• Anonym (Fol)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (hej) skrev 2023-08-03 23:02:52 följande:
    Jag startade tråden för att sätta fokus på personer som dig som hatar incels utan att de har gjort något fel. Personer som sprider hatiska budskap om incels, nedvärderar de som människor och hävdar att de är usla människor.

Innan jag startade tråden trodde jag faktiskt inte att det fanns så mycket hat mot incels. Jag trodde att de flesta skulle svara att något i stil med att de inte bryr sig om incels och att det är ointressant för dem.

Nu har jag förstått att det finns ett enormt förakt mot ensamma män. Denna stigmatisering av incels bidrar (precis som du säger) till att öka deras utanförskap och försvårar för dem att träffa en partner. Bara för att en man är ensam och sexuellt inaktiv antas det av samhället att den mannen är en dålig person med dåliga värderingar.

Jag uppmanar alla er med fördomar om incels att läsa på för att göra er själva mer bildade.

www.dn.se/ledare/emma-hoen-bustos-har-ni-som-hanar-incels-sjalva-provat-att-leva-utan-sex/

www.aftonbladet.se/nyheter/a/rEkR3a/sommarprataren-stefan-krakowski-svarar-pa-nina-rungs-incelkritik
    Tror det mest handlar om att ensamma män har låg status. Kvinnorna ser dem som meningslösa och utan nämnvärt värde för gruppen. Männen ser dem som förlorare.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-05 02:03:32 följande:
    Sexköp är inte samtycke.
    Det är samtycke.

Däremot ansers staten att individen inte är förståndig nog vid tillfället för sexsälj, varför det är olagligt att utnyttja personen i det tillståndet.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-05 17:44:18 följande:
    Jag tycker inte att det är något fel med det. Vissa i tråden har skrivit som om man måste anstränga sig för att förtjäna sex, man får inget gratis, man måste jobba för att få vad man vill ha.
    Fungerar inte så för alla beträffande sex. Det blir faktiskt lite löjligt med folk som gjort mindre ansträngningar och sedan tror att det fungerar likadant för alla. 
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-05 23:02:11 följande:
    Nej, mitt svar kvarstår: alla kan göra något för att förbättra sin situation.
    Håller helt med om det.

Det förändrar dock inte att jag känner för de som haft otur i det genetiska lotteriet och som har haft dåliga föräldrar.

Tycker rent generellt att Maria skriver mycket klokt i tråden. Om man har rejäl uppförsbacke blir det enkelt att kapitulera. Ja, det är en usel idé att göra det men 99 procent i den situationen kommer att göra det. 
  • Anonym (Fol)
    Gurksoppa skrev 2023-08-06 00:34:35 följande:
    Om man väljer den lätta vägen och kapitulera, vems ansvar är det? är det den enskilda individen? Eller samhället/staten i övrigt?

ingen har sagt att det är lätt eller rättvist. och det är synd om en mängd människor ute i vårt samhälle. Men vi gör dessa en björntjänst om vi fråntar dessa individer sitt individuella ansvar för sin egen lycka.

de som har kapitulerat, hur får man dessa att komma tillbaka på banan igen? Så de kan må bra och bli lyckliga trots sina omständigheter.
    Inför sig själva har alla det fulla ansvaret. Det är inte ok att skylla på något eller någon annan.

Fast som jag sagt tidigare behöver samhället ha samma inställning. Om många  individer i samhället mår dåligt behöver samhället ta fullt ansvar för det. Ett samhälle som skyller ifrån sig är t.o.m. ännu värre än individer som gör det.

Familj och vänner är de som haft störst möjligheter att hjälpa. De kan sysselsötta individen och på så vis få den att ta första steget. Ett problem i dagens samhälle är att allt fler saknar det sociala nätverket. Så det samhället kan fråga sig är bland annat hur vi skapar bättre sociala nätverk kring människor.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-06 00:42:53 följande:

Jag känner också för människor som fötts med dåliga förutsättningar, men min empati och medkänsla dör när jag ser vad de skriver om kvinnor, medan de inte kan nämna en enda grej de gjort för att hjälpa sig själva.

Jag träffar i stort sätt dagligen unga killar som kämpar med utanförskap och det är livsfarligt att bara hänga med huvudet och ge upp när du är nära kanten, du kommer spolas över den. 

