Inlägg från: Anonym (Incel slem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Incel slem)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 22:11:50 följande:
    Jag syftar på hur man förmedlar sin politik och att jämställdhetsarbetet görs med fokus på kvinnor. 
    vi har haft ett samhälle som varit mansdominerat, hur ska det jämnas ut till ett jämställt samhälle om inte kvinnorna får fokus? på vilket sätt blir det mer jämställt och klyftorna minskar om män får fortsatt fokus hade du tänkt? höjs kvinnors löner genom mansfokus? får fler kvinnor rätt till heltidstjänst genom mansfokus? På vilket sätt blir det mindre kvinnor som tar hand om hem och barn med mansfokus?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 22:27:16 följande:
    Svensk jämställdhetspolitik lever kvar i en verklighet som inte längre existerar. Det du säger om tt vi behöver kvinnligt folkus stämde 1973 men inte 2023. 

Kvinnor ska inte ha fokus. Män ska inte ha fokus. Som jag skrevs bör man inte ha sådan bias i jämställdhetspolitiken över huvud taget. Det finns områden där kvinnor är negativt särbehandlade som grupp och det finns områden där män är negativt särbehandlade som grupp. Dessa kan lyftas utan att ställas emot varandra.
    så vi ska nöja oss menar du? Har du kollat statistik på fördelning av föräldraledighet och lön det senaste? Är det jämställt tycker du? eller *ska vi nöja oss*? Hade du nöjt dig med omvända siffror?

på vilket sätt särbehandlas män som grupp? specificera hur män missgynnas bara genom att vara en man? att de inte kan föda barn. vilka mer orättvisor finns?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 22:59:01 följande:
    Nöja oss? Nöja oss med vad?

Jämställdhet handlar om lika rättigheter och skyldigheter. Inte resultatet. Sedan kan olika resultat vara en konsekvens av olika rättigheter och skyldigheter och det ska utredas. 

Men det är också typiskt för det ojämställda jämställdhetsarbetet att det bara talas om då kvinnor som grupp har sämre resultat.

Beträffande löner finns det ingen noterbar lönediskriminering mot något av könen.  Däremot kan man diskutera varför kvinnor och män fattar olika val rörande familj kontra karriär och vad det får för konsekvenser. Men redan nu påverkar samhället mot jämnare fördelning än vad som skulle bli fallet om man släppte det fritt utan påverkan.
    Låter det så nu? När det gällde att dessa ensamma män som också borde ha sex och få utfallet sex oavsett vad så var det inte alls lika viktigt med lika rättigheter och skyldigheter? Utan då var det enda viktiga att utfallet var lika mycket sex? eller hur var det?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 22:59:01 följande:
    Nöja oss? Nöja oss med vad?

Jämställdhet handlar om lika rättigheter och skyldigheter. Inte resultatet. Sedan kan olika resultat vara en konsekvens av olika rättigheter och skyldigheter och det ska utredas. 

Men det är också typiskt för det ojämställda jämställdhetsarbetet att det bara talas om då kvinnor som grupp har sämre resultat.

Beträffande löner finns det ingen noterbar lönediskriminering mot något av könen.  Däremot kan man diskutera varför kvinnor och män fattar olika val rörande familj kontra karriär och vad det får för konsekvenser. Men redan nu påverkar samhället mot jämnare fördelning än vad som skulle bli fallet om man släppte det fritt utan påverkan.
    Och du glömde svara på den lilla men ack så viktiga frågan. Nämn var, när och hur män diskrimineras som grupp. ge exempel på det du säger
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 23:30:55 följande:
    Diskriminering är ett för starkt ord imo. Negativ särbehandling är ett bättre ord. 

Fokuset i jämställdhetsarbetet är ett bra exempel på då män blir negativt särbehandlade som grupp.

Även i retorik bland politiker och i medier. 
    när, var och hur har män denna negativa särbehandling? att män som haft fördelar hela sitt liv och sedan hundratals år tillbaka behöver börja dela med sig av sina privilegier?

du kan inte säga ett sånt bisarrt argument utan att vidareutveckla. Vilken retorik? Att de talar sanning? Att män i större utsträckning är gärningsmän exempelvis?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 05:56:34 följande:
    Att män som grupp ska ta ansvar och konsekvenser för saker som hänt när de inte ens levde är ett bra exempel på negativ särbehandling. Så även att män ska ta ansvar för saker andra män gör. 

Man pratar om män i etablerade medier som man inte gör om någon annan grupp. Skulle man ta med kön i lagen om hets mot folkgrupp så skulle man hitta fallen i etablerade medier där det handlat om män.

Det jag menar är att tonen mot män i etablerade medier triggar incelkulturen så att kvinnor i nästa steg blir mer utsatta i sociala medier. 

