• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Cloffe) skrev 2024-01-13 01:46:31 följande:
    Fan vad du ljuger. Jag tycker att incels borde skaffa kvinnliga vänner. Dina sk "kvinnliga vänner" synar jag däremot.
    Det är väl uppenbarligen du som ljuger när du påstår att jag inte har några kvinnliga vänner och det inte är sant. Trakasserier skulle man rentav kunna kalla det för...
  • Anonym (hej)
    nihka skrev 2024-01-12 21:15:23 följande:
    Nu blandar du ihop incels och misogyna incels igen. Misogyna incels har av förklarliga skäl gärna rätt tunt med kvinnliga kontakter.
    Vad sägs om att sluta sprida fördomar istället? Du har ingen aning om hur människor lever sina liv.
  • Anonym (hej)
    EnAnonumius skrev 2024-01-13 07:30:27 följande:
    Allvarligt.. Tror du verkligen att en misogyn incels har kvinnliga vänner?
    Sluta sprid fördomar. Varför är det så svårt?
  • Anonym (hej)
    EnAnonumius skrev 2024-01-13 19:59:00 följande:
    Jupp du har ju bevisligen svårt att fatta att min fråga handlade aldrig om "vanliga incelsen",..
    Utan jag frågade specifikt om de MISOGYNA incelsen..

Och du har ju uppenbart svårt att fatta att man alls behöver spridas fördomar när man specificerar vilken klick det handlar om bland incelsen. I detta fall då de misogyna.

Hade du något svar på frågan, eller skall du fortsätta att överbevis att du inte kan skilja på "incels" och "misogyna incels" och då försöker ta ut dine egna tillkortakommande på andra?
    Det är bara du som gör en sån uppdelning där du vill komma undan genom att bara prata om "misogyna". När Cloffe skrev att incels uppfattas som otrevliga av omgivningen och därför blir bortvalda inkluderade han alla incels. Det är utgångspunkten för diskussionen, inte din påhittade uppdelning.
  • Anonym (hej)
    Tänk logiskt skrev 2024-01-13 22:19:29 följande:
    Ja, jag anser att förekomst av sex är ett i stort sett nödvändigt villkor för att det ska kallas en relation. De undantag jag kan tänka mig är:

- Unga tonåringar som kilar stadigt och inte båda känner sig redo för sex.
    - Ett par som är i början av relationen och ännu inte haft sex, men där de båda räknar med att ha sex i framtiden om relationen fortsätter.
    - Ett förlovat par som av religiösa eller liknande skäl vill vänta med sex tills de gift sig, vilket de planerar att göra. 
    - Ett par som varit tillsammans under lång tid men där sexlivet minskat med tiden eller helt upphört. 

I inget av dessa fall kan man kalla en person i en sådan relation "incel". Inte ens i det sistnämnda fallet, för där är det knappast uteslutet att de kan bli sex någon enstaka gång i framtiden. I samtliga fallen kan det vara så att den ena parten vill ha (mer) sex nu men den andra säger nej, men då har man ju möjlighet att avbryta relationen. 

Jag tror det är väldigt ovanligt med relationer där parterna kommit överens om att aldrig ha sex. 

Jag håller med om att det är en fördom att incels måste vara otrevliga eller odugliga på något annat sätt. Jag vet inte vad det beror på att somliga hela tiden hamnar i "friend zone". Jag gissar att många kvinnor av någon biologisk eller social anledning inte är intresserade av män som tidigare misslyckats att få till relationer, även om männen är trevliga i övrigt. 
    Det man ska komma ihåg då är att det finns olika grader av friendzone. Män som säger att de hela tiden hamnar i friendzone är förmodligen bara ytligt bekanta med de kvinnor som inte är intresserade av dem. De passar bara inte ihop med de kvinnorna och därför blir det ingen relation. Här hamnar den teoretiska kategorin av incels som anklagas för att ha ett otrevligt bemötande.

En annan typ av friendzone är den där en man och en kvinna är vänner på riktigt, umgås mycket och skulle kunna vara i en relation (ha sex, tydligen skillnaden) om båda hade velat det. Den typen av friendzone är mest irriterande för de män som befinner sig i den och tär på självkänslan. Borde inte de männen gå under benämningen incels?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Sol) skrev 2024-01-15 11:57:42 följande:

Skulle man vara incel för att man inte får ligga med sin nära vän? Det var en ny variant. 

Vadå en ny variant? Det finns väl alla former av varianter. Varför tror du att alla incels är på samma sätt?
  • Anonym (hej)
    EnAnonumius skrev 2024-01-15 12:14:35 följande:
    Eller hur..

Alltså snacka om att TS använder incels som ett "paraply begrepp". 😂
    Nu gäller inte din uppdelning av misogyna incels och icke-misogyna incels längre alltså. Tydligen är incels bara de som passar in i dina fördomar. Varför är jag inte förvånad?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Cloffe) skrev 2024-01-15 16:13:30 följande:
    Ja. Alla incels. Tycker inte att en man som är ensam automatiskt kvalificeras som incel. Du är en incel enligt den här definitionen.

Incel (/??ns?l/ IN-sel; a portmanteau of "involuntary celibate"[1]) is a term closely associated with an online subculture of people (mostly white,[2] male, and heterosexual[3]) who define themselves as unable to get a romantic or sexual partner despite desiring one.[4][5][6] Originally coined as "invcel" around 1997 by a queer Canadian female student known as Alana, the spelling had shifted to "incel" by 1999,[7][8] and the term later rose to prominence in the 2010s.

The subculture is often characterized by deep resentment, hatred, hostility, sexual objectification, misogynymisanthropyself-pity and self-loathingracism, a sense of entitlement to sex, blaming of women and the sexually successful for their situation (which is often seen as predetermined due to biological determinismevolutionary genetics or a rigged game), a sense of futility and nihilismrape culture, and the endorsement of sexual and nonsexual violence against women and sexually active people

Din definition av en incel är alltså att du tycker illa om personen och den personens åsikter. Det funkar inte att ha en sån definition.

Kan man säga att bara den som går i prideparaden är homosexuell eller att bara den som går till kyrkan är religiös i såna fall?
  • Anonym (hej)
    ClumsySmurf skrev 2024-01-15 17:18:00 följande:
    Om det är irriterande och tär på självkänslan att inte få knulla med sina vänner är man inte riktiga vänner, den typen av friendzone är mest irriterande för den som trodde de var vänner.
    Varför vill man fortsätta vara vänner trots den vetskapen om det är så jobbigt?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Sol) skrev 2024-01-15 17:32:20 följande:
    Ja, varför vill man vara vän med någon man vill  ligga med men inte får för att den andre inte är attraherad? Om man dessutom mår dåligt av det och det tär på självkänslan. Förstår inte heller. 
    Ja, det är en bra fråga men det är så det ser ut. Det motsatta är också vanligt. Att en man bara vill ha sex, men kvinnan vill ha en relation och ligger med mannen trots att han aldrig bekräftar henne som en partner eller kanske redan är gift.

Förmodligen handlar det om att det är värre att vara helt ensam.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?