HÄR behöver vi som samhälle göra en insats, sträcka ut en hand och hjälpa dem från arbetslöshet, kriminalitet och psykisk ohälsa. Det kan räcka att bara lyssna.
    Kolla upp hur det ser ut där ni bor, tror säkert det finnsett flertal föreningar där man kan bli voluntär.

Jag håller med.

Sedan säger jag som alltid. Glöm inte att vårda de individer som redan finns i familjen och det sociala nätverket. Att vara en bra förälder, ett bra syskon, en bra släkting och en bra vän är stort bara det.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Perka) skrev 2023-08-06 10:16:23 följande:

På riktigt nu:
    Ni i tråden som ömmar för incels, vad gör ni för dem på andra sidan skärmen? Hur påverkar ni deras liv till det bättre i verkligheten?

Fråga inte vad andra gör. Fråga dig vad du gör. 
  • Anonym (Fol)
    Gurksoppa skrev 2023-08-06 10:40:31 följande:
    vad kan samhället göra för dessa individer? det finns skola, omsorg, vård, möjlighet att utbilda sig och jobba inom nästan vad man vill etc. vad mer kan samhället göra återigen? det handlar inte om att skylla ifrån sig, vi har ett samhälle som inte lyckas få ner mäns brott mot kvinnor, sexuella ofredanden, våldtäkter, brott mot samtyckeslagen, köp av sexuella tjänster, män som utnyttjar sin makt (män i höga positioner), misshandel och mord.

vad gör samhället åt dessa brottsoffer som blir utsatta av dessa män? precis som någon skrivit innan, man kan bara leda kamelen till vattnet. kamelen måste dricka själv. Hur ska vi motivera kamelen att dricka?

har du samma medlidande mot rasister, nazister, homofober? Att det är samhället som skapat dessa människor?
    Ja, i de flesta fall är det en konsekvens av rådande omständigheter runt omkring dem. Dåliga uppväxtförhållanden runt om dem. 

Jag tycker inte liknelsen med kamelen känns relevant. För att i många fall handlar det om åratal av hårt arbete som dessutom aldrig upphör utan det är arbete dag in och dag ut som gäller för att få till en rejäl förändring. Så det är en stor arbetsinsats som krävs i många fall.

Jag har tidigare förklarat vad samhället kan göra och det känns som att tråden går på repeat nu. Fast som jag sa tidigare är det lätt att glömma att samhället redan gör väldigt mycket. Normalläget i ett samhälle är inte att allt är frid och fröjd utan det kommer alltid att finnas områden som inte fungerar helt tillfredsställande. Så man bör absolut vara tacksam för det samhället redan gör.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incelslem) skrev 2023-08-06 11:22:55 följande:
    Jämförelsen med kamelen var för att återigen påvisa individuella ansvaret. Om individen inte vill ta den hjälp som samhället erbjuder, så är det ju inte samhället som fallerar. eller tycker du fortfarande det är samhället som ska individanpassas?

de som inte vill ha hjälpen som finns, och som sprider förakt och hat mot en grupp människor, kvinnor. hur ska det bemötas? är det synd om de utsatta eller synd om förövaren/förövarna?
    Det är aldrig synd om någon.

Samhället ger inte upp baserat på vad någon gör. Det är bara att köra på med samma sunda värderingar och lägga upp det så bra det går.

Jag föredrar personligen att bemöta individer utifrån vad de gör och säger i detta nu, inte vilken grupptillhörighet de tillhör eller vad de sa och gjorde igår.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (Incelslem) skrev 2023-08-06 14:41:57 följande:
    samhället ger inte upp, men den begränsar exempelvis folk som begår brott med fängelse, böter, indragna körkort etc.

om en person är kvinnofientlig både igår och idag så är det en man som är kvinnofientlig. ska vi lösa problemet med kvinnofientliga män behöver väl dessa män buntas ihop till en grupp för att förstå uppkomsten och vad som kan göras både proaktivt men också reaktivt? eller ska samhället blunda för dessa män som är kvinnofientliga? Låtsas som att problemet inte finns?
    Vi har ett rättsväsende för att ta hand om individer som missköter sig och ge dem lämpligt straff. 

Beträffande hat baserat på kön förordar jag att inbegripa kön i lagen om hets mot folkgrupp. Borde vara straffbart att sprida hat oavsett om det rör kön, religion eller etnicitet.

Att bunta ihop människor baserat på grupp tenderar att förvärra beteendet då människan anpassar sig efter sin stereotyp. Därför jag är emot att man trycker incel-begreppet på människor.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?