• Anonym (Fol)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Til) skrev 2023-08-14 09:16:53 följande:
    Hur är det man pratar om män i etablerade medier, menar du? Att kunna prata på gruppnivå är ibland nödvändigt för att synliggöra. "Män som slår kvinnor", "kvinnor som dödar sina barn" osv. Att män är överrepresenterade bland våldsdåd är inte hat, det är fakta som inte ska gömmas. Om du menar att män i media hålls ansvariga för andra mäns dåd, så jag kan man väl konstatera att män kan behöva tänka på hur de uttalar sig. Eftersom misogyna uttalanden göder incelrörelsen. Exempel i den här tråden: kvinnor anser sig ha bättre värdegrund än män (ungefär), det var bättre förr när kvinnor inte kunde välja lika fritt. Osv osv osv. 

Egentligen kan man väl konstatera att det i grunden är de män som beter sig illa som skapar ett manshat och då i förlängningen förstör för incels, enligt din logik. Eftersom det är därur manshatet uppstår: ur (vissa) mäns handlingar. Det märkliga är ju att manshat ändå kan sägas ha förståeliga grunder: att misshandlas, mördas och våldtas kan nog sägas vara mer grund för hat än att bli bortvald. Ändå existerar kvinnohat.
    De män som begår brott mot kvinnor skapar definitivt ett manshat, men det gör inte manshatet legitimt för det.

Om någon annan grupp är överrepresenterad i något brott är det inte okej att skriva i medier att man hatar den eller den folkgruppen. Vilket är rätt ska sägas för en grupp med människor ska inte belastas för vad enstaka individer i den gruppen gör.

Man kan ta upp att män är överrepresenterade i olika våldsbrott men man får då göra det på ett vuxet sätt med fakta och statistik som stöd istället för fördomar som det så ofta görs idag. 

Att prata om våld i nära relationer som mäns våld mot kvinnor tycker jag inte är ok eftersom det osynliggör de män som drabbas av våld i nära relationer. Däremot är det bra om man är öppen med statistiken.

För att avsluta finns det ingen saklig grund för att hata vare sig kvinnor eller män.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 09:33:29 följande:

så det är hemskt jobbigt för dig att alla män som är födda på senare tid behöver lära sig dela med sig av privilegier? att det är fler sökande till högskola, fler sökande till jobb, att det är fler som har möjlighet att buda på hus, att fler söker hyresrätter etc? att mannen inte alltid är det självklara valet? utan att kvinnor kan konkurrera med lika villkor?

Ingenting är jobbigt för mig personligen. Jag är stark men alla män är inte det. Sedan ska människor inte dömas utifrån grupptillhörighet. Det är något av grunderna i en demokrati.
  • Anonym (Fol)

jag själv jobbar i en mansdominerad bransch, och hur många gånger tror du inte just en man sagt *men lilla gumman* eller *har du mens eller* eller när det svar eller lösning jag presenterar ofta möts med skepsis just för att jag är kvinna jämfört med de förslag som manliga kollegor presenterar. Får inte jag lov att tycka och anse att vissa män är rövhattar då? Det är ett vardagligt problem för väldigt många men det verkar svårt för dig att förstå.

Det är bra att du inte accepterar det och kallar de män som utsätter dig för det, för rövhattar. Men det är fortfarande inte ok om du kallar män som grupp för rövhattar baserat på vad några män gör. 
  • Anonym (Fol)

Kan du förstå om vissa kvinnor faktiskt hatar många män efter vad de varit med om? 

Jag kan förstå det men det är fortfarande inte ok om man ger utlopp för det i generalisera de termer.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 12:05:57 följande:
    om inte alla män är lika starka, vems problem är det? Är det kvinnorna/mammorna som misslyckats i att uppfostra starka män? Eller är det kanske som så att de manliga förebilderna lyst med sin frånvaro? dvs pappan, farfar, morfar etc. vad menar du att jag som kvinna kan göra för dessa svaga män? Vad är min *plikt och skyldighet*?

är det kvinnorna som grupp som slår ut dessa svaga män? om samhället ska bli jämställt så vi kvinnor kan söka jobb, studier och bostad på samma villkor så måste ju vissa män inse vilken gräddfil de haft tidigare.  Eller ska kvinnorna be om lov och tacka ödmjukast för att de ska få samma villkor och rättigheter?
    Det är dels dessa mäns problem men också ett samhällsproblem att vi har människor som inte klarar av att bära upp sig själva, än mindre de som är runt om.

Vad som skapar dessa individer? Bra fråga.

Du har ingen plikt eller skyldighet gentemot dem över huvud taget imo.

Nej, det är inte kvinnor som slår ut dessa svaga män.

