att andra inte får knulla med just mig är väl ändå mitt ansvar då det var mitt val att avvisa dem. Mitt val mitt ansvar.
    Mycket märkligt resonemang.

Om någon kommer fram och vill ha din klocka och du säger nej så är du ansvarig att personen är klocklös? 
    Ditt val ditt ansvar.

Du behöver nog läsa på vad ansvar betyder....

ansvar - Skyldighet att ansvara för något aktivitet eller sak, skyldighet att vara den som ser till att något blir rätt utfört
  • Anonym (SL)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-18 18:43:57 följande:
    Det är väl lite samma resonemang som det folk känner sig ansvariga att någon tog livet av sig. Hade jag kunnat göra något annorlunda osv.
    Att känna sig ansvarig och faktiskt vara det är helt olika saker...
  • Anonym (SL)
    nihka skrev 2023-07-18 19:56:46 följande:
    Hahaha! Jomenvisst då skulle jättemånga använda sig av dejtingappar, för du skulle välja en affär som tog bort mat utifrån popularitet och lämnade kvar det de flesta inte ville ha. Och på stan kunde alla snygga tjejer synas medan de snygga killarna fick ha pappåsar över huvudet så de andra blev mer synliga. Och sen slänger sig alla på gräset och knullar. Problem solved. Hahaha! 
    Asså denna kommentaren...
    Skrattade så jag nästan kissade på mig...
    Klockren....
  • Anonym (SL)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-19 08:00:12 följande:

Återigen, det skulle inte hjälpa med nån "lagändring" eller vad det var TS skrev om för att öka jämställdhet, ta bort dejtingappar för att minska kvinnors utbud och få dem att välja andra män. Anledningen till att kvinnor innan preventivmedel och dejtingappar fick vara mindre selektiva var att de inte hade tillträde till arbetsmarknaden och var beroende av män. Är det nåt du vill återgå till?

Kvinnor har ett eget värde och rätt till egen frihet, precis som män. Kvinnor är inte till för att män ska få ligga. 

Precis så.
    Så bra skrivet och uttryckt.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-19 08:09:05 följande:

Jag tror att det grundläggande och primära driften är att män vill bli respekterade och ligga med så fin kvinna som möjligt(det är grunden till att män kämpar) och kvinnor vill ha en bra partner som är trevlig, stabil, ser bra ut och gärna bra ekonomi för att det är tryggare och det ger bra gener till avkomman.

Sen kommer båda gilla familjebildning, trivas med varandra och ha ett bra liv. Men det jag skrev i första stycket är drivkraften.

Jag som kvinna vill också bli respekterad och ha fin man att ligga med och de män jag känner vill ha allt som du räknade upp att kvinnor vill ha.
    Förstår inte behovet att dela upp i olika kön.
    Respekt och vilja samma saker i livet räcker väl?

Gener till avkomman låter väldigt kliniskt. Så har inte jag tänkt och resonerat. Jag har sökt efter en jämställd man som ser papparollen som lika viktig som mammarollen. Mellan min man och mig så var det nog han som längtade mest efter barn och var väldigt noga med att hitta någon trygg och stabil just utifrån detta. Sexet var mer min dealbreaker...
    Min bästa killkompis gjorde också slut med en kvinna, trots mycket kärlek, för att hon inte ville ha fler barn (han ville ha egna). 

En stor orsak till att allt fler kvinnor hellre lever själva är faktiskt att de inte känt sig respekterade av männen de levt med och dejtat. 
    Så att hoppa över det i din analys känns väldigt vanskligt...
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-19 12:32:03 följande:
    Därför borde fler män få chansen att lära känna kvinnor och bli den person som är rätt person för en kvinna.

Du kanske tror att det är omöjligt att ligga med en man som inte har en viss status eller väldigt högt självförtroende. Du dömer ut alla incels på förhand. Det tror dock inte jag om två personer får lära känna varandra.
    Jag förstår hur du menar men samtidigt känner jag att du lägger ansvaret "fel".
    Du skriver att fler män ska få chansen att lära känna kvinnor.
    Att det är något som någon annan har ansvar för att se till att detta händer...

