• Anonym (Til)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 09:16:12 följande:
    Då är du mer generös än mig i det avseende. Även om det må hjälpa någon är det imo inte ekonomiskt rimligt att samhället ska ge tillgång till psykolog för de i ofrivillig celibat.

Jag tror på större samhällsförändringar som att se över skolsystemet och att få bort fjäskandet för tjejer i offentligheten i allmänhet samt att förbjuda öppet manshat (öppet kvinnohat också givetvis).
    Kvinnor ser till att inte ta onödiga risker för att inte utsättas för brott. De undviker att åka hem sent/ensamma om möjligt, de vidtar säkerhetsåtgärder vid dejting eller då de är ensamma med främmande män, de får ingen upprättelse i domstol om de blivit våldtagna utan våldtäktsmännen frikänns. Kvinnor som föder barn får finna sig i att skickas hit och dit, inte veta var de ska föda eller under vilka omständigheter, de får skador för livet. Att kvinnor öht föder barn är ett smärre mirakel, men tur för dem som tycker att mänsklighetens fortlevnad är viktig (det vete sjutton, egentligen....) De flesta kvinnor har nån gång trakasserats sexuellt. Osv osv. Jag vet inte vari detta fjäskande som du talar om ligger. Menar du hur skolan ser ut? Finns väl ingen som tycker att svensk skola är bra idag. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 12:13:11 följande:

Det är oerhört svårt att diskutera i den här tråden. Alla verkar se utifrån ett svartvitt perspektiv. Är du med oss eller emot oss?

Jag har inte på något sätt föreslagit något som ens varit i närheten av det du nu raljerar över. Jag hatar inte heller kvinnor, jag har familj och har aldrig känt mig bortvald, utan tvärtom haft lätt på den fronten. Jag sitter inte på någon bitterhet av det slaget. 

Men människan har en fetisch för att dela in världen i fack, det blir enklare då.

Om jag nu skulle ge några första och tafatta förslag till att komma tillrätta med detta samhällsproblem incels utgör så skulle det vara något i stil med:

Mer rörelse i skolan, killar mår bra av detta. Mer utomhuspedagogik. Killsnack i grupper där man kan bolla tankar och ideer tillsammans i skolans värld.

Att ägna mer tid och fokus på grabbar. Uppmärksamma mansdagen mer? Arbeta kring att 2/3delar av alla självmord begås av män.

Men jag är även övertygad om att det finns betydligt bättre förslag än dessa som utbildade psykologer och forskare sitter på. 

Att åka hem till incels och hämta dom är förstås omöjligt, men kanske anordna aktiviteter för ensamma män i form av utflykter? Dessa män har en tendens att fastna framför datorn och bristen på sociala färdigheter är ofta ett signum för just incels. Med mer skärmtid i samhället, sjunker denna sociala förmåga ytterligare.

Det jag eftersöker är en nyanserad debatt utan riktat hat och sin egen frustration i ämnet, och det verkar mer eller mindre omöjligt i denna tråd. Men kanske kanske, kan denna debatt börja ta form i samhället inom ett par år.

Jag finner det bara fascinerande att det just är gruppen incels som ska mötas med förståelse, när man så ofta drämmer till med "manshat" när kvinnors utsatthet diskuteras. 

Annars tycker jag dina förslag är bra. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 11:45:54 följande:

Vad har kvinnors säkerhet med denna diskussion att göra? Jag förstår inte vilket samband du ser.

Att få barn är det största som händer i livet så att någon väljer att avstå det är en gåta.

Du nämnde ett allmänt fjäskande för kvinnor i samhället, som jag inte alls känner igen mig i. Jag känner mig tvärtom rätt otrygg. 

Jag vet inga särskilda fördelar jag fått som kvinna. Om du pratar om skolsystemet så funkar det jättedåligt, men jag har gjort bra ifrån mig trots urusla förutsättningar rent socialt. Så jag vet att det går. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 14:39:09 följande:
    Jag försöker hålla mig borta från personliga saker, men seriöst.. bara för att du haft det tufft och klarat det så vet du att det går? Du kan inte tänka dig in i att det finns personer som har/haft det värre än dig eller andra förutsättningar.

Otroligt självupptaget tänkt.

Så bara för att jag inte blev alkoholist, så vet jag att det går att låta bli att dricka? Då är alkoholister lata och bekväma och vill ha allt serverat?
    Jag vet folk som haft det sämre än mig och klarat det också. Samhället kommer inte att rädda en i alla lägen. Alla kan inte, men det finns större problem än sexlöshet. 

Jag tycker inte att det är märkligt att incels bemöts med förakt när deras förslag syftar till att inskränka andra människors liv. Det är förtjänt.

Däremot förtjänar inte ensamma människor förakt, men det har de heller inte fått här. 

Utsatta kvinnor förstår jag inte hur du skulle kunna bemöta med hat och förakt? Men jag gissar att väldigt många skulle det, om kvinnor började föreslå att män bara skulle få välja mellan oattraktiva kvinnor, drogas ner eller annat mysigt som incels i den här tråden föreslår. Eller varför inte då utegångsförbud? Vill du ha en nyanserad diskussion kring det?