Vilka previlegier anser du att en man har idag? 

så det är hemskt jobbigt för dig att alla män som är födda på senare tid behöver lära sig dela med sig av privilegier? att det är fler sökande till högskola, fler sökande till jobb, att det är fler som har möjlighet att buda på hus, att fler söker hyresrätter etc? att mannen inte alltid är det självklara valet? utan att kvinnor kan konkurrera med lika villkor?

eller vilka konsekvenser är det som du drabbas av och lider av dagligen? är det fel av media att skriva om antalet kvinnor som mördas av just män? ska media skriva om snatteriet på ica istället för att inte män ska ses som förövare? har du läst något i me-too drevet? Kan du förstå om vissa kvinnor faktiskt hatar många män efter vad de varit med om? om incels inte kan se och förstå kontext är det väl kanske de som borde undvika internet? vad ska media skriva om? för att inte riskera få män att framstå i dålig dager? sluta skriva om alla skottlossningar och bombningar med? Du inser inte att det är de män som är rövhattar som sätter männen i dålig dager?

jag själv jobbar i en mansdominerad bransch, och hur många gånger tror du inte just en man sagt *men lilla gumman* eller *har du mens eller* eller när det svar eller lösning jag presenterar ofta möts med skepsis just för att jag är kvinna jämfört med de förslag som manliga kollegor presenterar. Får inte jag lov att tycka och anse att vissa män är rövhattar då? Det är ett vardagligt problem för väldigt många men det verkar svårt för dig att förstå.

• Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 10:17:34 följande:
    Ingenting är jobbigt för mig personligen. Jag är stark men alla män är inte det. Sedan ska människor inte dömas utifrån grupptillhörighet. Det är något av grunderna i en demokrati.
    om inte alla män är lika starka, vems problem är det? Är det kvinnorna/mammorna som misslyckats i att uppfostra starka män? Eller är det kanske som så att de manliga förebilderna lyst med sin frånvaro? dvs pappan, farfar, morfar etc. vad menar du att jag som kvinna kan göra för dessa svaga män? Vad är min *plikt och skyldighet*?

är det kvinnorna som grupp som slår ut dessa svaga män? om samhället ska bli jämställt så vi kvinnor kan söka jobb, studier och bostad på samma villkor så måste ju vissa män inse vilken gräddfil de haft tidigare.  Eller ska kvinnorna be om lov och tacka ödmjukast för att de ska få samma villkor och rättigheter?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 10:20:19 följande:
    Det är bra att du inte accepterar det och kallar de män som utsätter dig för det, för rövhattar. Men det är fortfarande inte ok om du kallar män som grupp för rövhattar baserat på vad några män gör. 
    Vad ska jag kalla de män som i tysthet håller med rövhattarna? Eller de män som inte vågar stå upp och försvara mig mot dessa rövhattar? Är det fega krakar eller är det män? På vilket sätt kan dessa rövhattar ändras om inte fega krakar börjar ifrågasätta? Det hjälper inte riktigt att jag själv säger ifrån. Så hur borde en man bete sig i en sådan situation? som en man eller feg krake? Och vad tror du jag känner om dessa fega krakar som inte kan stå upp för mig? tror du jag tycker dessa är reko män?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-14 13:39:46 följande:

Ja, det är här det resonemanget kollapsar.

Det du i klartext antyder är :

"Jag förväntar mig att män står upp och försvarar kvinnor i högre utsträckning än vad jag som kvinna är beredd att göra. Jag förväntar mig att män använder sin auktoritet för att minska  kvinnoföraktet. Eftersom jag är kvinna hjälper det inte att jag säger ifrån, för jag är ju bara en kvinna och är utsatt för detta och därför borde jag slippa ta ansvar.  Jag vill härmed skuldbelägga män som inte står upp för kvinnor. Eftersom de flesta män i mina ögon inte gör detta så väljer jag att generalisera och säga att män är fega krakar"

Detta är resonemang är mansförakt. När män uppfattar att de kallas fega krakar är det stor risk att de uppvisar kvinnoförakt.

En ond cirkel har skapats.

Om jag är i minoritet som kvinna, män i plural kränker mig. De lyssnar inte på mig. Vad mer kan jag som kvinna eller mina kvinnliga kollegor göra?

om männen respekterar oss så står de upp för oss, de får då också vår respekt. Men genom att vara tysta så får de inte respekt. Är det konstigt?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 13:54:55 följande:
    Du får kalla dem vad du vill. Människors skyldigheter och ansvar är dock desamma oberoende av kön. Så har lite svårt att se att en man som inte hjälper till skulle vara värrre än om en kvinna inte gör det.

Det är oerhört starkt med människor som ställer sig upp och hjälper till. Om någon hjälper mig i nöd är jag oerhört tacksam. Jag förväntar mig ingen hjälp över huvud taget faktiskt. 

Lyft människor som gör något bra istället för att sänka de som inte gör det. Alla har en historia och de flesta skulle säkert helst vilja hjälpa till om de haft styrkan.

Däremot är det ett samhällsproblem att du och andra kvinnor drabbas av nedvärderande kommentarer på jobbet och något man behöver jobba med.
    Vilka ska jag då lyfta i mitt scenario? Vem är minst dålig? mannen som säger kvinnoförnedrande saker eller mannen som inte säger emot? inget av alternativen är något att hylla.

återigen handlar det inte om att jag som kvinna förväntar mig hjälp, eller kräver hjälp för att jag är kvinna. utan önskar att en medmänniska reagerar på orättvisa. men det är tydligen för mycket begärt. då kan ju män glömma att få sympatier från mig, varför ska jag reagera som kvinna när ingen eller endast ett fåtal män har min rygg? what goes around comes around.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?