Jag gifte mig med en man som aldrig haft relation, över 30 och nästan var oskuld och superblyg och jobbade (och jobbar) som busschaufför.

Men han hade noll bitterhet och la inte över sitt singelskap på någon. Hade han haft minsta tendens åt det hållet hade jag tappat intresset direeeeekt.
    Jag inget problem med incels (dvs urdefinitionen-inte den nuvarande definitionen) så länge de inte stickar en offerkofta. Det är så gräsligt oattraktivt.
    Det är en dealbreaker för mig och förmodligen många med mig...
    Jag tror att jättemånga incels går runt och utstrålar offerkofta (kanske omedvetet) och istället för att ta ansvar för sin situation känna sig förfördelade som om samhället (och då främst kvinnorna) är skyldiga dem en relation och sex.
    Här tror jag många skulle behöva stöd i sitt mindset.

Jag går inte igång på status eller har behov av nån stereotypisk machoman. Jag blir kär i en person och det viktiga för mig är respekt pch kommunikation.
    Men, här kommer något viktigt: Jag har aldrig dejtat på dejtingappar utan mig träffar man i andra forum (jag har träffat mina män på utbildningar, på jobbet, på sportevenemang och i bekantskapskretsen). 
    Jag tror att om incelmännen ska hitta någon måste de ut och hitta sina forum där de kommer till sin rätt eller anpassa sig efter de forum som finns. Inte förvänta sig att forumen och medlemmarna ska anpassa sig efter dem.
  • Anonym (SL)
    Anonym (....) skrev 2023-07-19 14:36:16 följande:
    Och om han erkände att han var oskuld så hade du kunnat hypotetiskt dumpat honom istället 
    Jag kommer inte svara på dina andra svamliga inlägg.
    Men jag har vetat hela tiden så nej jag skulle inte dumpat honom.
    Och jag har varit med honom i 15 år. Så jag har väldigt god koll på om han har bittra offerkoftetendenser.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-19 16:23:33 följande:
    Det är nog mer att du inbillar dig vad jag har skrivit. Eller visa klart och tydligt var jag skrev det.

På grund av sex ja, blir du inte sårad, det har du skrivit. Men som jag skrivit flera gånger nu så kanske du blivit sårad av någonting annat. Eller har du gått genom livet och aldrig blivit sårad av en annan människa?

Regelbundet vet jag inte, men det händer väl. Något jag personligen kan bli väldigt sårad och ledsen av är svek. När någon ljuger eller går bakom ryggen eller struntade i att hålla vad de lovade. Jag har aldrig sett det som att det var mitt eget fel eller ansvar att jag blev sårad. Däremot hur jag sedan hanterar det och läker mig själv.

Värderingarna att man har ansvar för sina handlingar då? Är det alltså en incel-värdering?
    För mig är det olika saker.
    Att säga nej till något exempelvis sex om man inte vill (dvs stå upp för sig själv och sina behov) och exempelvis ljuga, gå bakom ryggen etc.

Att sätta gränser är ju inte samma sak som att svika någon. Om man inte gör det sviker man ju sig själv.
    Att någon blir sårad betyder ju inte heller automatiskt att man är ansvarig för sårandet.

Sex är inte en förpliktelse som någon kan kräva/förvänta sig av någon annan och inget man ska lägga på sig själv.
    I en annan tråd (som förhoppningsvis är skrivet av ett troll) uppgav en kvinna att hon 7 dagar efter förlossning hade sex med sin man trots att hon inte ville (kroppen sa tydligt nej), för att hon kände att hon måste för att behålla sin man.
    Hemskt.

Jag är lite nyfiken på hur du tänker kring ansvaret från den som frågar. Om exempelvis en person frågar mig om sex trots att hen redan vet att jag inte vill/kan, vem har ansvaret för att hen blir sårad?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?