Att dessa män påstås av vissa ha haft en gräddfil är däremot en del av problemet för det är helt enkelt inte sant för dem. Säg det till dessa män och de kommer att bli förbannade och några av dem kommer sannolikt att slå tillbaka. Det är också det vi ser hända.

Kvinnor har redan samma villkor och rättigheter i Sverige. Därför blir det en märklig diskussion som hör hemma i historien. Samhället har däremot andra faktiska problem i nutid som specifikt drabbar kvinnor hårdare såsom t.e.x. våld i nära relationer, nedvärderande kommentarer och hat och hot irl samt i sociala medier.

Men behöver dock se ekorrhjulet där kvinnohat föder manshat som föder kvinnohat osv. Att tro att man kan få bukt med det ena utan att ta tag i det andra är enkelspårigt tänkande för att uttrycka mig milt.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 12:08:52 följande:
    Vad ska jag kalla de män som i tysthet håller med rövhattarna? Eller de män som inte vågar stå upp och försvara mig mot dessa rövhattar? Är det fega krakar eller är det män? På vilket sätt kan dessa rövhattar ändras om inte fega krakar börjar ifrågasätta? Det hjälper inte riktigt att jag själv säger ifrån. Så hur borde en man bete sig i en sådan situation? som en man eller feg krake? Och vad tror du jag känner om dessa fega krakar som inte kan stå upp för mig? tror du jag tycker dessa är reko män?
    Du får kalla dem vad du vill. Människors skyldigheter och ansvar är dock desamma oberoende av kön. Så har lite svårt att se att en man som inte hjälper till skulle vara värrre än om en kvinna inte gör det.

Det är oerhört starkt med människor som ställer sig upp och hjälper till. Om någon hjälper mig i nöd är jag oerhört tacksam. Jag förväntar mig ingen hjälp över huvud taget faktiskt. 

Lyft människor som gör något bra istället för att sänka de som inte gör det. Alla har en historia och de flesta skulle säkert helst vilja hjälpa till om de haft styrkan.

Däremot är det ett samhällsproblem att du och andra kvinnor drabbas av nedvärderande kommentarer på jobbet och något man behöver jobba med.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 14:08:54 följande:
    Vilka ska jag då lyfta i mitt scenario? Vem är minst dålig? mannen som säger kvinnoförnedrande saker eller mannen som inte säger emot? inget av alternativen är något att hylla.

återigen handlar det inte om att jag som kvinna förväntar mig hjälp, eller kräver hjälp för att jag är kvinna. utan önskar att en medmänniska reagerar på orättvisa. men det är tydligen för mycket begärt. då kan ju män glömma att få sympatier från mig, varför ska jag reagera som kvinna när ingen eller endast ett fåtal män har min rygg? what goes around comes around.
    Ingen i det scenariot men det finns andra scenarier. 

Jag skulle gått till din chef och berättat om situationen så att det får konsekvenser för mannen som uttryckte sig så.

Varför ser du det så mycket i kön? Finns bra och dåliga människor i båda könen. Se till individen.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-14 14:31:17 följande:
    Jag tycker faktiskt jag som man har ett större ansvar att säga ifrån när jag ser eller hör män vara nedlåtande mot kvinnor,  jag kan ?kosta på mig? det eftersom jag inte kommer utsättas för tafsande eller sexistiska kommentarer från andra män.
    Jag tar också mycket större ansvar och kräver mycket mer av mig själv än andra. Fast att kräva mer av andra för att de har ett specifikt kön blir skevt. Vill vi ha jämställdhet eller inte, för i ett samhälle där bara männen står upp så förlorar kvinnorna i status. Det är egentligen synd om de som inte hjälper andra. Både deras liv och andras liv blir sämre.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 14:03:45 följande:
    Om jag är i minoritet som kvinna, män i plural kränker mig. De lyssnar inte på mig. Vad mer kan jag som kvinna eller mina kvinnliga kollegor göra?

om männen respekterar oss så står de upp för oss, de får då också vår respekt. Men genom att vara tysta så får de inte respekt. Är det konstigt?
    Inte alls, det är så det fungerar.
  • Anonym (Fol)
    nihka skrev 2023-08-14 17:28:09 följande:
    Inget jag hört heller. Det finns alltid enskilda kommentarer, men inget som genomsyrar samhället i stort. Jag upplever Sverige som ett land som har kommit långt när det gäller jämställdhet, men man måste fortsätta jobba med det för att inte tappa.
    Jag kopierar vad jag skrev till Cloffe igår rörande detta.

Incels kommunicerar med kvinnor i stor utsträckning via medier. Inte i verkligheten.

Så när någon influencer skriver i medier om att hon hatar män så är det vad incelsen söker upp, hittar och läser och svarar på, samtidigt som gemene kvinna och man inte tar notis om det. Antagligen läser de det inte ens.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?