Min poäng är att om kvinnor kom med lika sjuka förslag skulle det inte finnas mycket intresse för en "nyanserad diskussion". Tur att kvinnor inte kommer med den här typen av förslag, då. Det verkar vara förbehållet incels. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 15:07:16 följande:

Finns olika sidor av myntet. Kvinnor är mer utsatta i gatuklimatet på gruppnivå. Men det finns även ett synsätt att man ska vårda, hjälpa och stötta kvinnor. Det är det sistnämnda jag syftar på.

Hjälp och stöttning  i samhällets regi bör ges oberoende av kön.

Det finns inget synsätt att man ska hjälpa, stötta och vårda kvinnor att få en partner eller sex, dock. Absolut är jag med på att män ska få hjälp och stöttning, exempelvis för psykisk ohälsa etc. Och det finns hjälp att få. 

Vad gäller att få en partner är det dock inte samma sak som att få hjälp och stöttning för psykisk ohälsa, hjälp till försörjning etc. Dessa möjligheter står till buds för båda könen. 

På vilket sätt ges inte hjälp och stöttning specifikt till män?
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 15:35:31 följande:
    Jag syftar på det genomgående klimatet.

Coffe har varit inne på att misogynin i incelgrupperna ökar risken för att de fastnat där. Det finns en poäng i det.

Då får man fråga säg vad som skapar kvinnohatet och då blir manshat och positiv särbehandling av kvinnor och flickor faktorer att beakta.
    Vari består manshatet, undrar jag? Att kvinnor är rädda och arga? Kan inte det vara ganska förståeligt? Kvinnors liv hotas av män, kvinnor hotar inte mäns liv. Varför hatas då kvinnor, kan man undra?

Vari består då denna positiva särbehandling av kvinnor? Jag har aldrig upplevt någon iaf. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 05:56:34 följande:
    Att män som grupp ska ta ansvar och konsekvenser för saker som hänt när de inte ens levde är ett bra exempel på negativ särbehandling. Så även att män ska ta ansvar för saker andra män gör. 

Man pratar om män i etablerade medier som man inte gör om någon annan grupp. Skulle man ta med kön i lagen om hets mot folkgrupp så skulle man hitta fallen i etablerade medier där det handlat om män.

Det jag menar är att tonen mot män i etablerade medier triggar incelkulturen så att kvinnor i nästa steg blir mer utsatta i sociala medier. 

Vilka previlegier anser du att en man har idag? 
    Hur är det man pratar om män i etablerade medier, menar du? Att kunna prata på gruppnivå är ibland nödvändigt för att synliggöra. "Män som slår kvinnor", "kvinnor som dödar sina barn" osv. Att män är överrepresenterade bland våldsdåd är inte hat, det är fakta som inte ska gömmas. Om du menar att män i media hålls ansvariga för andra mäns dåd, så jag kan man väl konstatera att män kan behöva tänka på hur de uttalar sig. Eftersom misogyna uttalanden göder incelrörelsen. Exempel i den här tråden: kvinnor anser sig ha bättre värdegrund än män (ungefär), det var bättre förr när kvinnor inte kunde välja lika fritt. Osv osv osv. 

Egentligen kan man väl konstatera att det i grunden är de män som beter sig illa som skapar ett manshat och då i förlängningen förstör för incels, enligt din logik. Eftersom det är därur manshatet uppstår: ur (vissa) mäns handlingar. Det märkliga är ju att manshat ändå kan sägas ha förståeliga grunder: att misshandlas, mördas och våldtas kan nog sägas vara mer grund för hat än att bli bortvald. Ändå existerar kvinnohat.
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 18:17:49 följande:
    Ser till att anmäla dessa män så att de får kännbara straff.

Arbeta politiskt för strängare straff för den typen av brott. 
    Det finns inga kännbara straff för exempelvis sexuella trakasserier eller våldtäkt. I de flesta fall frias förövaren, även i solklara fall. 

Möjligen kan detta ändras om fler kvinnor tar plats i rättsväsendet. Eller möjligen "rätt" sorts män. Tyvärr kan man inte dra andra slutsatser än att rättsväsendet präglas av en del misogyni, då man verkar försöka överträffa sig själv i att frikänna även helt uppenbara förövare. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Incel slem) skrev 2023-08-14 18:37:24 följande:
    Vill bara ödmjukast tacka dig Cloffe. du och ett par till män i tråden, tillsammans med min sambo får mig ändå att känna hopp om mänskligheten. Tack för att ni är modiga, godhjärtade män som står upp för allas lika värde! <3
    Jag instämmer till fullo. 

Det finns några män i den här tråden som ger hopp. 
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-14 19:37:47 följande:
    Du får gärna berätta om de känd man som basunerat ut kvinnohat i medierna med uppbackning inifrån.
    Andrew Tate har förvånansvärt många anhängare.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?